Školske uniforme
Kao što samo ime kaže, osnovna ideja nošenja školskih uniformi jeste da svi budu jednaki po formi ‒ uni form ‒ ista forma. Da li se iza te ideje nalazi želja da se istakne razlika u suštini koju svaka jedinka ponaosob ima, da se sakriju statusne i socijalne razlike, da se pojednostavi život lakšim izborom odela u kome đaci pohađaju nastavu, ili je u pitanju želja da se sa uređivanjem stvari počne odozdo, tj. uređivanjem forme?
Možda je trebalo da se na tren zaborave socijalni položaj prosvetara i činjenica da stari obimni programi ne mogu preko noći biti rasterećeni i zamenjeni novim, ili je ipak nešto mnogo ozbiljnije i dublje kumovalo toj najnovijoj pojavi u našem školstvu? Ovaj tekst zasigurno neće doneti konačan zaključak, niti odgovor na postavljena pitanja, ali će svakako „zagrebati” razloge za uvođenje te novine u školski život.
Šta nije dobro kod uvođenja uniformi? To košta ‒ i državu i roditelje. Ne može se imati jedan komad uniforme za celu godinu, jer se ona mora i oprati. Dakle, bar po dva – za leto i za zimu. Košta manje nego firmirana garderoba za kojom čeznu neke devojčice i dečaci, ali ipak košta. Koga košta, to takođe nismo najbolje razumeli.
Dilema Dekartovog kvadrata
Svaku dilemu, pa i ovu, možemo posmatrati upotrebom Dekartovog kvadrata, pa se zapitati šta će biti ako se uvedu uniforme, šta ako se ne uvedu, šta se neće desiti ako se uvedu, a šta se neće desiti ako se ne uvedu. Ipak, možda je ovaj način traženja odgovora suviše komplikovan a i nepotreban, jer odluka je pala i neko kome je dat mandat da se tim pitanjem pozabavi, već je to učinio. Možemo samo razmatrati prednosti i mane te promene.
Čitamo tu i tamo maglovita uputstva da je ta odluka ostavljena školama i lokalnim samoupravama. Teško će se ovaj krompir ohladiti u tim prezauzetim rukama i ustima. Pre će biti da će ostati opekotine. Možda će se iskopirati rešenje u vezi sa nabavkom knjiga, tako da država pomogne onima koji ne mogu sami da ih priušte, a ostali da sami nabave uniformu za svoje dete.
Dalje, kakva je to uniforma? Da li će se sva školska dvorišta zaplaveti tokom odmora ili je i tu situacija šarena kao i kod finansiranja uniformi? Ni to ne znamo. Situacija će biti jasnija kada se završi „referendum” roditelja, tj. popuni Upitnik koji je Ministarstvo poslalo školama. Među stotinama hiljada roditeljskih glava, naći će se nekoliko njih sa pametnim idejama u vezi sa vrućim pitanjima, te će se tako dobiti unapređene verzije rešenja koje su sada tako maglovite.
Šta je dobro u vezi sa uvođenjem školskih uniformi? Pored dobro poznatih odgovora na ovo pitanje, možemo uzeti onaj koji smo možda zaboravili baveći se traženjem „problema za rešenja”. Dobro je to što je jedna odluka doneta, što je ona stavljena na test kako bi se unapredila i što će se, sva je prilika, i sprovoditi, a takvih nam odluka svakako manjka u prethodnim decenijama.
Izvor:
Autor bloga: Jasmina Franolić
Menadžer projekta Jasmina Franolić diplomirala je na smeru Jugoslovenska književnost sa teorijom književnosti na Filološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu. Više od dvadeset godina radila je u prosveti kao nastavnik i direktor osnovne i srednje škole. U Savremenoj gimnaziji koordinira promotivne aktivnosti, posebno u oblasti saradnje sa osnovnim školama i gimnazijama. Njen posao je da na najbolji način predstavi Savremenu gimnaziju budućim učenicima i njihovim nastavnicima.