DL platforma | Kontakt
Bolje obrazovanje za bolji svet!
A better education for a better world!
Saznajte sve o savremenom pristupu učenju i nastavi.
Kako napredovati u nastavničkoj profesiji Nastavnički poziv je jedan od najvažnijih i najuticajnijih u društvu zato što oblikuje buduće generacije. Ipak, ova profesija nosi mnoge izazove koji mogu ometati profesionalni razvoj – od preopterećenosti učenika i roditelja do stalnih promena u obrazovnom sistemu. Ipak, za one koji žele da napreduju u svojoj profesiji, postoji…
Obrazovni sistemi širom sveta: Šta možemo naučiti jedni od drugih? Obrazovanje je osnovni stub svake društvene zajednice. Ono oblikuje identitete i utvrđuje budućnost pojedinaca i nacija. Dok se obrazovni sistemi razlikuju širom sveta, svaka zemlja donosi jedinstvene pristupe, izazove i rešenja. U ovom članku istražujemo nekoliko obrazovnih sistema i praksi iz različitih zemalja i…
Kako motivisati učenike da zavole učenje Motivacija učenika je jedan od ključnih faktora za uspešno učenje. Međutim, mnogi učenici često gube interes za školu i obrazovanje, što može negativno uticati na njihov napredak. Nastavnici igraju ključnu ulogu u motivisanju učenika i stvaranju okruženja u kojem učenici uživaju u učenju. U ovom članku istražujemo nekoliko…
Kako oceniti rad učenika na kreativan i pravedan način Ocenjivanje učenika je jedan od najvažnijih aspekata obrazovnog procesa. Međutim, tradicionalni sistemi ocenjivanja često ne pružaju potpunu sliku o sposobnostima i znanju učenika. Kreativno i pravedno ocenjivanje može poboljšati motivaciju učenika, omogućiti nastavnicima da bolje razumeju njihove potrebe i stvoriti atmosferu u kojoj se učenici…
Kako podstaći veštine liderstva kod učenika Nastavnici igraju ključnu ulogu u oblikovanju budućih lidera. Kroz svakodnevnu interakciju sa učenicima, nastavnici imaju jedinstvenu priliku da utiču na njihov razvoj i pomognu im da steknu veštine liderstva koje će im koristiti u daljoj karijeri i životu. Ovaj članak ističe kako nastavnici mogu prepoznati i razvijati liderske…
Značaj roditeljske saradnje: Kako uspostaviti dobru komunikaciju s roditeljima od prvog dana? Efikasna komunikacija sa roditeljima igra ključnu ulogu u obrazovnom uspehu učenika. Nastavnici i roditelji zajedno grade tim čija je zajednička misija podrška učenicima tokom njihovog obrazovanja. Uspostavljanje kvalitetne saradnje od prvog dana školske godine postavlja temelje za otvorenu komunikaciju i rešavanje potencijalnih…
Kako uspešno započeti novu školsku godinu? Početak školske godine predstavlja važan trenutak za svakog nastavnika. Dobro planiranje i organizacija mogu značajno olakšati prelazak u novi period i stvoriti temelje za uspešnu školsku godinu. U nastavku vam donosimo nekoliko ključnih saveta koji će vam pomoći da započnete godinu na pravi način, uz upravljanje nastavom i…
Kreativne aktivnosti za nastavnike: od hobija do inspiracije za učionicu Letnji raspust i slobodno vreme pružaju odličnu priliku nastavnicima da se posvete kreativnim aktivnostima koje mogu doneti osveženje i inspiraciju za rad u učionici. Bilo da je reč o hobijima koje već volite ili o novim aktivnostima koje želite da isprobate, kreativnost može značajno…
Kako iskoristiti letnji raspust za lični i profesionalni razvoj Letnji raspust je idealna prilika za nastavnike da se posvete ličnom i profesionalnom razvoju. Dok učenici uživaju u slobodnom vremenu, nastavnici mogu iskoristiti ovaj period da unaprede svoje veštine, prošire znanja i pripreme se za novu školsku godinu. Evo nekoliko saveta kako da maksimalno iskoristite…
Kako dati konstruktivan feedback učenicima Davanje konstruktivnog feedbacka učenicima je ključna komponenta u njihovom obrazovanju i razvoju. Efikasan feedback može značajno poboljšati sposobnosti, motivaciju i samopouzdanje učenika. Evo nekoliko strategija za pružanje konstruktivnog feedbacka koji će učenicima pomoći da napreduju. Budite konkretni i specifični Opšti komentari kao što su „Odlično” ili „Moraš se…
Razvijanje pozitivne discipline Pozitivna disciplina je pristup upravljanju ponašanjem učenika koji naglašava poštovanje, saradnju i učenje iz grešaka, za razliku od kažnjavanja i stroge kontrole. Cilj je stvoriti podsticajno okruženje u kojem učenici razvijaju samodisciplinu, odgovornost i međusobno poštovanje. Donosimo nekoliko načina kako se može razvijati pozitivna disciplina u učionici. Postavljanje jasnih i doslednih…
Kako pomoći učenicima da razumeju uticaj društvenih mreža Društvene mreže su već duže vreme sastavni deo života mladih širom sveta. Od povezivanja sa prijateljima i deljenja iskustava do pristupa informacijama i zabave, digitalne platforme imaju moć da oblikuju naše živote. Međutim, sa svim ovim prednostima dolaze i izazovi i potencijalni rizici. Kako nastavnici mogu…
Važnost inkluzivne prakse u učionici U današnjem obrazovnom okruženju, inkluzivna praksa postaje sve važnija kako bi se osiguralo da svaki učenik ima priliku postići svoj puni potencijal. Inkluzivna praksa ne samo da doprinosi osećaju pripadnosti i prihvatanja među učenicima, već i potiče bolje obrazovne rezultate za sve. U ovom članku, istaknut ćemo važnost inkluzivne…
Strategije za podršku mentalnom zdravlju učenika U današnjem obrazovnom okruženju podrška mentalnom zdravlju učenika postaje sve važnija komponenta efikasnog obrazovanja. Ovo je kompleksan izazov koji zahteva holistički pristup, uzimajući u obzir individualne potrebe, socioekonomske faktore, kulturološke razlike i druge važne faktore koji oblikuju mentalno zdravlje učenika. Jedan od ključnih aspekata strategije podrške mentalnom zdravlju…
Saveti za efikasno upravljanje vremenom u učionici Upravljanje vremenom je ključni element uspešne nastave. Učitelji se često suočavaju sa izazovom da efikasno iskoriste dragoceno vreme u učionici kako bi maksimirali učenje i postigli željene ciljeve. U nastavku je dato nekoliko saveta koji mogu pomoći učiteljima da bolje upravljaju vremenom u učionici. Napravite plan časa:…
Kako podržati sve učenike bez obzira na njihove sposobnosti U današnjem obrazovnom okruženju svaki učenik dolazi s jedinstvenim skupom sposobnosti i načina učenja. Kako bi se osiguralo da svi učenici imaju priliku da razviju celokupni potencijal, važno je prilagoditi nastavne metode i strategije, tj. različite stilove učenja. Evo nekoliko koraka koji mogu pomoći u…
Inovativne metode učenja i poučavanja U današnjem dinamičnom svetu obrazovanja nastavnici se suočavaju sa zadatkom prilagođavanja tradicionalnih metoda učenja i poučavanja kako bi odgovorili na potrebe učenika 21. veka. Inovativne metode učenja i poučavanja postaju ključni elementi u stvaranju stimulativnog okruženja koje podstiče kreativnost, razmišljanje i dugoročno usvajanje znanja. Predlažemo nekoliko inovativnih metoda koje…
Zašto je emocionalna pismenost važna i šta ja, kao nastavnik, mogu da uradim? – Kako si? – Dobro, dobro, hvala na pitanju, a Vi? Odgovor, neko bi rekao banalan, koji se u nekim kulturama uči od malih nogu, a mnogo govori o tome koliko se u toj kulturi pažnje posvećuje emocionalnoj pismenosti. Da li…
Značaj profesionalne etike u obrazovanju Profesionalna etika predstavlja ključni element u obrazovanju, postavljajući standarde moralnog ponašanja i integriteta za sve učesnike u obrazovnom procesu. Za nastavnike ovo je obaveza ne samo prema profesiji već i prema svakom pojedinačnom učeniku kojem su posvećeni. Evo pregleda ključnih aspekata profesionalne etike u obrazovanju: Poverenje i poštovanje –…
Šta je kvalitetno obrazovanje Kvalitetno obrazovanje je osnova za formiranje osoba sposobnih da se nose sa izazovima sveta u kojem živimo. Međutim, definisanje „kvalitetnog” obrazovanja nije jednostavno. Ono prevazilazi čisto akademsko znanje i obuhvata niz elemenata koji doprinose sveobuhvatnom razvoju učenika. U suštini, kvalitetno obrazovanje se ne svodi samo na prenošenje informacija. To je…
Razumevanje stilova upravljanja razredom: Ključ za kreiranje podsticajnog okruženja Različiti stilovi upravljanja razredom mogu imati značajan uticaj na atmosferu u učionici i uspeh učenja. Upravljanje razredom nije samo veština već i umetnost koja može oblikovati iskustvo učenja i razvoj svakog učenika. Različiti nastavnici primenjuju različite stilove upravljanja razredom, a svaki od njih može imati…
Uloga veštačke inteligencije u unapređenju nastave U savremenom svetu veštačka inteligencija (AI) postaje sve prisutnija i ima veliki potencijal za transformaciju oblasti obrazovanja. AI može značajno da unapredi nastavu i proces učenja omogućavajući personalizovan pristup učenicima. Evo nekoliko ključnih načina na koje AI pomaže u nastavi: 1. Personalizovano učenje AI može analizirati ponašanje i…
Zašto je stručno usavršavanje ključno za profesionalni razvoj U oblasti obrazovanja stručno usavršavanje je od suštinskog značaja kako bi se nastavnici osnažili i napredovali u svojoj karijeri. To je proces koji donosi brojne koristi za nastavnike, njihove učenike i obrazovne institucije. Evo nekoliko razloga zašto je stručno usavršavanje ključno za profesionalni razvoj nastavnika: …
Razvijanje mekih veština: Ključ za uspešno obrazovanje Nastavnici igraju ključnu ulogu u oblikovanju budućnosti svojih učenika, a to oblikovanje ide mnogo dalje od prenosa činjenica iz udžbenika. Da bi učenici postali odgovorni, dobro obrazovani i kompetentni građani, nastavnici moraju razvijati meke veštine, poznate i kao ljudske veštine. Ovi nastavnici ne samo da su izuzetno…
