Da li se prepoznajete kao nastavnik lider?
Kada pomenemo termin liderstvo, uglavnom prvo pomislimo na poslovne lidere, vlasnike kompanija i menadžere, međutim, sve češće se poslednjih godina govori o liderstvu u obrazovanju. Činjenica je da u školskom sistemu (predškolsko, osnovna škola, srednja škola, fakultet) provedemo veliki deo života, i to upravo u godinama kada se formiramo kao ličnosti. Zato ne čudi što se sve više pažnje posvećuje razvoju uloge lidera kod nastavnika. Bili mi toga svesni ili ne, razmišljali u tom pravcu ili ne, vaspitači, učitelji, nastavnici i profesori jesu osobe koje mladi ljudi vide kao uzore i od kojih uče mnogo više negoli od programa predmeta koji predavač izlaže.
Međutim, postavlja se pitanje koliko smo kao predavači kod sebe osvestili ovu ulogu i šta činimo da u njoj postanemo bolji. Paradigma nastavnika lidera mogla bi se radi lakšeg razumevanja i samorefleksije razložiti na četiri različite ali nadopunjujuće perspektive – nastavnik u odnosu sa kolegama, nastavnik u odnosu sa učenicima, nastavnik u odnosu sa roditeljima i društvenom zajednicom i nastavnik u odnosu sa samim sobom. Ukoliko sagledamo sebe iz ovih perspektiva, pronaći ćemo svoje jake strane, ali i identifikovati one gde je potrebno uložiti trud kako bismo došli do bolje verzije sebe.
Nastavnik kao lider u znanju – neformalni autoritet među kolegama
Nastavnik lider u odnosu sa kolegama nastavnicima prepoznaje se kao osoba koja je, pre svega, ekspert u nastavi i specijalista za svoj kurikulum, koja razume komponente programa i njihovu korelaciju i primenjuje efikasne strategije podučavanja sa fokusom na holističko sagledavanje znanja i veština. Pored toga, takvog nastavnika kolege vide kao izvor nastavnih ideja i resursa, ali i kao mentora ili kouča sa kojim mogu objektivno razgovarati o svojoj nastavnoj praksi, razmenjivati ideje, razjasniti nedoumice i od koga mogu dobiti konstruktivnu povratnu informaciju. Međutim, uticaj nastavnika lidera ne proizilazi iz njegove pozicije nadređenog ili formalnog autoriteta, već upravo suprotno, što ujedno tu poziciju čini još konstruktivnijom i jačom. Nastavnik se tada nalazi u ulozi neformalnog autoriteta i predstavlja osobu koja se izdvojila sopstvenom stručnošću i kvalitetom, ali je i dalje u istom rangu sa svojim kolegama. Upravo mogućnost horizontalnog učenja, reflektivnog dijaloga i međusobne podrške jeste ključni činilac odnosa koji nastavnik lider gaji sa kolegama.
Nastavnik kao lider u prenosu znanja – primer koji učenici slede
Okrećući se sada perspektivi nastavnika lidera u odnosu sa učenicima, koji predstavljaju centralne ličnosti u obrazovnom sistemu, neophodno je da takav nastavnik kod učenika na prvom mestu bude prepoznat kao posvećen, entuzijastičan i motivisan nastavnik koji želi da prenese znanje, ali i mnogo više od toga. Taj nastavnik uspeva da sa učenicima razvije odnos poverenja i podrške, ali i da izađe iz okvira svog predmeta. Na taj način kod učenika razvija ideju o poimanju šire slike društva, važnosti obrazovanja i drugih životnih vrednosti u društvenom kontekstu, ali i koncepta celoživotnog učenja kao krucijalnog za moderno doba. Zanimljivo je da učenici gotovo nepogrešivo identifikuju nastavnike lidere, a najčešće karakteristike ovakvog nastavnika jesu integritet, doslednost, otvorenost, dostupnost i savetodavni rad.
