Zašto je važno stručno usavršavanje
Stručno usavršavanje je dugotrajni proces. To nije izolovan događaj, već proces koji se ponavlja i traje od prvog dana nastavničke prakse, pa sve do odlaska u penziju. Zapravo, to je učenje tokom celog života. Stručno usavršavanje je ne samo obaveza propisana Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja već i lična potreba svakog pojedinca koji ima svest o svom delovanju i važnosti posla kojim se bavi.
Nastavnik i svako drugi ko se bav iobrazovno-vaspitnim procesom ima značajnu ulogu u razvoju učenika kao pojedinaca i može mnogo da doprinese da taj razvoj bude svestran. Ličnu korist od toga će imati ne samo učenik već i društvo u celini, u kome će taj učenik sutra biti aktivan član i doprineti da svet postane bolje mesto za život.
Za obavljanje ovako složenog posla kao što je nastavnički potrebno je posedovati niz kompetencija koje obuhvataju kako stručna znanja i veštine tako i metodička znanja, uz odlične komunikacijske veštine i razvijen sistem moralnih vrednosti i načela.
Kompetencije nastavnika se uopšteno definišu i kao kapacitet pojedinca koji se iskazuje u vršenju složenih aktivnosti u obrazovno-vaspitnom radu, a dodatne informacije se mogu pročitati u zvaničnom dokumentu o standardima kompetencija – Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja.
Nastavnik je uvek bio i biće primer učenicima, ali i uzor društvu, pa je važno da i on sam ima utisak o tome da kao pojedinac može da se nosi sa promenama i da su one značajne kako za njega tako i za učenike, školu i društvo u celini.
Zbog svega toga potrebno je da nastavnik ima pozitivan odnos prema ličnom napredovanju i razume da pojedinac, ukoliko ne napreduje i ne uči, može samo da nazaduje. Škola se ne može menjati nabolje ukoliko sam nastavnik kao pojedinac i deo kolektiva ne uči, ne menja se i ne napreduje.
Poželjne i potrebne nastavničke kompetencije su razvrstane u četiri grupe i obuhvataju:
K1 – KOMPETENCIJE ZA NASTAVNU OBLAST, PREDMET I METODIKU NASTAVE;
K2 – KOMPETENCIJE ZA POUČAVANJE I UČENJE;
K3 – KOMPETENCIJE ZA PODRŠKU RAZVOJU LIČNOSTI UČENIKA;
K4 – KOMPETENCIJE ZA KOMUNIKACIJU I SARADNJU.