7 koraka za samovrednovanje nastavnika Svaki nastavnik može koristiti samovrednovanje kako bi unapredio svoju pedagošku praksu i efikasnost. Predstavljamo nekoliko koraka koji će pomoći svakom nastavniku da evaluira svoj rad u odnosu na ciljeve koje je postavio: Korak 1: Ciljevi Definišite svoje ciljeve: Razmislite o tome šta želite postići kroz samovrednovanje. Da li…
Prednosti virtuelne realnosti (VR-a) u nastavi: Ispunjenje potencijala učenja U poslednjim decenijama razvoj tehnologije značajno je uticao na način na koji učimo i podučavamo. Jedna od najuzbudljivijih inovacija u oblasti obrazovanja je virtuelna realnost (VR), koja je donela revolucionarne promene u učionice širom sveta. Ovaj članak istražuje prednosti VR-a u nastavi i kako ovaj…
Iskoristite potencijal tehnologije za unapređenje učenja Društvene mreže su neodvojivi deo naših života i njihove mogućnosti su neverovatne. Upravo zbog toga korišćenje društvenih mreža u nastavi, a pre svega edukativnih kanala na YouTubeu, može biti od velike koristi za učenike. Na primer, različiti kanali za učenje omogućavaju brzo i lako pamćenje novog gradiva, dok…
Srpski jezik kao nematernji – izazovi Kada završi fakultet, svako očekuje da radi ono za šta se školovao. Nada se da će naći posao u struci. Tako je i sa onima koji su studirali Srpski jezik i književnost (bilo koji studijski program). Srbistima se nakon diplomiranja otvara više mogućnosti, te svako sebe traži na…
Metodičke mogućnosti različitih predmeta i uključivanje svih aktera nastavnog procesa na primeru integrativnog projekta ,,Božić u Loznici” Savremeni nastavni proces podrazumeva stalno ispitivanje metodičkih mogućnosti i racionalizaciju nastavnog procesa kako bi učenik što uspešnije savladao beskonačno more informacija koje je pred njim. Smatram da ne samo da je tematsko planiranje poželjno već ćemo u…
Životna škola po Dostojevskom Često ćemo čuti da deca u današnje vreme izbegavaju da čitaju lektiru i da, generalno, slabo čitaju. Vrlo često pribegavaju nekakvim ,,prečicama” kako bi bili spremni za čas – na internetu traže određeno delo prepričano, analizu likova i slično. To samo po sebi i nije tako loše jer, ipak, i…
Albert i Mileva Ajnštajn – pioniri kolegijalnog podučavanja i istraživačkog učenja Sažetak Na osnovu konkretnih primera iz korespondencije Alberta i Mileve Ajnštajn, objavljenih naučnih radova Alberta Ajnštajna i kasnije bogate literature – nastavljamo da razrađujemo tezu iz naslova ovog članka, koju smo prvobitno obrazložili 2019. godine na Drugoj međunarodnoj konferenciji o nastavi fizike i…
Veština čitanja i digitalni svet Danas se često upoređuju klasični načini učenja sa savremenim tendencijama u obrazovanju sa ciljem da se pokaže i dokaže da je jedan ili drugi način bolji, odnosno da donosi više benefita za učenike. Ima li uopšte potrebe upoređivati ih? Treba li se kruto držati jednog načina rada u učionici…
Profesionalno sagorevanje stručnjaka koji rade sa decom Profesionalno sagorevanje, kao pojam, prvi je uveo psihoanalitičar Freudenberger, 1974. godine u Sjedinjenim Američkim Državama (Šečić i sar., 2020). Maslač i saradnici (Maslach et al., 2001) definisali su sindrom profesionalnog sagorevanja kao sindrom depersonalizacije, emocionalne iscrpljenosti i smanjenog ličnog i profesionalnog ispunjenja. Jedan od prvih znakova profesionalnog…
Šta podrazumeva očuvanje maternjeg jezika Savremeni nastavni proces je toliko složen da se često postavlja pitanje da li su saradnička i integrativna nastava preporuka ili imperativ. Previše dostupnih informacija i njihova smislena upotreba, nekad prenaglašene digitalne kompetencije koje jesu neophodne, ali nisu jedine koje čine nastavu savremenom a naročito ne i kvalitetnom, dodatno nastavniku…
Kombinovana odeljenja: realnost i budućnost ruralnih sredina Mnogi pedagozi, stručnjaci i analitičari smatraju da je obrazovanje najvažniji faktor napretka društva u ekonomskom razvoju jedne države, a da su ljudi njeno najveće bogatstvo. Obrazovanje treba da bude osnovno pravo čoveka i kao takvo definisano je međunarodnim zakonima i ustavima mnogih država. Ono je određeno zakonom,…
Kliring i neurolingvističko programiranje – mogućnosti primene u obrazovnom radu Jasno je da većina ljudi danas traga za mogućnostima da unapredi kvalitet sopstvenog života u svim njegovim aspektima – porodičnom, poslovnom i partnerskom. Međutim, oni neretko ne pronalaze način da ostvare svoje ciljeve i bolju komunikaciju u svom okruženju. Razlozi što je to tako…
Uloga nastavnika u savremenoj nastavi Nastavnik je jedan od izvora znanja za učenika i njegov najbliži saradnik. On mora imati određene kvalitete, široko obrazovanje i kulturu i razvijene pedagoške sposobnosti. Nastavnik koji ima želju da uspe u svom poslu trebalo bi da prihvati učenike onakvim kakvi jesu, a prihvatanje drugih je pretpostavka za poznavanje…
Celoživotno učenje kroz lupu projektne nastave u okviru srpskog jezika i književnosti Celoživotno učenje (engl. lifelong learning) proces je učenja koji traje ceo život. Čovek se uči dok je živ i Ceo život je škola – to su izreke koje možemo često čuti. Životna škola je sintagma koja ima svoje preneseno značenje, ali…
Kreativna učionica Aktivna škola je usmerena na dete i ističe da „ne postoji jednaka nastava za nejednake učenike”. Ta misao me vodi kada osmišljavam i organizujem nastavne i vannastavne aktivnosti, pri čemu motivišem i podstičem svoje đake na sticanje novih znanja, umenja i veština. Metodama inovativnog i kreativnog učenja učenici se misaono aktiviraju,…
Biblioterapija kao strategija podsticanja na čitanje BIBLIOTERAPIJA KAO POJAM Biblioterapija je pojam koji ima velik istorijski značaj, sastavni je deo biblioteke, te u sebi sadrži psihološke, društvene i terapeutske komponente. Knjige su veliki dar. One nam pričaju priče, uspavljuju decu, informišu nas, uče nečem novom ili podsećaju na već naučeno, beleže činjenice, izveštavaju,…
KAKO BITI USPEŠAN U POSLU – IZAZOVI VASPITAČA Biti dobar vaspitač znači vaspitavati svim svojim bićem, biti ono što jesi da bi bio sposoban prihvatiti druge onakve kakvi jesu radi maksimalnog ličnog razvoja. Akademsko obrazovanje vaspitača predškolskih ustanova pruža osnovne kompetencije potrebne za rad. Kako obrazovni sistem ne može da pripremi vaspitače za sve…
Zašto je razvojni mentalni sklop nastavnika ključan za uspešno učenje i podučavanje Jedan od glavnih zadataka nastavnika kao pedagoga sigurno je pomoći učenicima da prevaziđu prepreke u učenju i pronađu motivaciju da napreduju, tj. naučiti ih kako da uče. Okruženje u kom živimo i kom će neke nove generacije tek živeti i raditi podrazumeva…
SEL i zašto je važan za učenike Da li se sećate kako ste igrali žmurke ili školice kada ste bili deca? Deca rođena u prošlom veku provodila su sate igrajući se napolju. Vremena su bila mnogo drugačija nego sada i smatramo da smo imali bolje detinjstvo nego današnja deca. A da li je zaista…
Značaj ekskurzija kao oblika vaspitno-obrazovnog rada Čega se vi sećate iz škole? Šta je uticalo na to da budete ono što ste danas? Možda je to bio neki grupni projekat, nastavnik koji vas je inspirisao, ekskurzija ili izlet. Možda je to čak bilo nešto što ste radili sami, van škole, nakon što ste učili…
Testovi znanja kao dijagnostičko sredstvo Prvi pokušaji objektivnog merenja znanja u školskoj praksi datiraju iz 1864. godine. U engleskoj školi G. Fušer je upotrebljavao tzv. scale books, što bi se moglo prevesti kao „stupnjevane knjige”. Ocena je bila određivana na osnovu broja grešaka u jednoobraznim zadacima. Za razvoj objektivnog vrednovanja u SAD vezano je…
Projekti u nastavi Obrazovanje je društveni proces. Obrazovanje je rast. Obrazovanje nije priprema za život. Obrazovanje je sam život. Ovo su reči Džona Djuija (1859–1952), američkog filozofa, začetnika nastave utemeljene na projektima. Obrazovanje kroz projekte je, rekli bismo, obrazovanje za život. Istraživački rad i istraživačka metoda u projektima pokazaće se vodećim u ovakvoj vrsti…
Alati Veb 2.0 kao motivaciono nastavno sredstvo za izgradnju funkcionalnog znanja Formalno obrazovanje veoma često ne stvara funkcionalno pismene individue. Da bi osoba bila delotvorna na svom radnom mestu i da bi mogla da da maksimum zajednici kojoj pripada, potrebno je da poseduje izgrađeno funkcionalno znanje. Da li primenom alata Veb 2.0 u obrazovanju…
Budućnost obrazovanja-ključ u rukama učitelja Topli pogled, ushićenost pri svakoj reči, uzdah kada je prisutna zabrinutost, pružene ruke kao podrška, sada i uvek – slika učitelja. Nema budućnosti bez učitelja. Nešto što postoji od pamtiveka i nešto što traje i trajaće. To je težnja ka različitim željama, ciljevima, pokušaj… da se svakom malenom…
Domaći zadatak – bauk za dete ili roditelja? Tokom rada sa učenicima shvatila sam da je domaći zadatak u većini slučajeva veliki problem. Ako su deca mlađa, problemi su manji, a pomoć roditelja sve češća i prisutnija. Kako dete biva starije, potreba za podrškom roditelja bi trebalo da bude manja, ali – nije.…
PARTNERSKA SARADNJA PORODICE I ŠKOLE Porodica i škola se povezuju upisom deteta u školu. Iako su se često međusobno posmatrale kao dva odvojena sveta sa različitim ulogama (porodica odgaja, a škola obrazuje), za detetov optimalan razvoj u okviru odgojno-obrazovnog procesa važno je da se nađu u skladnom suživotu. Povezivanje porodice sa školom predstavlja važan…
