IMO razvio novu strategiju obrazovanja: Pozitivne promene
kao inspiracija za inovacije
Institut za moderno obrazovanje (IMO), kao institucija koja promoviše inovacije u obrazovanju, razvio je novu strategiju kojom je povezao 20-godišnje iskustvo LINK Educational Alliance i najbolje primere pedagoško-psihološke adaptacije iz svetski priznatih obrazovnih sistema. Ova obrazovna strategija je namenjena svim ustanovama Alijanse, a donosi pozitivne promene koje afirmišu životne veštine, digitalne kompetencije i socijalno-emotivno učenje kao inspiraciju za inovacije.
Iako je IMO ovu strategiju razvijao kroz kvalitetnu saradnju sa svim institucijama Alijanse, ona integriše i obrazovne vrednosti koje promoviše Evropska unija uz poštovanje preporuka Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije za postupanje u uslovima pandemije virusa COVID-19. Istovremeno, strategija je kompatibilna sa aktuelnim globalnim modelima i obrazovnim trendovima, kao i sa preporukama Odeljenja za međunarodne ispite Univerziteta u Kembridžu (Cambridge Assessment International Education), a koje se odnose na unapređene procese učenja i nastave u kontekstu savremenog obrazovanja.
Promene kojima se grade stvaraoci budućnosti
Svedoci smo velikih promena na svetskoj sceni, a to je dobar trenutak da obrazovanje postane instrument kojim ćemo ove promene podržati. Upravo zbog toga je strategija koju je razvio IMO kreirana tako da pomogne sveobuhvatni razvoj učenika, što podrazumeva ne samo učenje i savladavanje gradiva već i razvijanje motivacije i inspiracije da se postignu odlični akademski rezultati. Kroz unapređenje životnih veština i digitalnih kompetencija, učenicima se diže svest o tome da su fenomeni oko nas povezani na razne načine, a da sva nova znanja možemo usvajati interdisciplinarno i pomoću digitalne tehnologije.
Razvijanje svesti o etičkim vrednostima je bitan element u socijalno-emotivnom učenju, kroz koje učenici razvijaju kritičko mišljenje o empatiji, solidarnosti, saradnji, razumevanju i podršci. Strategija pruža idejna rešenja za negovanje društvenih vrednosti kroz radionice i projekte, koji, udruženi sa životnim veštinama i digitalnim kompetencijama, holistički pristupaju razvoju karaktera deteta. Na ovaj način će promene koje strategija donosi uticati na formiranje ličnosti, znanja i kapaciteta onih koji će stvarati našu budućnost.
Da bi procesi usvajanja znanja bili pravovremeni, IMO strategija predlaže usaglašavanje ritma školskog dana sa cirkadijalnim ritmom mladih ljudi, te tako časovi umesto u 8:00 počinju u 9:30, kada je mozak učenika spremniji za intelektualne operacije. Lakše učenje, podsticajna sredina i kreativni nastavnici su recept za ostvarivanje akademskog uspeha.
Savremeni nastavnici kao Prometeji savremenog doba
Pozitivne promene ne bi bile moguće da nema nastavničkog entuzijazma da svesno prilagođavaju svoju pedagogiju novim izazovima u obrazovanju. Strategija pruža okvir za njihove inovacije u pedagoško-psihološkom kontekstu i pomaže im da kroz proces samorefleksije otkriju sve svoje potencijale. Iako su nastavnici i učitelji LINK Educational Alliance emotivno i digitalno inteligentni, što su osobine koje i učenici i roditelji veoma cene, IMO je kreirao čitav tim podrške – tIMO – koji čine pedagozi, psiholozi i izuzetni nastavnici, sa idejom da se kreativne ideje u LINK školama ohrabre i podrže. Eksperimenti u učionici treba da postanu deo svakodnevice, jer jedino kroz empirijsko učenje mogu da se sagledaju potencijali novih pedagoških pristupa.
Samokritičnost i samorefleksija su odlični instrumenti za prilagođavanje obrazovnim potrebama učenika, ali i za unapređenje sopstvenih pedagoških, psiholoških, tehnoloških i drugih kapaciteta, koje nastavnik treba da prepozna kao priliku za profesionalni razvoj i celoživotno učenje. Ovaj pristup bi trebalo da podstakne da svi koji su uključeni u proces nastave usvoje kulturu neprestanog profesionalnog napretka kroz kolegijalne dijaloge. Zato će nastavnici i učitelji LINK Educational Alliance, uz podršku IMO, imati mogućnost da samoopserviraju i da evaluiraju uspešnost svog časa i korišćenog materijala i tako dobiju povratnu informaciju o radu, kao i smernice za unapređenja.
Kreativna projektna nastava podržana najsavremenijom tehnologijom
Misija i vizija Instituta za moderno obrazovanje je da pruži podršku nastavnicima da svoju kreativnost u radu pokažu kroz nastavu koja je projektno orijentisana, a podržana tehnološki naprednim uređajima. Strategija pruža smernice i instrumente kako da projektna nastava bude interdisciplinarna i podsticajna, kako da osvesti učenike kroz procese kognicije i metakognicije i kako da nastavnicima pomogne da uspešno evaluiraju usvojena znanja i veštine. Od iPada do virtuelne stvarnosti, bez geografskih i prostornih ograničenja, nastava u institucijama LINK Educational Alliance donosi savremena obrazovna iskustva na originalan i nesvakidašnji način.
U tome im pomaže Distance Learning platforma, koja, osim što pruža podršku učenicima, nastavnicima i roditeljima u praćenju nastave putem Live streama, predstavlja i dobar alat za praćenje napretka učenika kroz domaće zadatke. Ovaj sistem je podržan sistemskim imejlovima kojima se obaveštavaju i učenici i roditelji o rokovima za predaju domaćih zadataka, kao i tome da li je domaći predat u datom roku ili ne. Sistem je povezan i sa SMS-ovima koji učenike i roditelje podsećaju na školske obaveze.
Pomoću DL platforme učenici i roditelji mogu pratiti časove sinhrono ili asinhrono, što je velika prednost u vreme pandemije. Snimci časova su dostupni u arhivi, tako da se mogu gledati u bilo koje vreme i u bilo kom delu sveta. Učionica bez vremenskih i geografskih ograničenja je vizija obrazovanja, koju LINK donosi već sada.
Institut za moderno obrazovanje kao pokretač pozitivnih promena u obrazovanju
LINKgroup je osnovao Institut za moderno obrazovanje kako bi unapredio obrazovni sistem, kritički sagledavajući i dajući smernice za bolje funkcionisanje školstva u Srbiji. Uloga IMO je da pruži savete za unapređenje pedagoško-psihološkog aspekta rada škola, da prepozna prostor za poboljšanje kvaliteta nastave i pomogne nastavnicima da unaprede svoje kapacitete kao odgovor na pozitivne promene.
Ova strategija je kreirana na osnovu analize informacija sakupljenih prilikom realizacije nastave u vanrednom stanju, te je stoga zasnovana na opipljivim parametrima, a planirana sa vizijom unapređenja ljudskih, materijalnih i organizacionih kapaciteta kako bi se postigao maksimalni učinak.
Savremenim programom, prilagođenim najaktuelnijim potrebama i zahtevima savremenog školstva, IMO strategija obrazovanja pokazuje kapacitet da obrazovne ustanove u okviru LINK Educational Alliance mogu da odgovore na višestruko zahtevne standarde nastave. Uzimajući u obzir njihovo višedecenijsko iskustvo u izvođenju nastave i savremena rešenja koja su usklađena sa svetskim standardima, usvojena strategija obrazovanja garantuje uspeh.