Facebook grupe kao virtuelni mentori u onlajn obrazovanju
Zovem se Tatjana Reljić. Već 26 godina radim kao učitelj u Osnovnoj školi ,,Sestre Ilić” u Valjevu. Uživam u učenju, koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas.
Tokom proteklih nekoliko meseci način na koji smo predavali i kako podučavamo je preokrenut. Mnogi nastavnici i profesori uključuju nove veb-alate u svoje lekcije, često po prvi put. Učenici se, takođe, sreću sa novim metodama učenja, koje će imati važan i trajan uticaj. U toku ove tranzicije postalo je jasno da je, zbog potrebne fizičke distance između nastavnika i učenika, važnije nego ikad pre pronaći načine da se povežemo sa učenicima i da postignemo da budu angažovani, motivisani i sigurni u digitalnom svetu.
Zašto se obrazovanje digitalizuje?
U svetu u kojem živimo tehnologija je svuda i deca joj se mnogo lakše prilagođavaju. Za razliku od nastavnika, učenici se razvijaju u digitalnom svetu. Za učenike svih uzrasta potpuno je prirodno da koriste tehnologiju u svim aspektima svog života. Zbog toga digitalni alati u učionici postaju sve važniji. Tradicionalne metode nastave već prolaze kroz transformaciju kako bi se prilagodile potrebama učenika 21. veka i kako bi se poboljšala profesionalna praksa nastavnika. Digitalna budućnost se doslovno događa sada. Raznovrsnost digitalnih resursa nam omogućava da budemo kreativni i da osmišljavamo originalne časove koji su prilagođeni savremenim učenicima, njihovoj dinamici i potrebama. Sadržaj se deli, dopunjuje i kreira.
Resursi kojima se možemo koristiti su audio i video zapisi, fotografije, tekstualni korpusi i digitalni ekvivalenti. Digitalni alati pružaju niz mogućnosti učenicima: da vežbaju u skladu sa svojom brzinom i nivoom na kojem su, da komuniciraju i sarađuju, kao i da kreativno rade u stvarnom svetu. Nema sumnje da tehnologija može nadahnuti i motivisati učenike, ali može i da izazove problem. Zato je važno naučiti kako da se iskoriste mogućnosti koje pružaju digitalni alati i resursi i pripremiti se za izazove koje donosi upotreba tehnologije. Danas je dostupno mnogo digitalnih alata koji nam pomažu da procenimo znanje i napredak, da dobijemo povratne informacije i da poboljšamo veštine. Svaki učitelj može da od sasvim obične lekcije napravi nezaboravnu avanturu i za sebe i za svoje učenike. Danas je to mnogo lakše učiniti: treba se raspitati, umrežiti, uključiti, sarađivati, razmenjivati ideje i učiti.
Digitalnu inteligenciju treba steći učenjem. Svetski ekonomski forum digitalnom inteligencijom označava skup društvenih, emocionalnih i kognitivnih sposobnosti koje omogućuju pojedincima da se suoče sa izazovima i prilagode zahtevima digitalnog života. Razvoj digitalne inteligencije kreće od digitalne upućenosti, pa se preko digitalne kreativnosti stiže do digitalnog preduzetništva.
Facebook grupe kao virtuelni mentori kroz onlajn obrazovanje
S novim izazovima stižu i novi učitelji. Istražujući nove veb-alate, pronašla kvalitetne Facebook grupe u okviru kojih se samoinicijativno uči, kolege se upoznaju sa veb-alatima za kreiranje i deljenje sadržaja, razvijaju svoje digitalne kompetencije i saradnju u komunikaciji sa učenicima i drugim kolegama. Zadovoljstvo zbog ovakvog virtuelnog partnerstva, kao i divljenje zbog susretljivog pristupa, bilo je vidljivo ne samo kod mene već i kod svih učesnika iz regiona. Zadatak nas kao učitelja je da prenosimo svoja znanja na učenike, ali i da se u ovom edukativnom lancu povezujemo i sarađujemo, deleći nesebično svoja iskustva, pa makar to bilo realizovano uz pomoć VIRTUELNIH MENTORA u VIRTUELNIM UČIONICAMA.
Pitanja da li i kada upotrebljavati tehnologiju u učionici više se ne postavljaju. Jedino pitanje koje nastavnici sada postavljaju jeste na koji način je upotrebljavati. Zahvaljujući povezivanju sa kolegama iz regiona posredstvom društvenih kanala i Facebook grupa, uspela sam da u svom razredu ostvarim ciljeve koji se tiču digitalne inteligencije. Takođe, korišćenjem tehnologije za obrazovanje tokom ove školske godine uspela sam da izazovem radoznalost kod učenika i podstaknem njihovo angažovanje, što je sve dovelo do boljeg učenja i razumevanja.
Koje digitalne alate preporučujem za rad u virtuelnom okruženju?
Učionica je mesto gde učitelji i učenici zajedno grade svoju neverovatnu komunikaciju. Zajedno biraju veštine i okrenuti su kreativnosti i timskom radu. „ClassDojo” je komunikacijska platforma koju koristimo svaki dan kako bismo izgradili međusoban odnos (učitelj–učenici–roditelj) deljenjem onoga što su učenici naučili u učionici – kroz fotografije, video-zapise i poruke. Koristim ovu platformu godinama, ali sam shvatila kolika je njena moć tek kada je u martu uvedena, za mnoge nova, a za moj razred već poznata onlajn-nastava. Učenici su se sa ovom platformom upoznali već u prvom razredu i samim tim je učenje na daljinu bilo olakšano – i njima i njihovim porodicama. Kako bi se nove generacije učenika dodatno motivisale, nastavne aktivnosti su pripremljene korišćenjem veb-alata: „Wakelet”, „Wordwall”, „Geniality”, „BookWidgets”, „Kahoot”, „Nearpod”, „ProProfs”, „Quizizz”.
U našoj virtuelnoj učionici link za čas se postavlja na platformu u prostoru za učenički portfolio – učenik ga pokreće. Ideja o aktivnom učeniku koji kroz istraživanje i interakciju usvaja nova znanja i razvija svoje veštine realizuje se veoma uspešno. Praćenje napredovanja učenika dostupno je roditeljima i može se ocenjivati direktno u aplikaciji, a svi učenički radovi čuvaju se u digitalnom portfoliju.
Opšti cilj je da naučimo kako efikasno integrisati tehnologiju u učionicu, zatim da primenimo to i da na kraju osnažimo učenike da budu kreatori tehnologije, a ne samo njeni potrošači.
Ukoliko želite uvek da budete u toku sa aktuelnim događajima koji dolaze sa Instituta za moderno obrazovanje, pridružite se našoj Viber zajednici.
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adresa: office@institut.edu.rs, edu@institut.edu.rs ili pozivom na broj: 011/40-11-260.