Značaj programa dodatne podrške u funkcionisanju dece/učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u vrtićkoj/školskoj i široj životnoj sredini Obrazovanje i briga o deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom prošli su kroz istoriju, kako u svetu tako i u Srbiji, kroz nekoliko različitih procesa i faza, od stigmatizacije, diskriminacije i odbacivanja, preko sažaljenja…
Bezbednost dece na internetu U današnje vreme, kada potreba za internetom postaje sve veća i kada deca sve više slobodnog vremena provode na telefonima i računarima, moramo im ukazati na pravilno korišćenje interneta, kao i na opasnosti koje ih vrebaju prilikom pretraživanja i korišćenja interneta. U OŠ „Milić Rakić Mirko” u Donjem Kordincu održana…
Vratimo mlade nauci, tehnici i umetnosti! Početkom jula ove godine u medijima su osvanule senzacionalne vesti o značajnoj promeni interesovanja za akademska zanimanja kod nas. Ova promena je uočljiva i u odnosu na period pre početka pandemije, ali je još drastičnija u odnosu na period od pre desetak godina. Ne čudi što su medicina i…
Platforma za upravljanje razredom i izradu sumativnog portfolija učenika Seesaw je platforma za učeničko angažovanje tokom učenja na daljinu, koja daje informacije o njihovom napredku u realnom vremenu. Alat je primenljiv za učenike osnovnih i srednjih škola. Obezbeđuje njihovo aktivno uključivanje u nastavu kroz video zapise, fotografije, crteže, tekstualne materijale, deljenje digitalnih resursa u vidu…
Učenik kao subjekat u nastavi 21. veka Digitalizacijom obrazovanja u našoj zemlji stekli su se uslovi da učenik bude subjekat u obrazovno-vaspitnom procesu. Trougao koji su činili nastavnik – učenik – nastavni sadržaj se sa razvojem obrazovne tehnologije promenio i sada ga čine nastavnik – učenik – obrazovna tehnologija. U 21. veku prisutno je permanentno…
Iskustvo vaspitačice: Kako izgledaju vrtići u Norveškoj u odnosu na vrtiće u Srbiji? Dobiješ posao u Norveškoj kao vaspitač, spakuješ ceo život u dva kofera, i kad sletiš, shvatiš da su ti oba kofera ostala na nekom od aerodroma. No, to je već za neku drugu priču. U ovoj ću pokušati da vam dočaram kako…
Facebook grupe kao virtuelni mentori u onlajn obrazovanju Zovem se Tatjana Reljić. Već 26 godina radim kao učitelj u Osnovnoj školi ,,Sestre Ilić” u Valjevu. Uživam u učenju, koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Tokom proteklih nekoliko meseci način na koji smo predavali i kako podučavamo je preokrenut. Mnogi nastavnici…
Super funkcija alata „Quizizz” omogućava adaptivno učenje svakom učeniku u odeljenju Pri prelasku na onlajn-nastavu dosta nastavnika je u svoje redovne aktivnosti uvrstilo testove i kvizove alata „Quizizz”. Osim opcija koje se nude u besplatnoj verziji, „Quizizz” je napravio odlična ažuriranja koja se plaćaju u verziji „Quizizz Super”, a jedna od njih je adaptivno učenje…
Obeležavanje Evropskog dana nauke i jezika kroz integrativne tematske vannastavne aktivnosti i STEM: Primer iz prakse osam nastavnika Uspešna realizacija nastavnog procesa podrazumeva spremnost nastavnika da osmisli nastavu koja se može primeniti u svim mogućim okolnostima, a pandemija nas je naučila da ne postoje izgovori u savremenom okruženju da se nastavni proces ne realizuje kvalitetno.…
Gravitacija kroz Scratch – programski jezik modernog doba Scratch je jedan od vodećih objektno orijentisanih, dinamički vizuelnih programskih jezika, namenjen prvenstveno deci koja su na početku razvoja svog programerskog znanja. Scratch je programski jezik koji omogućava stvaranje sopstvene interaktivne priče, animacije, igre i upravo zahvaljujući tome daje novu, kreativnu stranu učenju. Formalno, logičko mišljenje neophodno je…
Zašto sam u učionicu uneo pilates loptu? U redovnim uslovima deca u školi provode četiri do pet časova u mlađim razredima, dok je broj časova u starijim razredima veći. Za to vreme sede na neudobnim stolicama od 180 do 240 minuta sa manjim pauzama, koje nisu uračunate u ovaj vremenski period. Ako uzmemo u obzir…
Kognitivne pristrasnosti u obrazovanju – poreklo i opasnosti Kognitivne pristrasnosti (cognitive bias) su sistematske greške u razmišljanju koje se dešavaju prilikom procesuiranja i interpretacije informacija, čime se stvara sopstvena realnost zasnovana na percepciji i odlukama koje se baziraju na pristrasnostima. Pojava pristrasnosti pripisuje se kognitivnim ograničenjima i manama ljudske svesti koje su na neki način…
Primer dobre prakse Erasmus projekta „Connection between fairytales and STEM” Bajke su neobilazan deo svakog detinjstva. One su i deo svakodnevice rada vaspitača sa predškolskom decom, jer je ključno razdoblje za njihovo čitanje od četvrte do sedme godine. Nemački pesnik Šiler je rekao da dublje značenje leži u bajkama koje nam pričaju u detinjstvu nego…
Imamo li sve preduslove za regularni onlajn kontrolni test? Došla su neka sasvim nova vremena za nastavu, učenike i nastavnike! Naviknuti svakodnevnim radom na isključivo neposrednu nastavu, nastavnici su iz pozicije subjekta koji isporučuje znanja postupno prelazili u saradnike koji učeniku u osvajanju znanja pomažu kako da donese prave izbore i odluke. Sa izmenjenim prostorom…
Primer iz STEM nastavničke prakse: Simetrija u matematici i muzici Šta je simetrija? Simetrija (od grčke reči συμμετρία (symmetria) „saglasnost u dimenzijama usled srazmere, aranžmana”) na svakodnevnom jeziku odnosi se na osećaj harmonične i lepe proporcije i ravnoteže. U matematici „simetrija” ima preciznu definiciju – da je objekat invarijantan za bilo koju od različitih transformacija,…
Zašto je kreativno mišljenje ključna kompetencija u 2021. godini? U okviru PISA testiranja iz 2018. godine uvrđeno je da prosvetna struka mora nastojati da neguje veštine učenika, jača STEM vrednosti i uspostavlja vezu između nauke i svakodnevnog života (OECD, 2019). Da bi se to postiglo u praksi, značajno je stavljen fokus na kreativnost, koja osposobljava…
SAVETI IZ NASTAVNIČKE PRAKSE: Metode za razvoj kritičkog mišljenja Kritičko mišljenje je skup kompleksnih veština koje se odnose na promišljanje višeg reda. To je mišljenje koje omogućava pronalaženje novih ideja kako bi se stiglo do rešenja nekog problema. Da bismo uopšte govorili o kritičkom mišljenju i značaju razvoja ovog načina razmišljanja kod učenika, moramo prvo…
DA LI SU DANAS VASPITAČI I RODITELJI AKTERI U IGRI PREDŠKOLSKOG DETETA? U fokusu pažnje i interesovanja deteta jeste igra, a ne rezultat igranja. Igra je oblik istraživačkog ponašanja u kojem deca isprobavaju sopstvene mogućnosti. Značajan uticaj na izbor igre, posebno u ranom detinjstvu, imaju odrasli. Spretnost da se stvori podsticajno okruženje za dete i…
Problem solving kao način sticanja znanja i veština Strateška dokumenta Evropske unije usvojena tokom 2020. godine koja se tiču obrazovanja, kao što su Komunikacija o evropskom prostoru obrazovanja, Agenda za nove veštine, kao i Akcioni plan za digitalno obrazovanje, pominju značaj transverzalnih veština koje uključuju kritičko razmišljanje, kreativno razmišljanje, problem solving, preduzetničke veštine itd. Ove…
„Escape room”u nastavi – saveti iz nastavničke prakse „Escape room” ili „Bekstvo iz prostorije” je od 2010. godine postajao vid zabave sve većeg broja ljudi. Kako funkcioniše ova igra? Grupa ljudi (od 4 do 8) zaključana je u jednoj prostoriji. Obično igra traje sat vremena, a njihov zadatak je da reše sve zagonetke i uspešno…
Da li istina uopšte postoji? Jedna od omiljenih tema u današnje vreme je medijska pismenost, tj. koliko smo kao društvo podložni manipulacijama medija i koliko je današnji ubrzani život učinio da nemamo vremena da razmislimo o svakoj vesti koju čujemo. Često možemo sebe da zateknemo kako razmišljamo o nekoj informaciji koja je do nas stigla…
Kako razvijati emocionalnu inteligenciju kod učenika mlađeg školskog uzrasta Poznat je podatak da je u sadašnjem sistemu školovanja malo pažnje usmereno na razvoj emocionalne inteligencije kod dece i da su i aktivnosti kojima se to podstiče malo zastupljene u nastavnim planovima i programima. Sa druge strane, društvo sve više ističe da savremeni čovek treba da…
Obrazovanje o globalnom građanstvu: Kako naučiti učenike da uče, rade i žive zajedno? „Obrazovanje nam daje duboko razumevanje da smo povezani kao građani globalne zajednice i da su naši izazovi međusobno povezani.” – Ban Ki-Mun Povezivanjem učenja, prakse, informisanja i delovanja obrazovanje treba da podstakne intelektualni i emocionalni razvoj pojedinca, da razvija osećaj društvene…
IT alati za nastavu geografije: Nedelja svesti o geografiji, 15– 21. novembar Tokom 2020. godine, svet se suočio sa žestokim požarima, letnjim poplavama, zemljotresima i globalnom pandemijom, koja je radikalno promenila shvatanje zajedničkog i odvojenog prostora, ali i poslala jasnu poruku o važnosti razvoja ljudske svesti o geografiji, njenoj ulozi, značaju i položaju. S ciljem…
Gejmifikacija u obrazovanju – samo igra ili više od igre? Šta je prvo što pomislite kada čujete izraz „gejmifikacija”? Još jedna novotarija, pravimo od škole zabavište, tu deca ništa ne uče, kako će fakultet da završe – preko igrica? Deca toliko nauče preko interneta, pomoću tableta ili računara, puno je toga već napravljeno, samo nađem…
Septembarske Google novine i važna promena: Do 31.3. neograničeno vreme trajanja GMeet sastanaka U jeku pandemije Google se trudio da svoje alate prilagodi zahtevima rada od kuće i u onlajn-okruženju. Jedna od značajnijih izmena odnosila se na korišćenje Google Meet aplikacije za audio i video komunikaciju – neograničeno trajanje i mogućnost povezivanja 100 učesnika. Na…
