Imamo li sve preduslove za regularni onlajn kontrolni test?
Došla su neka sasvim nova vremena za nastavu, učenike i nastavnike! Naviknuti svakodnevnim radom na isključivo neposrednu nastavu, nastavnici su iz pozicije subjekta koji isporučuje znanja postupno prelazili u saradnike koji učeniku u osvajanju znanja pomažu kako da donese prave izbore i odluke. Sa izmenjenim prostorom u kome se nastava odvija, pred nastavnikom su dodatni zahtevi da obezbedi pravu podršku za učenike i roditelje.
Postoji navika koja datira od najranijih školskih provera znanja – evidentno je da učenici memorišu postupke i činjenice, a zatim, na zahtev nastavnika, ovo pokušavaju da analogno primene. Nastava podržana sistemima za učenje obezbedila je mogućnost da se plasira zanimljiv, interaktivan i dopadljiv sadržaj za učenje. Čari onlajn-nastave su najvidljivije u izboru novih načina da se približe nastavni sadržaji. Da li se i pismene provere znanja mogu uspešno realizovati u učenju na daljinu? Mogu li se onlajn-testom obezbediti kvalitetni rezultati ostvarenosti ishoda učenja? Koliko su ove ocene regularne?
Imam kolege koje otvoreno kažu: „Ja ne verujem u taj onlajn!, „Dosta rupa u znanju pravi onlajn.” Naša vera u snagu znanja i učenja reflektuje se upravo na stav učenika. A oni su za fer-plej. Potrebno je izgraditi, odnosno povratiti odnos poverenja. Moramo da budemo svesni toga da je postignuće neposredno zacrtanih ishoda ulog u buduća postignuća. Pitanje poverenja je uvek bilo osetljivo pitanje. Znamo koliko strpljenja treba kako bi se uskladili naš napor za integraciju znanja, na jednoj strani, sa roditeljskom željom za uspehom deteta po svaku cenu, na drugoj.
Sumnju na stranu, ovde želim da govorim o jednom uspešnom, sumativnom, kontrolnom testu realizovanom na daljinu u više odeljenja Prve kragujevačke gimnazije. Pitate se kako, zar ne?
Upravo koristeći „Showbie”, blagodet među alatima za samostalnu izradu zadataka, sumativno ocenjivanje i onlajn interakciju nastavnika i učenika u okviru nastavnog sadržaja. Inače, za onlajn formativnu 15-minutnu proveru znanja, za samostalni rad, zatim i za kviz, sa proverom tačnih odgovora, može se primeniti „Quizalize” ili „Socrative”. Ovi alati su od velike pomoći nastavniku, kome je inače bilo potrebno nekoliko sati da pregleda pisane 15-minutne pismene izrade zadataka učenika. U aplikaciji se izveštaj dobija trenutno i tako na vreme mogu da se odaberu nove metode rada samo sa grupom učenika koji ishode učenja nisu još ostvarili.
USLOVI ZA UČEŠĆE
Priprema za test uz podršku alata „Showbie” podrazumeva planiranje nekoliko dodatnih aktivnosti u odnosu na pripremu za neposredni kontrolni test. Nastavnik posle izbora zadataka kreira šifre za svaku od grupa i čini ih dostupnim učenicima. Pripremljeni zadaci su nedostupni za učenike pre početka časa. Onlajn-test se ne može realizovati bez podrške roditelja tako da mikrofoni budu uključeni u isto vreme, i na računaru na kom učenik radi i na telefonu koji snima to što učenik radi. Učenici na početku rada probno šalju sliku u svojoj grupi da potvrde da su spremni za rad, kao i da se uvere da će na kraju rada na isti način, za nekoliko sekundi, proslediti slike svojih rešenih zadataka.
NAČIN PROVERE ZNANJA I SPOSOBNOSTI
Izrada zadataka se odvija u školskoj svesci, samostalno i pregledno, sa zapisom po modelu „jedna strana – jedan zadatak” i prostorom planiranim za povratne informacije. Aplikacija registruje realno vreme predatih zadataka i prikazuje nastavniku da li je rad blagovremeno priložen – 10 minuta po završetku kontrolnog testa. Ovde je potrebna „garancija” roditelja o regularnosti.
NAČIN VREDNOVANJA REZULTATA
Bilo da se povratne informacije o predatom radu unose elektronskom olovkom ili pomoću aplikacije na mobilnom telefonu, što je poželjnije, učenici imaju mogućnost da putem digitalnih medija prate svoj rad.
Prepisivanje je staro koliko i kontrolni testovi, a učenici, prirodno, upućeni jedni na druge. To je poraz svoje vrste, koji nastavnici greškom personalizuju. Nije teško primetiti korak koji u izradi zadatka nedostaje kada nam u tome pomažu jednakosti.
POHVALE I OCENE
Nastavnik ima mogućnost da posle pregledanja unese ocenu i procenat postignuća učenika na kontrolnom testu. Ovo su podaci u koje učenik ima neposredan uvid za svaku stranu i svaki red pregledanog zadatka koji je priložio, upravo pristupanjem aplikaciji. Tu je i prostor za pohvale i komentare o radu, kao i prilika da se razjasne eventualne nejasnoće iz zadatka. Posle konsultacija, ovo su ocene koje se evidentiraju u elektronskom dnevniku. Ma koliko preciznost u radu bila jedan od ciljeva svake pismene provere znanja učenika, ona ne sme biti ispred tolerancije. Moramo imati sluha za eventualne tehničke poteškoće na koje učenici izuzetno nailaze.
Aktuelna tema „Pismene provere postignuća učenika u nastavi matematike na daljinu” je jedna od brojnih zanimljivo planiranih na Državnom seminaru Društva matematičara 2021. godine. Ovo jednočasovno saopštenje ove godine je realizovano u onlajn-varijanti.
Imamo li sve uslove za regularni onlajn kontrolni test?
Sporadično da!
Za redovne onlajn-testove biće potrebno još vremena – da sazri svest o tome da je vredno samo ono znanje koje se stiče na osnovu vlastitog iskustva. Dok se ne formiraju to bazično poverenje u učenike i pravičnost kao polazna pretpostavka, nastavnici će nastaviti sa neposrednim testovima i pažljivim dežurstvom za vreme kontrolnog testa.
Autor:
Moje ime je Jasmina Micić. Nastavnik sam matematike u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji više od tri decenije. Mislim da imam sreće što u posebnom odeljenju koje radi po planu Matematičke gimnazije u Beogradu podučavam učenike koji su naši najbolji matematičari i istovremeno učim od njih, ali i što radim sa malenim osnovcima talentovanim za matematiku u posebnom gimnazijskom odeljenju. Predajem analizu sa algebrom i matematiku u odeljenju trećeg razreda prirodno-matematičkog smera gimnazije, kao i u odeljenju prvog razreda obdarenih učenika za biologiju i hemiju. Majka sam trojice sinova, 2 ETF mastera i jednog studenta. Supruga, naravno! I baka eto, pa nije čudno da sve više učim i podučavam kroz igru! Matematika je igra idejama.
Ukoliko želite uvek da budete u toku sa aktuelnim događajima koji dolaze sa Instituta za moderno obrazovanje pridružite se našoj Viber zajednici.
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adresa: office@institut.edu.rs, edu@institut.edu.rs ili pozivom na broj: 011/40-11-260.