4 razloga zašto je STEAM projektna nastava siguran model za
uspeh u hibridnom okruženju
Kako se poslednjih meseci drastično promenio obrazovni sistem, tako su mnoge obrazovne institucije počele da koriste STEAM pristup učenju, koji se ne fokusira samo na dodatnu nastavu u disciplinama nauke, tehnologije, inženjerstva i matematike već primenjuje holistički pristup ovom modelu nastave, razbijajući veštačke akademske granice između naučnih oblasti. Upravo je integrisani pristup i STEAM povezivanje i osmišljeno ne samo da poboljša postignuća učenika već i da obezbedi trajnije zadržavanje znanja i načina razmišljanja koji su potrebni za uspešno rešavanje problema i praćenje savremenih inovacija u svim oblastima, a posebno u obrazovanju.
Prelazak na onlajn ili hibridnu nastavu učenje zasnovano na projektima uz STEAM pristup ojačalo je STEAM projektni nastavni model, u kom učenici ne uče samo sadržaj, koji bi zatim primenili u projektu, već se tradicionalni pristup učenju sadržaja u potpunosti menja. U STEAM projektnom pristupu učenju učenicima se prvo predoči stvarni problem, a zatim im se daje zadatak da nauče sadržaj neophodan za odgovaranje na pitanja koja su kao odgovori na zadati projektni problem. Tokom procesa ispitivanja, istraživanja i razvijanja rešenja učenici grade veštine rešavanja problema, upravljanja projektima i saradnje, kao i liderske veštine, neophodne za uspeh u svetu izvan učionice, što je i osnova obrazovno-vaspitnog sistema u celini.
Zašto je STEAM projektna nastava siguran nastavni model koji donosi uspeh u hibridnom ili onlajn okruženju?
- Pomaže učenicima da u praksi primene znanja iz različitih STEAM disciplina
Najbolji uspeh za onlajn ili hibridnu nastavu imaju projektni zadaci koji su zasnovani na problemima iz stvarnog sveta, pružajući mogućnost da se oformi jasna veza između onoga što se uči u školi i onog što je relevantno izvan učionice. Autentična priroda STEAM projektnih problema sastoji se u tome što zahtevaju od učenika da se oslanjaju na znanje i stručnost u mnogim oblastima, a što im pruža šansu da rešenja strukturiraju na mnogo različitih načina. Praktično se ovim pristupom učenicima daje šansa da dolaženjem do finalnog ishoda projekta osete da je postojao i pravi i pogrešan pravac, odnosno tačna i pogrešna primena naučenog.
- Promoviše dublje i trajnije znanje
Cilj učenja zasnovanog na STEAM projektima je da probudi učeničku želju da dođu do tačnog rešenja, da otkriju šta je tačan odgovor, a zatim i da detaljnije razumeju svrhu i cilj projekta i uspostave veze između problema sa kojima se suočavaju, a na osnovu toga i razmisle o onome što već znaju i otkriju šta još treba da nauče da bi finiširali projekat. Ovaj specifični kontekst pomaže im ne samo da identifikuju i izbegnu pogrešna shvatanja već da povezuju činjenice i informacije dok primenjuju znanje za rešavanje, procenu i razmišljanje o različitim projektnim rešenjima.
- Neguje veštine ispitivanja i istraživanja koje su neophodne za uspeh STEAM i projektne nastave
Otvorena priroda STEAM projektnog pristupa, koji ne traži jedinstven tačan odgovor već direktno podstiče i analitičko i kreativno razmišljanje, neophodna je za uvođenje inovacija i pripremanje učenika za izazove savremenog sveta. Ukoliko nastavnik pripremi STEAM projekat koji je fokusiran na razvoj veština istraživanja, učenicima nudi pitanja za učenje koja praktično ne daju tačne odgovore već dovode do još više pitanja, produbljivanja znanja, ali što je najvažnije – i do razumevanja puta učenja, kao i naučenog.
- Učenje zasnovano na STEAM projektnom pristupu neguje refleksiju i metakogniciju
Kako nastavnici imaju izazov da učenicima u izmenjenom okruženju tokom hibridne ili onlajn nastave predstave nastavno gradivo, neophodno ih je naučiti da primenom STEAM projektnog modela nauče da razmišljaju i samostalno uče. Praktično se na ovaj način kod učenika razvija osećaj samorefleksije za usvojeno gradivo i uspešnu realizaciju projekta. To bi značilo da nastavnik ima zadatak da učenike nauči samostalnosti tokom obrazovno-vaspitnih aktivnosti, učenja i rada na projektnim zadacima, kroz kontinuirano postavljanje pitanja: Šta znamo? Šta treba da znamo? Šta mislimo da će se dogoditi? Šta je uspelo u realizaciji projekta? Šta nije uspelo? Šta možemo da poboljšamo? Kako da postignemo bolji ishod STEAM projektne nastave?
Reflektivna priroda procesa zasnovanog na STEAM projektu pomaže učenicima da uspostave vezu između sadržaja i nastavnog predmeta sa načinom njihovog razmišljanja i rešavanja projektnih izazova. Koliko dobro mogu da pronađu i iskoriste naučeno znanje, savladane veštine i sposobnosti, toliko bolje mogu da razumeju ne samo zadatak koji se pred njima postavlja već i način kako da ga reše.
Glavne prednosti primene STEAM projektnog pristupa u nastavi obuhvataju:
- savladavanje gradiva na osnovu rešavanja problema potrebnih za realizaciju projekta,
- podsticanje dinamičnog razvoja ličnosti učenika kroz projektno, problemsko i STEAM obrazovanje,
- stvaranje učeničkog bogatog iskustva nastalog razmišljanjem o potencijalnim mogućnosti za realizaciju projekta,
- razvoj veština komunikacije i socijalnih interakcija, kao i rada u timu,
- motivisanje učenika za naučnoistraživački rad,
- podsticanje učenika da samostalno stvara i dolazi do rešenja,
- usmeravanje učenika da u praksi primenjuje obrazovnu tehnologiju i interdisciplinarni pristup uz umetničko izražavanje.
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adrese: office@institut.edu.rs ili pozivom na broj: 011/40-11-260.