4 razloga zašto je STEAM projektna nastava siguran model za uspeh u hibridnom okruženju Kako se poslednjih meseci drastično promenio obrazovni sistem, tako su mnoge obrazovne institucije počele da koriste STEAM pristup učenju, koji se ne fokusira samo na dodatnu nastavu u disciplinama nauke, tehnologije, inženjerstva i matematike već primenjuje holistički pristup ovom modelu nastave,…
19 digitalnih ideja za novu onlajn ili hibridnu školsku godinu Izmenjene okolnosti u realizaciji nastave zahtevaju od nastavnika da rad prilagode drugačijim nastavnim zahtevima i onlajn-okruženju. Da bi se zadržao visok kvalitet nastavnog procesa, primena obrazovne tehnologije postala je obaveza. Kako bismo vam pomogli da na što interesantniji način započnete novu školsku godinu i implementirate…
Google učionica: Noviteti za školsku 2020/21 Rezultati istraživanja koje je sproveo Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja pokazuju da je tokom nastave na daljinu skoro 33,4% anketiranih nastavnika u Srbiji koristilo Google učionicu i njoj slične alate za realizaciju obrazovno-vaspitnih aktivnosti. Na svetskom nivou, Google učionica se koristi u više od 250 zemalja sveta, a…
4 benefita primene obrazovnog bloga kroz redovnu, hibridnu ili onlajn nastavu Blog se smatra veb-dnevnikom ili digitalnom obrazovnom arhivom koja se redovno ažurira i sadrži korisne informacije u vezi s određenom temom usmerenom na edukaciju, učeničke aktivnosti ili može poslužiti kao medij za komunikaciju između učenika, nastavnika, roditelja i čitalaca. Vesti, članci ili bilo koji…
7 načina kreativne primene QR kodova u nastavi Šta su QR kodovi i koji su benefiti primene? QR kodovi se sastoje od kvadratnih tačaka u jedinstvenoj konfiguraciji koja pruža informacije korisniku i upućuje ih do određene veze (veb-lokacije, video-zapisa, datoteka). Reč je o dvodimenzionalnoj verziji bar-koda, koja se obično sastoji od crno-belih uzoraka piksela. Osim…
Da li se prepoznajete kao nastavnik lider? Kada pomenemo termin liderstvo, uglavnom prvo pomislimo na poslovne lidere, vlasnike kompanija i menadžere, međutim, sve češće se poslednjih godina govori o liderstvu u obrazovanju. Činjenica je da u školskom sistemu (predškolsko, osnovna škola, srednja škola, fakultet) provedemo veliki deo života, i to upravo u godinama kada se…
6 saveta za sređivanje Google učionice na kraju školske godine Većina nastavnika i učenika formirala je svoje onlajn-učionice i uspešno privela kraju školsku 2019/2020, a sada vam donosimo šest saveta koji će vam pomoći da sredite Google učionicu, sačuvate sve potrebne nastavne resurse i učeničke radove, ali i pripremite učionicu za sledeću školsku godinu. Savet…
Kreativni načini za primenu personalizovanih avatara (bitmodžija) u nastavi Bitmodžiji su zabavni emotikoni crtanih likova ili avatari vašeg lika, kojima birate boju kose, ten kože, odeću, crte lica i još mnogo toga, što vam daje mogućnost da kreirate širok spektar slika nalik nalepnicama sa zabavnim porukama za svoje učenike. Da biste odabrali svoj avatar i…
Onlajn zaključivanje ocena: 8 ekstenzija koje će Google Meet učiniti boljim za nastavnike i učenike Google Meet je aplikacija za konferencijske pozive, odnosno komunikaciju sa većim brojem korisnika. Reč je o najbezbednijem alatu za ovu svrhu jer deluje na sigurnoj osnovi, pružajući potrebnu zaštitu svim učesnicima dok onlajn razgovoraju. Donedavno je Meet bio dostupan samo…
EDTECH NOVOSTI: Google Meet i Messenger Rooms za odeljenjsku komunikaciju Messenger Rooms – nova Facebook opcija Facebook je 24. aprila pokrenuo novu uslugu video-ćaskanja pod nazivom Messenger Rooms kao odgovor na sve veću potražnju usluge video-poziva tokom onlajn-nastave. Ovaj alat ima ogroman obrazovni potencijal jer na lak i jednostavan način okuplja veći broj korisnika u…
DIGITALNA POMOĆ: Chrome dodaci za onlajn inkluzivno obrazovanje Kao pomoć u onlajn učenju, istraživali smo dodatke za Chrome veb-pretraživač koji su sjajni za učenike u inkluzivnom obrazovanju. Svaki od dodataka koje navodimo veoma se jednostavno instalira i može pomoći i olakšati poučavanje. Nastavničku i učeničku interaktivnost u nastavi ne može tehnologija da zameni, ali u…
Iskustvo iz nastavničke prakse: esDnevnik i izazovi u nastavi tokom vanrednog stanja Počelo je vanredno stanje, a sa njim i promene u načinu rada škole. Svi smo dobili instrukcije da sa učenicima treba raditi na daljinu. Panika i nesigurnost javile su se kod mnogih jer nisu znali da li će umeti da se izbore sa…
UŠTEDITE VREME: 9 Google dodataka koje svaki nastavnik treba da ima Sastavili smo spisak Google Chrome dodataka koji će vam poboljšati produktivnost, olakšati rad i uštedeti vreme. Reč je o 9 proširenja sjajnih za nastavnike koji u onlajn-nastavi rade sa puno odeljenja u osnovnim, ali i srednjim školama, kao i za profesore na fakultetima sa…
PRAVI STEM EKSPERIMENTI ZA CELU PORODICU: Uskršnja zabava sa jajima Deca su prirodno naučnici. Alan Alda Iako se svake godine trudite da vam uskršnja trpeza bude bogata, šarena, vesela i interesantnija nego prethodnih godina, ovogodišnji Uskrs će nam svima biti poseban i nesvakidašnji. Situacija kojoj svedočimo menja ustaljenu tradiciju uskršnjeg praznika, ali verujemo da…
ISKUSTVO IZ NASTAVNIČKE PRAKSE: Trikovi za onlajn nastavu matematike Pored svih digitalnih resursa koje imamo na raspolaganju, nastava matematike u onlajn-okruženju predstavlja izazov zbog dva glavna razloga: Mogućnosti prenošenja veština rešavanja problema bez školske table; Mogućnosti provere i evaluacije rada učenika koji razvijaju svoje kompetencije. Imajući u vidu brzinu kojom smo se našli u novonastaloj…
Za nastavnike i učenike: Besplatna online platforma za učenje na daljinu Canvas je platforma za učenje na daljinu koju koriste nastavnici osnovnih i srednjih škola širom sveta. Ovaj digitalni alat omogućava međusobnu komunikaciju u odeljenju, evaluiranje učeničkih radnih aktivnosti, dobijanje povratnih informacija o učeničkom angažovanju, postavljanje rokova za domaće zadatke i pronalaženje korisnih materijala za…
Učenje na daljinu – za i protiv Učenje na daljinu ne podrazumeva fizičko prisustvo učenika i nastavnika. Oni su prostorno i vremenski udaljeni jedni od drugih, ali je korišćenjem savremene tehnologije ova udaljenost savladana. Ovakvo učenje je omogućeno na svim nivoima obrazovanja – od osmogodišnjeg, srednjoškolskog i fakultetskog do obrazovanja odraslih. Razlozi učenja na…
3 korisna veb-alata za nastavu predmeta iz oblasti prirodnih nauka Predstavljamo vam tri zanimljiva naučna resursa odabrana posebno za nastavnike u osnovnoj školi. Ovi veb-alati pružaju nastavnicima kvalitetan edukativni materijal odličan za pripremu interaktivnih nastavnih časova. Oni uključuju planove lekcije, video-tutorijale, animirana objašnjenja, prezentacije, grafičke prikaze lekcija, interaktivne igre i još mnogo toga. Prvi veb-alat…
Nije teško u današnje vreme uporediti nekoliko školskih sistema, njihovu organizaciju, strateške ciljeve, način realizacije istih i rezultate na PISA testovima ili poziciju na Šangajskoj listi i doći do zaključaka koji bi trebalo da zanimaju sve zainteresovane strane u obrazovanju mladih.
Srpska javnost ponovo se krajem 2019. našla pred poražavajućim rezultatima PISA testova. Dok učenicima većinom niti je jasno šta oni znače niti zašto ih rade, roditelji su zabrinuti za kvalitet obrazovanja svoje dece, a profesori su većinom okrivljeni za ovakvu situaciju.
Mali procenat učenika ima veštine i znanja koja su potrebna za rešavanje relativno teških problemskih zadataka koji zahtevaju praktičnu primenu znanja iz različitih nastavnih predmeta.
Značaj fizičke kulture u uslovima savremene civilizacije trebalo bi stalno isticati jer ljudi još nisu svesni negativnih posledica koje nosi moderno društvo. Nedostatak kretanja narušava neke osnovne funkcije našeg organizma, dovodi do opadanja telesnih sposobnosti i poremećaja u aktivnosti organizma.
Po rečima Aristotela, obeležja čoveka kao bića jesu um i govor. Dakle, jezička sposobnost jeste nešto što definiše čoveka. Jezik ima bitnu ulogu u čovekovoj društvenosti. Znanje novog jezika otvara nam vrata u svet. Kao što govori Sapir–Vorfova hipoteza, jezik je taj koji određuje jedan narod.
U vreme kada, nažalost, postoji otežana i nezdrava komunikacija gotovo na svim nivoima društva: u porodici, na poslu, na ulici ili pak u gradskom prevozu, čega smo gotovo svakodnevno svedoci, vrlo je važno osvrnuti se na komunikacijski trougao između nastavnika, učenika i roditelja, odnosno na faktore koji komunikaciju čine uspešnom, jer kada je ona otežana u ovom trouglu, dovodi do ozbiljnih posledica, pre svega po samog učenika.
Ono što nastavi u školama nedostaje jesu aktivnosti koje angažuju učenike na više načina i odgovaraju njihovim sposobnostima, afinitetima, kao i stilovima učenja, razvijajući celovite i svestrane ličnosti.
U ovom članku neće se pričati o tome kako nametnuti nekome autoritet, već koja je moguća posledica nametnutog autoriteta.
Razvoj preduzetničke kompentencije na nivou osnovnog obrazovanja usmereno je na razvoj individualnih kvaliteta učenika: kreativnosti, preuzimanja inicijative i samostalnost, a sve sa ciljem da se razvije preduzetnički stav.
Biti deo dečjeg odrastanja i njihov prvi oslonac predstavlja najlepši i najbitniji zadatak koji osoba može da preuzme na sebe. Takođe, ovaj zadatak predstavlja i jedan od najtežih na svetu.
