Kako izabrati srednju školu po svojoj meri?
Još jedno proleće prepuno je dilema za osmake i njihove roditelje. Treba nastaviti školovanje tako da se ispune mnogobrojni kriterijumi: uz želje roditelja, savete stručnjaka i potrebe za nastavkom kontakta sa poznatim vršnjacima, tu su i rezultati testova male mature, koji mogu poništiti sve prethodno i usmeriti obrazovanje budućeg srednjoškolca u neželjenom pravcu.
Tada mogu nastati ogromni problemi ‒ od pomanjkanja želje za učenjem, pa do ozbiljne depresije, koja uvek, a posebno u doba adolescencije, predstavlja veliki izazov za celu porodicu.
Ovi koraci će vam pomoći u donošenju prave odluke
Često možemo videti da u procesu izbora srednje škole učenici nerealno procenjuju sopstvene mogućnosti, čemu, nažalost, doprinose i sami roditelji. Kako bi se napravilo što manje pogrešnih koraka u tom procesu, neophodno je obaviti više savetovanja sa stručnjacima za karijerno vođenje ili pedagogom i psihologom koji se bave profesionalnom orijentacijom u samoj školi.
Dobra priprema za polaganje male mature treba da bude najvažniji siguran korak, ali isto tako su važna i prethodna postignuća; potrebno je dobro proceniti sposobnosti i interesovanja deteta i istražiti programe i način rada svih srednjih škola koje učenik stavlja na listu želja.
Na sreću, pored dobrih državnih škola, u Srbiji ima svetlih primera i među privatnim školama. Tamo gde postoji iskreno zanimanje za svakog učenika i njegove sociopsihološke i intelektualne potrebe, gde su dobri nastavnici i dobra organizacija rada, gde se propisani program obogaćuje originalnim, korisnim i zanimljivim aktivnostima ‒ tamo postoje pravi uslovi za razvoj svakog učenika!
Naravno, treba se ozbiljno pozabaviti istraživanjem srednjih škola uporedo sa pripremom za malu maturu i možda bi to bio dobar „posaoˮ za roditelje. Eksterno vrednovanje škola i njihovo rangiranje po izabranim kriterijumima uveliko bi olakšalo proces izbora željene škole.
Ukoliko učenik ima više talenata ili se, naprotiv, nijedan posebno ne ističe, a pritom dete nije nadareni umetnik, vrstan matematičar ili budući filolog, najbolji izbor bi mogla da bude gimnazija, koja svojim programom omogućava da se nastavi opšte obrazovanje i da odluka o konačnom izboru zanimanja ili studija sazri. Srednje stručne trogodišnje ili četvorogodišnje škole svakako su dobar izbor za one koji nisu sigurni da li će nastaviti školovanje posle srednje škole ili za one koji već imaju izražena interesovanja za određene zanate.
I pored dilema koje postoje, ne treba izgubiti iz vida činjenicu da uz dobru podršku najbližih nijedan izbor nije dramatično pogrešan i da ne treba previše brinuti ako stvari nisu sasvim onakve kakve želimo da budu. Sa zrelošću dolaze i bolje procene i bolje sagledavanje stvari, pa nije teško promeniti profil obrazovanja i započeti nešto sasvim drugo.
Mnogo je primera sjajnih, uspešnih ljudi koji su u kasnijem dobu otkrili svoju strast za neke oblasti proučavanja, uspešno završili studije i radili ono što vole i u čemu su izuzetni, čineći srećnim i sebe i druge ljude. Najvažnije je imati strpljenja, tj. sačekati pravo rešenje ili novi početak bez panike. Nikako ne smemo zaboraviti da rad na sebi i učenje koje nas vodi ka postavljenom cilju jesu najvažniji uslovi za uspeh!
Autor bloga: Jasmina Franolić
Menadžer projekta Jasmina Franolić diplomirala je na smeru Jugoslovenska književnost sa teorijom književnosti na Filološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu. Više od dvadeset godina radila je u prosveti kao nastavnik i direktor osnovne i srednje škole. U Savremenoj gimnaziji koordinira promotivne aktivnosti, posebno u oblasti saradnje sa osnovnim školama i gimnazijama. Njen posao je da na najbolji način predstavi Savremenu gimnaziju budućim učenicima i njihovim nastavnicima.