Na daljem putu ka razumevanju nauke, pošto smo savladali pojam istraživanja i klasifikaciju istraživanja na bazi različitih osnova za njenu podelu, bitno je da shvatimo šta je to naučna metoda.
Šta je naučna metoda?
U procesu istraživanja koristimo postupak koji je poznat pod nazivom naučna metoda. U suštini, to je niz koraka (faza) koji nas vode od postavljanja pitanja do nalaženja odgovora, odnosno zaključka. Postoje različiti putevi dolaženja do saznanja, ako imamo u vidu da je bavljenje naukom bavljenje nepoznatim i da istraživači imaju različita iskustva (Pokorni, 2020).
Istraživanje se, u suštini, sastoji od četiri sukcesivne faze. To su (Pokorni, 2020):
– postavljanje problema;
– formulisanje hipoteze;
– proveravanje hipoteze (u eksperimentalnoj metodologiji podrazumeva se da je reč o eksperimentalnom proveravanju);
– potvrđivanje (verifikacija) hipoteze.
Istraživanje se može posmatrati i kroz sledeće faze (naučne metode), koje nisu uvek jedinstveno definisane:
– formulisanje problema, odnosno hipoteze;
– pretraživanje informacija i nabavljanje literature;
– planiranje zadataka i metoda;
– sprovođenje istraživanja;
– analiza i interpretacija rezultata;
– zaključivanje.
Ceo proces se završava pisanjem izveštaja i/ili rada o istraživanju.
Koji je značaj poštovanja naučne metode?
Prilikom istraživanja poseban akcenat se stavlja na sam proces istraživanja, jer je rigidnost, koja je karakteristična za proces istraživanja (naučnu metodu), upravo ono što razlikuje naučno istraživanje od drugih oblika istraživanja, kao i naučno znanje od drugih vrsta znanja. Da bi se neko istraživanje smatralo naučnim, ono mora biti zasnovano na naučnoj metodi. Upravo zbog toga prilikom naučnog istraživanja mora biti poštovan sam proces istraživanja i definisana naučna metoda.
Za vaš profesionalni razvoj
Katolički univerzitet u Avili (Catholic University of Ávila) iz Madrida, koji organizuje kurseve i seminare na različite teme za nastavnike iz celog sveta, uputio nam je poziv za besplatno učešće na UCAV seminaru o e-Learningu za visokoškolske profesore. Poziv se nalazi na ovom linku.
Kroz UCAV seminar profesori uče kako da se specijalizuju za svet onlajn-obrazovanja – model nastave koji će ostati nakon pandemije i koji je postao još važniji zbog globalizacije i trenutne društvene i ekonomske situacije u svetu. Seminar se sastoji od pet sesija koje se održavaju tokom pet različitih dana, od 25. do 29. aprila, sa početkom u 17:00. Teme po danima su:
- Ocenjivanje u okruženjima za učenje podržanim IKT-om;
- Strategije za onlajn-predavanje društvenih nauka;
- Strategije za onlajn-predavanje nauke i tehnologije;
- Učenje zasnovano na onlajn-igricama;
- Transformacija nastave u okruženjima za onlajn-učenje.
CNIR vam može pomoći u razumevanju nauke
CNIR vam može pomoći da se bolje upoznate sa naukom i napredujete u svom nastavničkom zvanju. Kontaktirajte sa Centrom putem imejl-adrese cnir@institut.edu.rs i saznajte šta tačno možemo da uradimo za vas! Mi smo deo vašeg akademskog života!