Mnogi savremeni pedagozi ističu da je razvijanje kreativnosti i kritičkog mišljenja veoma važno za razvoj ličnosti učenika. Zbog toga je jedan od zadataka nastavnika da podstiče sposobnosti učenika stavljajući ga u aktivnu i istraživačku situaciju. Razvijanje kreativnosti i kritičkog mišljenja je u direktnoj vezi sa razvojem unutrašnje motivacije učenika.
Polazak deteta u školu veliki je događaj kako za dete, tako i za ostale članove porodice. Svakodnevni boravak u školi bi za cilj trebalo da ima sticanje novih znanja, veština i navika, ali retko koji roditelj će dete pitati, kada se vrati iz škole: ,,Šta si novo naučio?”, već ono opterećujuće: ,,Koju si ocenu dobio?”
Nastavnika treba da krase pozitivne i međusobno harmonizovane misli, reči i dela. Oni treba da budu model ponašanja svojim učenicima, da razvijaju i kod sebe i kod drugih racionalnu, ali više emocionalnu i duhovnu inteligenciju.
Mišljenje da nauke spiraju prljavštinu sa duše i njenu prirodu čine čistom i vazdušastom izneo je Mihailo Psel, vizantijski istoričar i filozof iz XI veka. Danas sticanje obrazovanja može biti sinhrono (sholastičko, bazično, opštedeterminisano) i asinhrono (spontano, podređeno ličnim afinitetima).
Savremen život sa sobom donosi benefite. Napredak tehnike i tehnologije omogućio nam je da živimo lagodnije od predaka. Danas živimo modernim, industrijalizovanim životom. Ukoliko bismo pravili poređenje u načinu života danas i pre samo dvadeset godina, primetili bismo ogromne razlike u navikama, tempu života i drugom.
NLP u nastavi Sa neurolingvističkim programiranjem prvi put sam se susrela još 2013. godine. Ono što me je, kao diplomiranog filologa i profesora engleskog jezika, odmah zaintrigiralo kod ove metodologije jeste ovaj „lingvistički” deo. Ubrzo sam saznala da metodologija NLP obuhvata mnogo više od lingvistike i da se, zapravo, bavi našim nesvesnim umom, odnosno procesima…
Poremećaj pažnje i hiperaktivnost Poremećaj pažnje i hiperaktivnost, ADHD (engl. Attention Deficit Hyperactivity Disorder), najčešće se dijagnostikuje kao poremećaj ponašanja u periodu detinjstva, ali on se može zadržati i tokom odraslog doba. Prevalenca poremećaja kod dece i adolescenata, prema „Dijagnostičkom i statističkom priručniku za duševne poremećaje” (DSM-V), na nivou svetske populacije iznosi 3–7%, a najčešći…
Mnogo je različitih običaja koji se praktikuju za Vaskrs. Najbitniji i svima zajednički običaj je farbanje jaja. Jaja se kuvaju u vodi koju je sveštenik osvetio u toku Velikog posta. Farbaju se u crvenu boju. Simbolika farbanja jaja vrši se u spomen na događaj kada je sveta Marija Magdalina Mironosica putovala u Rim da propoveda Jevanđelje, i posetila cara Tiberija.
Fizika je prirodna nauka koja ima dodirnih tačaka sa svim predmetima koje učenici pohađaju u školi. Stara je gotovo koliko i ljudska civilizacija. Bavljenje fizikom je izuzetno kompleksan zadatak. Svakog dana javljaju se neki novi problemi za koje fizičari treba da postuliraju adekvatan teorijski model, a zatim se vrše eksperimentalne potvrde. Međutim, i pored brojnih istraživanja, o fizici i prirodnim fenomenima ipak znamo malo.
Naučnici uvek tragaju za otkrićima koja će omogućiti brz i lak način podsticanja razvoja mentalne inteligencije. Smatra se da veliku ulogu u tome ima muzika, jer podiže nivo pažnje, omogućava lakše fokusiranje na učenje i poboljšava stil razmišljanja. Takvo razmišljanje nije trend 21. veka, već je poznato još od vremena Platona. Mnoga istraživanja pokazuju da je barokna muzika XVII i XVIII veka idealno sredstvo za podsticanje pamćenja. Naučnici, ipak, najviše se bave pitanjima uticaja Mocartove muzike na učenike i efekta u nastavnom procesu.
Svakodnevno možemo da pročitamo i čujemo koliko programera nedostaje u našoj državi ili na svetskom nivou i koliko će ih biti potrebno u narednim godinama. Kakvo je stanje na tržištu poslova, ne možemo da znamo zasigurno, jer se potražnja za određenim profilima budućih zaposlenih menja vrlo brzo.
Ko hoće – nađe način, ko neće – nađe izgovor Retka su zanimanja poput nastavničkog, čiji se rad ne završava onog trenutka kada napuste školsku zgradu. Oni nose svoj posao kući. Najčešće je to kroz pripreme za nastavu, koje treba svakodnevno pripremati, a često je to u vidu pismenih zadataka i testova koje treba pregledati…
Vođena fantazija kao alatka za razumevanje kompleksnih mehanizama U vremenu u kome živimo informacije i znanja su dostupna i na jedan klik. Međutim, kako se informacije koje primamo stalno zatrpavaju talasima novih, potrebno je povremeno usporiti, osvrnuti se i pogledati oko sebe. Kada govorimo o adolescentima, koji su u neprekidnom kontaktu sa računarima i telefonima,…
Rad sa adolescentima – umeće odrastanja (stres, anksioznost, mentalni problemi) Stres u adolescentnom periodu postaje jedna od značajnih tema na koju se poslednjih godina sve više obraća pažnja. Svima je poznato da je ovaj period propraćen raznim fizičkim, ali i psihičkim promenama u vidu češćih impulsivnih emocionalnih reakcija, uz istovremeno učenje kontrolisanja istih. U tom…
Dijalektičko jedinstvo teorije i prakse vaspitnoobrazovnog procesa Pojam obrazovanja sadrži u sebi pojmove nastajanja, stvaranja, jačanja ljudskog obraza, lika i bića čovekovog. Osnovna funkcija obrazovanja i vaspitanja sastoji se u pomoći datom čoveku da postane što savršenije biće, da što bolje ostvari i ispuni svoj božanski obraz. Nastava ili pouka mora biti u znaku duhovne potrage –…
Upotreba dramskog modela u nastavi hemije ,,Mašta je važnija od znanja. Može se puno znati i ništa ne napraviti, dok se sa malo mašte može napraviti sve.” Albert Ajnštajn Svi nastavni predmeti kao cilj postavljaju trajno i funkcionalno usvajanje nastavnih sadržaja, primenu znanja, podsticanje radoznalosti, kreativnosti i aktivno učešće učenika u nastavnom procesu. Dramski prikazi…
Izazovi u realizaciji nastave na dva jezika U većem broju evropskih obrazovnih sistema posebna pažnja u zvaničnim dokumentima poklanja se nastavi regionalnih jezika i jezika manjina. Odredbe koje se time bave mogu se uključiti i u nacionalne nastavne planove i programe, nacionalna dokumenta za ocenu ili ispite, kao i u regulative koje uređuju obaveze…
Kako zavoleti ponedeljak Sigurno ste se našli u nekom društvu gde je neko pominjao kako jedva čeka vikend, a usred smo nedelje. Drugima se pak ovaj problem javlja već u subotu, kada jadikuju o nedelji. U nedelju se jadikuje: „Jao, sutra je ponedeljak!”, a u ponedeljak dolazimo na posao kao na služenje neke zatvorske…
Tokom poslednjih godina posebna pažnja u oblasti obrazovanja posvećuje se aktuelizaciji unapređenja kvaliteta nastavnog procesa i insistira se na tome da on mora biti spreman da odgovori brojnim izazovima savremenog društva. Novi Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (Sl. glasnik RS, br. 88/2017) upućuje na razvoj ključnih kompetencija za celoživotno učenje (član 11), kao i opštih međupredmetnih kompetencija (član 12) učenika, jer zahtevi koje pred nas stavlja 21. vek ukazuju na to da promene u obrazovanju treba da budu usmerene ka razvoju informatičke pismenosti, veštinama komuniciranja, kritičkom mišljenju, socijalnim veštinama, timskom radu, rešavanju problema, primeni IКT-a, celoživotnom učenju itd.
Nakon studijske posete Estoniji, zemlji koja je od strane drugih EU članica prepoznata kao lider u domenu omladinskog rada, prvi utisak bi mogao da stane u tri reči – pametni, skromni, inventivni! Estonija je zemlja u kojoj trenutno posluju 4 jednoroga. Termin „jednorog”, koji označava kompanije u privatnom vlasništvu čija vrednost premašuje milijardu dolara, osmislila je 2013. godine Ejlin Li, venture investitor.
Park nauke u funkciji znanja-mit ili stvarnost? KO i GDE je napravio prvi Park nauke u Srbiji?(Međunarodna iskustva) Odgovor na postavljeno pitanje može biti kratak i možda jednosložan. STVARNOST! Ali naslov zavređuje pažnju i valjalo bi ga argumentovati. Za početak, odbranimo stvarnost Parkova nauka u našoj zemlji, ali i u svetu. Potreba da se…
Da bi se volonterizam bolje razumeo, a samim tim i njegova uloga u razvoju potencijala ličnosti, potrebno je da se odredi poreklo samog termina. Termin potiče iz latinskog jezika – voluntas, što bi u prevodu značilo slobodna volja, odnosno opcija ili lični izbor. To je i najbitnije obeležje volonterizma, jer ukoliko nije dobrovoljan, on gubi suštinu.