Nastavnik kao saradnički lider – osoba kojoj roditelji veruju
Važnu kariku u nastavničkom poslu predstavlja odnos sa roditeljima, a u novije vreme javlja se i potreba za saradnjom sa društvenom zajednicom. Upravo je u ovim odnosima nastavnik lider potpuno svestan svih zainteresovanih strana u obrazovnom procesu, koji je danas defakto izašao iz okvira učionice i koji zahteva daleko sveobuhvatniji pristup nastavi od ekskatedarskog predavanja. Iz tog razloga nastavnik lider uspostavlja čvrste, otvorene i konstruktivne odnose sa roditeljima, a sve sa ciljem maksimiziranja učinka učenika. Nastavnik lider razvija sa roditeljima partnerski odnos, i to takav da su učenik, roditelj i škola na istoj strani sa zajedničkom misijom da od učenika stvore što kvalitetniju ličnost spremnu za funkcionisanje u modernom društvu. S tim u vezi, ovakav nastavnik nesumnjivo mora da razvija i gaji odnos sa institucijama i organizacijama u društvenoj zajednici kako bi u okviru takve saradnje učenicima pružio kontakt sa realnim situacijama u kojima mogu primeniti znanja i veštine iz školske klupe. Ukoliko i školu sagledamo u kontekstu društvene zajednice, nastavnik lider se izdvaja nepokolebljivom strašću da sagleda prepreke, uoči manjkavosti i poradi na njihovom rešavanju kako bi škola ostvarivala svoju misiju i što bolje se pozicionirala i bila prepoznata u zajednici kao institucija koja pruža kvalitetno obrazovanje.
Nastavnik lider kroz samorefleksiju – usmeren na celoživotno stručno usavršavanje
Na kraju, a možda je to i najbitnije za nastavnika lidera, nalazi se odnos prema samom sebi, od koga zavise sve gore pomenute relacije. Nastavnik lider promišlja o svojoj praksi, preispituje svoje postupke, razmatra odnose u kojima se nalazi i nema strah od toga. Spreman je da se uhvati ukoštac sa svojim slabim stranama kada ih prepozna i da planira svoje usavršavanje, koje se može odnositi ne samo na profesionalni već i na personalni domen. Takav nastavnik je proaktivan i ne zadovoljava se ustaljenim metodama rada, već teži inovacijama i dolazi do novih praksi u radu. Nema otpor prema promenama, već ih inicira i implementira u svojoj ustanovi i motiviše ostale da te promene što pre i kvalitetnije prihvate. Upravo su ova refleksivna praksa prema sopstvenom učinku, svest o stalnoj potrebi unapređenja sebe i proaktivni pristup u promenama karakteristike velikih lidera i u svetu biznisa, a i te kako su važne i u obrazovanju.
Zašto je važno da svaki nastavnik kontinuirano razvija liderske osobine i teži paradigmi nastavnika lidera?
Da se sada izrazim poslovnim rečnikom, nije teško uraditi SVOT (SWOT) analizu na osnovu ovih parametara i videti gde je svako od nas u odnosu na paradigmu nastavnika lidera i šta može da uradi kako bi joj se što više približio. Osvrćući se na početak teksta, jasno je da mladi ljudi u okruženju nastavnika i vaspitača provode previše vremena, te ne bismo mogli da dozvolimo da ti ljudi ne budu kvalitetni i da nemaju bar nešto od ovih karakteristika. Raznovrsnost uloga u modelu nastavnika lidera omogućava da nastavnik koji to želi pronađe uloge koje najviše odgovaraju njegovim talentima i interesima. Ovakvi pojedinci oblikuju svoje školske ustanove, unapređuju sticanje znanja i veština kod učenika i utiču na praksu svojih kolega, što na kraju znači da daju dodatnu vrednost celokupnom okruženju u kom se nalaze.
Autor: Milica Aleksić, profesorka engleskog jezika, diplomirala je na Filološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu, smer Engleski jezik i književnost, i stekla diplomu koja je izjednačena sa master diplomom. Iskustvo u pedagoškom radu stekla je u više privatnih škola kroz podučavanje dece i odraslih. Posebnu pažnju posvećuje stilovima učenja i razvijanju materijala i kurseva sa posebnim fokusom na komunikacione veštine i praktičnu upotrebu jezika. Pored nastave, svoje vidike proširuje i znanjima iz oblasti ljudskih resursa, čime se bavila izvesno vreme. Postaje sertifikovani tumač Facet 5 testova ličnosti i radi na proceni potencijala i razvoju zaposlenih. Veoma je ponosna na svoje petnaestogodišnje volontersko angažovanje u Crvenom krstu, kao edukator na teme prve pomoći, komunikacije, humanih vrednosti, tolerancije, pisanja projekata itd. U Savremenoj gimnaziji želi da svojim učenicima prvo predstavi važnost koju engleski jezik ima kako za njihovo dalje obrazovanje, tako i za karijeru, a zatim i da ih motiviše da jezik uče izlažući se njemu i okružujući se njime. Milica veruje da je najvažnije naučiti kako se uči, i zato želi da razvije kritičko mišljenje kod učenika kroz interaktivnu i interdisciplinarnu nastavu.