Školsko vaspitanje – preduslov kvalitetnog obrazovanja Ukoliko nemamo predstavu o tome šta čovek može i treba da bude, onda svakako nećemo znati kako da vaspitavamo i obrazujemo mlađe naraštaje. Obrazovanje predstavlja jedan od najvažnijih segmenata svakog društva. Ova izuzetno široka kategorija obuhvata sve nivoe socijalizacije i integracije u društvo, te ima svoje vrednosti kojima…
Jedno razmišljanje o učenju Čovek koji premeće planine, započinje premetanjem kamenčića. (Kineska poslovica) Motivacija igra važnu ulogu u životima ljudi, bilo da su oni toga svesni ili ne. To je neka vrsta teorijskog konstrukta kojim se objašnjava ponašanje i tumače razlozi aktivnosti ili pasivnosti, želja i slično. Potraga za smislom i motivisanost u svemu…
Кo su darovita deca i učenici? Darovitost kao fenomen u kontinuitetu privlači pažnju i opšte i stručne javnosti u određenoj meri. Кod praktičara – nastavnika vaspitača i stručnih saradnika u vrtićima i školama – ovo zanimanje je takođe konstantno, ali zapravo samo izuzetno. Jer, samo izuzetno se darovitost pojavljuje, ispoljava i razvija samostalno i…
Projektna nastava u izbornom programu u gimnaziji Od školske 2018/19. godine gimnazije su dobile novi Plan i program uvođenjem izbornih predmeta. Učenik bira u skladu sa svojim interesovanjima po dva izborna programa u sve četiri godine. Zamišljeno je da se svi ovi predmeti realizuju kao projektna nastava. Prednosti projektne nastave u odnosu na klasičnu…
Dozvola za neznanje Usvajanje novih informacija, njihovo povezivanje, slaganje i klasifikacija, donošenje zaključaka i sticanje novih iskustava mentalni su procesi koji definišu čoveka kao misaono biće. Istovremeno, nemogućnost prenošenja vlastitog iskustva na sledeću generaciju jeste činjenica koja čoveka u trenutku njegovog rođenja postavlja u tabula rasa poziciju, te svako ljudsko biće mora iznova da…
Dnevnik Ane Frank u nastavi Sve relevantne međunarodne institucije kreativnost predstavljaju kao ključnu stavku ukoliko bismo želeli da opstanemo u sadašnjem milenijumu. Sve reforme obrazovanja se kreću u pravcu kritičkog mišljenja, rešavanja konflikata i kreativnosti. Vreme i društvo u kojem sada bitišemo sve više pokazuje potrebu za kreativnim stručnjacima. A škola je mesto gde…
Pravi učitelj Učitelj je produžena ruka onih sila univerzuma koje presudno utiču na naš rast i razvoj. Oni su savladali mnoge životne lekcije, pročitali mnogo knjiga, naučili razne veštine, posvećeno se bavili svojim zanatom, ispravljali svoje greške i nemaju čega da se stide. Svojim postojanjem, delovanjem i pečatom koji ostavljaju na svom putu, učitelji…
Plejbek teatar u nastavi Plejbek teatar, osnovan 1975. godine, danas se praktikuje u preko 50 zemalja. Osnivači su bili Džonatan Foks (engl. Jonathan Fox), student koji se bavio metodama Morenove psihodrame, teatra improvizacije i usmenih predanja, i Džo Salas (engl. Jo Salas), muzičar. Obojica su bili volonteri u zemljama u razvoju: Foks u Nepalu,…
Shodno sveprisutnoj upotrebi interneta, e-učenje je postalo deo naše svakodnevice i svi ga koristimo u nekoj formi. Iz tog razloga je potrebno pratiti njegov razvoj i nastojati da se na vreme prepoznaju buduće tendencije. Imajući taj cilj u vidu, pokušaćemo da se osvrnemo na neke od najizraženijih trendova u razvoju e-učenja danas.
A pobednici su bili članovi tima broj 5! Ponekad vežbanje zadataka iz fizike može biti dosadno i monotono za učenike. U njihovim očima zadaci su veoma često svedeni na sledeće radnje: Uzmi svesku, napiši zadatak, postavi, pretvori, koja beše formula… Ili, samo mehanički prepiši sa table i čas će već u nekom trenutku proći.…
Navikli smo da uvođenjem inkluzivnog načina obrazovanja u škole individualno pristupamo svakom učeniku i odgovorimo na potrebe u odnosu na njegov emocionalni, intelektualni, kreativni, socijalni i fizički razvoj s ciljem maksimalnog napredovanja svakog učenika. Kada dobijemo odeljenje u kome ima učenika koji rade po Individualnom obrazovnom planu, kao pedagozi smo svesni da, pored odgovornosti za sve učenike u odeljenju, imamo posebnu odgovornost prema učenicima koji rade po IOP-u.
Kako su obrazovanje i vaspitanje organizovana i veoma značajna društvena delatnost, to se planiranju obrazovno-vaspitnog rada mora posvetiti izuzetno velika pažnja. Veoma važnu ulogu u tom procesu pripremanja i realizacije nastavnog rada ima nastavnik, pa je on ujedno i organizator i nosilac planiranja vaspitno-obrazovnog rada. Planiranje uključuje niz različitih aktivnosti kojima se učenici podstiču da na što efikasniji način ostvare postavljene ciljeve u različitim društvenim delatnostima.
Inteligencija – jedna od najčešćih tema kada se govori o deci kako u školskom sistemu, tako i izvan njega! Inteligencija i intelektualni potencijal su, takođe, najčešće isticana svojstva kod deteta. Njima se pridaje najveći značaj prilikom svakog razgovora sa roditeljima o njihovoj deci, bez obzira na to da li se razgovor vodi sa psihologom, nastavnikom, kolegama, prijateljima, rodbinom.
Jezička barijera i drugi izazovi prelaska sa Nacionalnog na Kembridž obrazovni program Šta se dešava kada iz jednog sistema obrazovanja, koji je učenika oblikovao od malena, pređe na drugi sistem obrazovanja? Ova promena nosi velike izazove i traži napuštanje zone komfora, puno rada i otvorenosti za nove zadatke. Iako se učenici susreću sa puno…
ZAŠTITITE SVOJE DETE NA INTERNETU Po nekim istraživanjima iz 2015. godine, više od polovine ljudske populacije je te godine koristilo internet, a značajan deo tog broja čine deca i mladi. Razvoj informacionih tehnologija promenio je mnogo svet koji nas okružuje, a naročito svet dece. U današnje vreme teško da se može zamisliti život bez…
Motivacija ključ za postizanje dobrih rezultata u nastavi i učenju Čovek postaje ličnost učenjem. To učenje počinje rođenjem i traje do kraja života. Od trenutka kada dete počne samostalno da hoda, pred njim se otvara ogroman broj puteva, mogućnosti. „Slika govori više od hiljadu reči.” – Кineska poslovica. Svaki od ovih puteva ima svoje…
Kako da budete „bezbrižni” dok vaše dete surfuje internetom? Online komunikacija i internet su postali neizostavni alati za komunikaciju. Sa razvojem informacionih tehnologija, online komunikacija je postala snažno sredstvo komuniciranja. Pored pogodnosti koje internet pruža deci, kao što su online igrice, društvene mreže, video-zapisi, muzika, pomoć prilikom pisanja domaćih zadataka i sl., postoje i…
Budi primer, na primer Učestvovati u formiranju jedne ličnosti jedan je od najodgovornijih zadataka, ne samo roditelja, nego i drugih ljudi koji su uključeni u to. Jedno od zanimanja koje sa sobom nosi takvu vrstu odgovornosti je poziv nastavnika. Kroz vaspitno-obrazovni rad, nastavnik pokazuje znanje, stavove, poglede na svet i ima snažan uticaj na…
Uticaj šaha na razvoj logičkog mišljenja kod učenika Dugi niz godina, radeći sa đacima, pokušavam da ih ubedim da će problem ili zadatak koji se pojavi pred njima biti rešen ako imaju ideju, čak iako ne mogu da se sete neke formule ili obrasca. Ako pak nemaju ideju, teško da će im pomoći sve…
Kako da roditelji i nastavnici budu saradnici, a ne protivnici? Uspeh učenika u velikoj meri zavisi od komunikacije između roditelja i nastavnika. Od samog početka školovanja, roditelji bi trebalo da grade pozitivan odnos prema školi i učiteljima kako bi učenici na vreme shvatili da je škola mesto gde se roditelji sreću sa nastavnicima i…
(Zlo)Upotreba internet tehnologija Kada govorimo o zloupotrebi interneta i modernih tehnologija, treba znati da se ona ne odnosi isključivo na aktivnosti raznih kriminalnih radnji poput hakovanja, spamovanja, krađe identiteta i slično. Postoji mnogo načina pomoću kojih se internet tehnologije mogu zloupotrebiti. Jedan od njih je i njihova neprimerena upotreba na poslu i u školi.…
Poletimo u svet znanja „magičnim ćilimom” Polazeći od činjenice da je motivacija, bilo da ona dolazi od spolja ili iznutra, neophodna da bismo bilo šta naučili, u ulozi nastavnika uvek moramo razmišljati na koji način možemo zainteresovati učenike da uzmu učešće u aktivnostima na času. Na taj način prezentovan sadržaj, učenici će, sva je…
IoT kao deo obrazovanja U savremenom društvu i životu jednog čoveka neprekidno učenje i usavršavanje zauzimaju veoma važno mesto. Svedoci smo da tradicionalna tabla i kreda polako izlaze iz upotrebe u organizaciji savremene škole, dok se informaciono-komunikacione tehnologije u obrazovanju sve više primenjuju. Promene koje se dešavaju u svakoj oblasti rada, pa tako i…
Razvojni poremećaji kod dece – autizam, disleksija i ADHD Nijednom roditelju nije svejedno da od psihologa, defekotologa ili logopeda čuje da „nešto nije u redu sa razvojem” njegovog deteta. Taj prvi šok suočavanja sa bolnom činjenicom da dete koje su toliko željno iščekivali i za koje su verovatno već isplanirali određen put neće imati…
Standardi u nastavi istorije Uloga istorije u obrazovanju učenika osnovnih i srednjih škola prevazilazi okvire „istorijskog znanja”, koje učenici često doživljavaju kao nepotrebno, suvišno i opterećujuće, bez vidljive primene u svakodnevnom životu. Sticanjem znanja o prošlosti, kod učenika se razvijaju analitičke veštine i kritičko mišljenje. Od učenika se očekuje sposobnost da tumače, analiziraju i…
Razvoj filozofije obrazovanja Filozofija i pedagogija su se, kao dve naizgled različite prakse, kroz istoriju konstituisale simultano, toliko da su u određenim momentima bile međusobno određujuće. Filozofija, kao diskurzivna praksa, ustoličena na temeljima teorijskih razmatranja, našla je svoje uporište i u pedagogiji već u vreme Trojanskih ratova, oko XII veka p.n.e., kada se u…
Matematika u fizici / fizika u matematici MꓵF -primer dobre prakse- Neraskidiva veza matematike i fizike je predmet proučavanja mnogih filozofa, matematičara i fizičara još od antičkog vremena. Generalno gledano, matematika je već opisana kao „osnovni alat“ koji koristi fizika, dok je fizika okarakterisana kao „poligon na kojem se primenjuju i produbljuju pojmovi koji…
Uloga odeljenjskog starešine u adaptaciji učenika na novu školsku sredinu Početak nove školske godine je pomalo stresan za nastavnike, ali mnogo više za učenike, naročito ako su promenili ne samo razred već i školu. Sa stanovišta nastavnika, nova generacija učenika donosi nove navike, nove stilove ponašanja i učenja, nove mogućnosti, ograničenja, očekivanja… Iz perspektive…
Refleksivna praksa u funkciji profesionalnog razvoja nastavnika Kontinuirane društvene i ekonomske promene u savremenom svetu postavljaju nove i izazovne zahteve pred obrazovne sisteme i one koji u njima rade. Brzo se uvode nova zanimanja, a još brže menjaju znanja i veštine koje su potrebne za obavljanje poslova u 21. veku. Na opštem društvenom planu…
Iako se na razvijanju kritičkog mišljenja, kao jedne od ključnih veština 21. veka, insistira već dugi niz godina (o čemu svedoče brojni članci i studije, psihološke analize, održane obuke i seminari), osmisliti čas gde učenici postaju kritički mislioci i dalje je veliki zalogaj za većinu predavača.
Strah od javnog nastupa je među najzastupljenijim strahovima. U njegovoj osnovi je zapravo strah od odbijanja. Kako javni nastup ne bi za vas predstavljao bauk, korisno je obratiti pažnju na nekoliko saveta utemeljenih na retorici.
Nastava književnosti nužno prati razvoj savremenih književnih teorija, primenjujući nova naučna saznanja na tumačenje književnih dela. Ipak, takva primena nekada može pedstavljati izazov, budući da je motivisanost učenika za istraživanje šireg istorijsko-kulturološkog konteksta preduslov za uspešnu implementaciju savremenih teorijskih saznanja.
Svedoci smo promena u različitim društvenim sferama, međutim, ako obratimo pažnju samo na pitanja ishrane, podaci na globalnom nivou pokazuju da preko 65% svetske populacije ima neki od problema telesne uhranjenosti, odnosno neuhranjenosti.
Misija nastavnika i škole nije samo da pruže formalno obrazovanje. Ono što je važnije od učenja lekcija i odličnih ocena jeste da pomognemo tim mladim ljudima da u svojim izborima pronađu pravi put koji će ih odvesti daleko od poroka i neznanja.
Da na uspeh ne utiče ni materijlani status, ni geografska izolovanost škole, najbolje pokazuje primer Gimnazije iz Lebana. Da je pravi profesor onaj koji inspiriše, pokreće, nesebično poklanja svoje vreme učenicima, otvara nove mogućnosti i pomera granice, pokazuje primer profesora književnosti iz ove škole.
Nastava nije nauka, već umetnost. Umetnost spajanja znanja i kreativnosti, mudrosti i strpljenja. Ipak, kao i svaka umetnost, i ona traži posvećenost, vreme i malo slobode.
Škola ima mogućnosti da ranom prevencijom predupredi i smanji nasilje kod učenika, ali je jednako važno i to što ona ima i mogućnosti da kod učenika razvije pozitivno socijalno ponašanje, kako kod dece koja su žrtve nasilja, tako i kod dece koja vrše nasilje.
Obrazovanje predstavlja važnu komponentu u povezivanju zemalja i doprinosi prevazilaženju konfliktnih situacija. Pozitivan primer ovakve saradnje predstavljaju škole OŠ Brezovica iz Ljubljane i OŠ Vuk Karađžić iz Surčina.
Rizičnim faktorima u školskoj sredini mora se pokloniti naročita pažnja, jer je ponašanje učenika u školi rezultat niza interakcija učitelja i učenika, kao i učenika međusobno.
Programske, repetitivne poslove će sve više obavljati veštačka inteligencija, dok će nova zanimanja zahtevati daleko više kreativnog razmišljanja, što u mnogim zemljama nije u fokusu obrazovnog sistema.
Zašto su na društvenim mrežama svi lepši, pametniji i uspešniji od nas? Šta oni to imaju što mi nemamo? I kako im, zaboga, uspeva da budu svakoga dana tako nasmejani i srećni?
U Centru za stručno usavršavanje Instituta za moderno obrazovanje održan je trening pod nazivom „Komunikator = Gladijator”, koji je učesnicima pružio priliku da unaprede veštine verbalne i neverbalne komunikacije.
Svako je suštinski sam u ratu sviju protiv svih. U društvenom konformizmu pojedinac se potčinjava mnoštvu. Čestiti čovek ipak ne želi da bude ni sam ni sa svima. On bira ograničeno društvo nekolicine drugih čestitih ljudi.
Singapur je država koja je sistemski ulagala u unapređenje obrazovnog sistema. Uskladila je koordinate razvoja prema potrebama koje je imala država u razvoju.
Rezultati istraživanja pokazuju da se 14,2% dece na internetu predstavljalo kao neka druga osoba, njih 10,3% je postavljalo fotografije drugih osoba a da ih prethodno nisu pitali za odobrenje.
Funkcija biblioteke kao potpore učenju može se sastojati u pružanju informacijskih usluga u užem smislu (pretraživanje informacijskih izvora, međubibliotečka pozajmica, informacijske usluge) ili, u širem smislu, kao potpora informacijskom opismenjavanju.
Kazne i isključivanja iz škole su najlakše, ali ne i najdelotvornije rešenje. Da li je problem narkomanije u srpskim školama rešen time što se problematično dete izbaci iz škole, te time stigmatizuje i još više izoluje?
Posao nastavnika je jedan od najlepših na svetu zato što imate prilike da radite sa ljudima koji su mladi, energični, puni optimizma i kreativnosti. Evo još nekih razloga zašto bi prosveta trebalo da bude vaš izbor.
Učenici u vama traže pozitivan uzor. Oni nisu ni vaši prijatelji ni vaša deca. Najbolji odnos sa njima ćete izgraditi ako sami budete pružali primer uzornog ponašanja koje od njih zahtevate.
Obrazovanje budućih prosvetnih radnika u domenu osnovnih informatičkih kompetencija (rukovanje osnovnim hardverom, rad sa operativnim sistemom, rad sa fajlovima, digitalna obrada teksta, slike, zvuka, videa i animacije) treba započeti u osnovnoj školi i nastaviti u srednjoj.
Škole ne smeju biti samo obrazovne ustnove, već im moramo vratiti i njihovu zaboravljenu vaspitnu ulogu. U vezi s tim, potrebno je u većoj meri angažovati roditelje kao saradnike u rešavanju problema.
U poslednje vreme se mnogo govori o projektno orijentisanoj nastavi (PBL – Project Based Learning). Mnogo se više govori nego što se u praksi PBL vidi.
Naporan rad je recept za sticanje prednosti u industrijskom dobu. Naporno učenje je ekvivalent ovome u ekonomiji znanja.
Kako oživeti školsku matematiku? Ili još bolje: šta jedan nastavnik matematike može učiniti, primoran da se prilagodi zastarelim programima, bez adekvatnih obrazovnih sredstava sa birokratijom za vratom?
Moramo neprekidno učiti kako bismo preživeli i bili uspešni u ovom dobu.
Novu obrazovnu tehnologiju moraju pratiti promene u ostalim elementima nastave, pre svega u oblicima, metodama i tehnikama rada.
Projektnu nastavu izdvajamo kao efikasnu jer podstiče radoznalost učenika i učenje s razumevanjem, nasuprot tradicionalnom obliku nastave koji se temelji na akumuliranju činjenica i podataka.
Programi za prevenciju vršnjačkog nasilja u školama su beskorisni a ponekad i štetni – tvrdi Izi Kalman, američki psiholog i autor knjige Bullies to Buddies: How to Turn Your Enemies Into Friends, a prenosi Psychology Today.
Nedavno istraživanje objavljeno u Žurnalu Akademije za menadžment (Academy of Management Journal) pokazalo je da ljudi koji svoje karijere tretiraju kao poziv imaju izrazito visok nivo izgaranja na poslu.
Vaša moć ne potiče od uloge koju umate, već prvenstveno od vašeg karaktera. Ukoliko sami zračite samopouzdanjem, empatijom, tolerancijom, entuzijazmom i pokazujete pritom disciplinu u radu, svojim primerom ćete voditi učenike ka zajedničkom cilju bez upotrebe posebnih disciplinskih mera.
Psihoanaliza je promenila naše uobičajeno shvatanje komunikacije. Pojam komunikacije morao bi da obuhvati i otkriće nesvesnog, nove koncepcije želje, odnosno uplitanje telesnog ili somatskog.
Veći broj psiholoških eksperimenata je pokazao da jezici oblikuju aspekte naše vizuelne percepcije, način na koji kategorišemo objekte u svom okruženju, pa čak i način na koji percipiramo događaje. Drugim rečima, naš osećaj za realnost je omeđen jezikom koji govorimo.
Svako od nas ima šansu da bira put koim će ići. Okolnosti ne postoje zbog toga da bi nas sputavale. One su sastavni deo našeg puta. Sastavni deo našeg uspeha.
Položaj tela govori o predrasudama ili optimizmu osobe, o tipu čoveka i načinu pristupa problemu. Držanje tela Supermena govori o osobi koja teži distanci i isticanju svoje moći.
Naša uverenja direktno utiču na unutrašnju reprezentaciju stvarnosti, koja izaziva pojavu određenih emocija. Stoga, prema NLP-u, ukoliko je moguće promeniti unutrašnje reprezentacije, moguće je uticati na način na koji se doživljava svet, pa je moguće promeniti i ponašanje i usmeriti ga u željenom pravcu.
Sada postoje i dokazi da svakodnevni mentalni prelaz između jezika utiče na sposobnost učenja i multitaskinga, te da čak ima i dugoročnu dobrobit na mentalno zdravlje.
Stari Grci i Rimljani nisu za retoriku vezivali asocijacije koje je danas prate, nego su u retorici, koja je činila završnu fazu njihovog obrazovnog sistema, tretirali opšte književne probleme koje danas obrađuju druge književne grane (stilistika, teorija književnosti, književna kritika itd). Retorika je zbog svog praktičnog značaja zauzimala visok ugled, pa su govornička dela smatrana najvišim književnim dometom.
Šta je krajnji cilj vršenja uticaja? Da li je cilj da vas neko motiviše da uradite nešto što bi trebalo, ili da manipuliše vama kako biste uradili nešto što ta osoba želi?
Bilingvalna nastava je otvorila novo poglavlje u obrazovanju jer omogućava našim učenicima da spremni nastave obrazovanje ili se zaposle u inostranstvu, pošto već vladaju ne samo predmetnim znanjima već i pojmovima na stranom jeziku.
Većina istraživača se slaže u oceni da postoje značajni obrazovni i motivacioni potencijali korišćenja imerzivne virtuelne realnosti u nastavi i učenju, da se na ovaj način promoviše aktivno, saradničko i individualizovano učenje, dok se konstruktivizam izdvaja kao najpogodnija teorijska osnova za razvoj VR sadržaja, aplikacija i iskustava.
Potencijal VR-a da ubrza i poboljša učenje i zadržavanje znanja odnosi se na razne veštine i predmete, od učenja novog jezika do obuke za hirurge.
Pitanje koje sebi postavljate jeste kako u moru različitih treninga odabrati onaj koji je za vas najprihvatljiviji i koji vam nudi najbolje mogućnosti za napredovanje. U tom smislu, valjalo bi se opredeliti za programe koji vam garantuju kvalitet stečenog znanja svuda u svetu.
U izveštaju Budućnost poslova Svetskog ekonomskog foruma tvrdi se da će 2020. godine najtraženije veštine biti emocionalna inteligencija, kreativnost i upravljanje ljudskim potencijalima.
Svima vam je blizak um nekoga ko je kampanjac. Znate onaj osećaj panike koji se javlja nekoliko sati pred rok, kad još uvek niste ništa uradili? Zaista se vidi da su ljudi koji čekaju do poslednjeg trenutka toliko zauzeti dangubljenjem da nemaju nikakvih novih ideja. Ali, sa druge strane, ljudi koji žure su u tolikom ludilu i panici, da ni oni nemaju originalnih misli. Postoji zlatna sredina u kojoj žive originalni umovi.
Asertivna komunikacija podrazumeva analizu izrečenog, demokratičan pristup i uvažavanje sagovornika. Da bi se dosegao takav način komunikacije, potreban je vaspitni rad koji će individuu dovesti do nivoa koji podrazumeva intelektualnu izgrađenost, moralnu, kao i kritičku svest koja bi omogućila pravilnu procenu informacija koje dobija.
Za istinski razgovor nisu potrebna nikakva pravila, već iskreni susreti ljudi sa različitim pogledima ne svet: samo iz tih duhovnih susreta rađa se smisao za trpeljivost i vrednovanje tuđeg stava. Ljudi sa boljom dušom mogu se bar razumeti, ako ne i sporazumeti.
Pokazalo se da čitanje iz zadovoljstva u detinjstvu ima dugoročni pozitivan uticaj na razvoj vokabulara do 42. godine života.
Svaku dilemu, pa i ovu, možemo posmatrati upotrebom Dekartovog kvadrata, pa se zapitati šta će biti ako se uvedu uniforme, šta ako se ne uvedu, šta se neće desiti ako se uvedu, a šta se neće desiti ako se ne uvedu.
Digitalno mentorstvo je strategija koju može da primeni svaki roditelj. Evo šta ona podrazumeva.
I da se sto puta ponovo rodim, opet bih izabrao isti životni poziv: da budem kao bog ili profesor, drugo ne dolazi u obzir!
Dakle, deca se obučavaju da sprovode matematičke procedure, ono što računar i svaki bolji kalkulator radi mnogo bolje od bilo kog čoveka. Učenici ne mogu savršeno savladati sve te procedure i stoga greše, tako da kao proizvod učenja matematike dobijamo – pokvareni kalkulator.
Nova uloga nastavnika bi stoga bila – pokazati učenicima neograničene mogućnosti istraživanja.
Kreativnost se obično definiše kao stvaranje nečeg originalnog i korisnog. Kako bismo razvili kreativnost, moramo uložiti svestan napor da naviknemo svoj mozak na nešto teži i složeniji način rada – razmišljanje izvan okvira, izvan automatizama, stvaranje novih i nepoznatih misli, često kroz povezivanje dotad nepovezanih ideja i informacija.
Kako je 4. industrijska revolucija odavno počela, sada je pravo vreme da isplanirate kako da maksimalno iskoristite AR kako biste unapredili produktivnost i optimizovali postojeće radne procese.
Dete na aktivan način upoznaje svet i zato je istraživanje suština učenja. Jedino surfujući internetom deca imaju šansu da nešto otkrivaju.
S učenicima treba razgovarati: o ljubavi, o praštanju, o prijateljstvu, o lepoti – o tome: kako živeti, a ne postideti se življenja.
Formalno obrazovanje koje se stiče na studijama je svakako potrebno, ali nedovoljno za kvalitetno i efikasno uklapanje u radnu sredinu koja vas očekuje nakon studija.
Studentima je jasno da je plagiranje pokušaj prevare za koju neće snositi posledice. Da li je i logična posledica manjkavog obrazovnog sistema?
Verujete li još uvek u obrazovanje?
Nastavnik novog doba treba da bude veoma odgovoran, visoko obučen i spreman na celoživotno učenje i usavršavanje.
Kad su pitali Gadamera, poznatog nemačkog filozofa i pedagoga, kako da vaspitamo svoju decu i mlađe generacije, on je rekao: „Vaspitajte prvo sebe. Onda će vam samo doći kako da vaspitate svoju decu, mlade generacije”.
Potrebe obrazovnog sistema danas i one od pre pet godina već su veoma različite, a promene koje bi trebalo da efekte obrazovanja približe zahtevima modernog vremena ‒ veoma spore.
Osnovni pedagoški cilj vaspitanja je izgradnja ličnosti. Osnovno je intelektualno, moralno, fizičko, radno i estetsko vaspitanje. Pestaloci bi rekao vaspitanje glave, srca i ruke.
Često možemo videti da u procesu izbora srednje škole učenici nerealno procenjuju sopstvene mogućnosti, čemu, nažalost, doprinose i sami roditelji.
Šta bi bilo s Teslom da je pristao na život u svetu bez struje? Retki su oni koji beru mesečinu za crne dane.
Nakon godinu dana simulacije škole i obrazovnog procesa, jednostavno shvatimo da smo igrali igru bez jasnog cilja, bez kriterijuma i bez pravila.
Kolege, ubuduće kada dajete ocene, vodite računa – možda ste ocenili neku učiteljicu, pa dajte bar ocenu više zbog kolegijalnosti.
Da probamo da saslušamo jedni druge, da probamo da poverujemo u dobrotu, da prestanemo težiti besmrtnom poslu, već da pokušamo da iscrpimo polje mogućeg; ako karte nismo birali, da odigramo sa podeljenim kartama najbolje – zajedno.
Dr Anka Ruksandra Pandea, savetnica za obrazovanje pri Savetu Evrope (Evropski centar za mlade u Budimpešti), posetila je ovog jula Srbiju u svojstvu gostujućeg predavača na Nacionalnom treningu za edukatore o ljudskim pravima. Njena stručna oblast podrazumeva razvoj kompetencija trenera, osoba koje rade sa mladima i mladih lidera; izgradnju kapaciteta nacionalnih i međunarodnih organizacija mladih…
An interview with Anca-Ruxandra Pandea Ph.D. Anca Ruxandra Pandea, an Educational Advisor at the Council of Europe (European Youth Centre in Budapest division), came to Serbia this July as a guest speaker at the National Training for Human Rights Educators. Her area of expertise includes developing the competences of trainers, youth workers and youth leaders,…
Prihvatanje pre svega „Dovoljno je samo raširiti ruke” Vesna Radulović, članica Mreže za podršku inkluzivnom obrazovanju i prosvetna savetnica ŠU Novi Sad, razgovarala je sa TeachingAcademy i odgovorila nam na neka pitanja o inkluzivnom obrazovanju. Upoznajte se sa drugom stranom! TeachingAcademy: Koje su Vaše oblasti i interesovanja u sferi obrazovanja? Vesna Radulović: Najviše me zanima…
Dr Mladen Mrdalj, nekadašnji predavač sa Nortistern univerziteta u Bostonu, SAD, vratio se u Srbiju i promenio profesiju, ali je ipak pronašao način da ostane nastavnik. Već šestu godinu za redom vodi grupu američkih studenata kroz Balkan sa profesorom Denisom Salivanom, a danas sa nama razgovara o tome kako izgleda promena posla kada si nastavnik,…
Učenje italijanskog jezika u Italiji – kratak vodič za nezaboravno iskustvo Kada vidite naslov, verovatno ćete pomisliti zašto nisam napisala ovakav tekst na početku „sezone”, kada se planiraju letnji odmori i eventualna studijska putovanja. Za sve postoji razlog, a moj je da vam dam dovoljno vremena da razmislite, istražite šta vam se nudi i, eventualno,…
Helena Curtain, Associate Professor, Emerita at the University of Wisconsin-Milwaukee, came to Serbia this May through the US Embassy as a guest speaker at the English Language Teachers’ Association (ELTA) conference. Her area of expertise includes the methodology of teaching world languages, teaching English Language Learners, Applied Linguistics, Second Language Literacy, Integrating Language and Content,…
Profesorka emerita dr Helena Curtain sa Univerziteta u Viskonsinu, Milvoki, došla je u Srbiju preko američke ambasade u maju ove godine, kao gostujući predavač na konferenciji ELTA (English Language Teachers’ Association – Udruženje nastavnika engleskog jezika). Ona je stručnjak na polju metodologije podučavanja svetskih jezika, podučavanja engleskog kao stranog jezika, primenjene lingvistike, pismenosti u stranom…
BEZ GRANICA Moja obrazovna avantura Neću vam odmah otkriti koje je to mesto na kugli zemaljskoj dvanest i po hiljada kilometara udaljeno od Njujorka, jedanaest i po od Sidneja, a šest hiljada od Rija. Ali odmah ću vam priznati da me je tamo odvela ljubav prema učenju i spremnost na izazove, uvek nove i drugačije.…
Ima nešto što nas veže Trema. Jedna od najčešće doživljenih, a najređe izgovorenih reči u obrazovnom procesu. Kako to – pitaćete. Mora da je pogrešila. Kakve veze uopšte ima trema sa obrazovnim sistemom? A i da ima, njena uloga je toliko mala i nebitna da je ne vredi ni pominjati. Hajde da pričamo o bitnijim…
Vikend je… nije radna subota, nije takmičenje u toku niti izlet, a nisam ni na ekskurziji, a radim i ovog časa, iako zapravo radim u školi kao profesor… baš u tome i jeste izazov, tajna i lepota nastavničkog poziva. Kao nastavnik provodim određeni broj sati u školi, ali moje radno vreme traje mnogo duže nego…
Hajde da zajedno učimo Kada se govori o novim tehnologijama u obrazovanju, obično svi misle na opremanje kabineta, pa i celih škola, savremenim nastavnim sredstvima, i njihovu svakodnevnu upotrebu u cilju unapređenja nastave, učenja, znanja i motivacije učenika. Upravo ovo poslednje je i najveći problem sa kojim se susrećemo u radu sa učenicima. Poslednjih…
Istražujemo, dogovaramo se i stvaramo zajedno Čini se da su digitalne veštine učenika nerazvijene, uprkos činjenici da imaju povećan pristup kompjuterima, tabletima, pametnim telefonima i digitalnim tehnologijama. Povećana upotreba tehnologije se uglavnom odnosi na društvene medije i komunikaciju. Postavlja se pitanje koji je to apsolutni minimum i koji su osnovni ishodi znanja na kraju…