Izveštaj sa konferencije „Metodika nastave stranih jezika u osnovnom i srednjem obrazovanju”
U organizaciji Fondacije Tempus – Eurydice mreže, u petak, 1. jula, održana je konferencija „Metodika nastave stranih 1jezika u osnovnom i srednjem obrazovanju”. Ministar prosvete Srđan Verbić je, prilikom otvaranja konferencije, negirao navode da se ukida drugi strani jezik, i istakao prednost poznavanja stranih jezika, ali i važnost motivacije za učenje.
Usledila su obraćanja Zorana Avramovića iz Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i Marije Filipović Ožegović u ime Fondacije Tempus, koja je govorila o mobilnosti nastavnika i naglasila da su nastavnici stranih jezika najčešće ti koji probijaju led u međunarodnim projektima, poput onih na eTwinning platformi.
O izazovima izvođenja nastave stranih jezika u inostranstvu i motivaciji učenika govorili su Silvija Jindra (Visoka škola za obrazovanje nastavnika, Beč), Anik Pero (Akademija u Grenoblu), Bernd Šnajder (Gete institut, Beograd), Aleksandra Matrusova (Puškin institut) i Dragica Pavlović Babić (Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu).
Najpre je Silvija Jindra detaljno govorila o promenama u sistemu maturskih ispita u Austriji, sa osvrtom na promene ispita iz stranog jezika. Kao najvažnije istakla je da je to sada ispit koji testira kompetencije, odnosno veštine i umeća, a ne samo znanja kao ranije. Učesnici su mogli da čuju i koji se izazovi nameću kada veliki broj učenika (47% u samom Beču) ne govori zvanični jezik (ovde nemački) kao maternji jezik.
Anik Pero je želela da podeli što više saveta u plenarnom obraćanju, pa je nastavnicima dala kratak prikaz ideja za rad u velikim odeljenjima, načinima evaluacije 4 jezičke kompetencije, kooperativnom učenju i korišćenju igara na časovima stranih jezika.
Bernd Šnajder je podsetio kako Gete institut postoji kod nas od 1951. godine, i predstavio je programe instituta u narednom periodu, posebno ističući Međunarodnu olimpijadu u kojoj se učenici nadmeću u čitanju, slušanju, pisanju, govoru i držanju prezentacija. Aleksandra Matrusova je odabrala da govori o metodi „studije slučaja” (case study) u nastavi stranih jezika, pri čemu se pod „case” ovde podrazumeva neko dešavanje, problem ili konflikt (na primer – Kako najlakše naučiti strani jezik) oko koga se organizuje nastava kroz korake: konfrontacija, informacija, istraživanje, rešenje, diskusija i promišljanje.
Poslednji plenarni govornik je bila Dragica Pavlović Babić, koja je iznela podatke istraživanja o motivaciji, kojih ima u dovoljnoj meri, iako nema mnogo primera da su nalazi zaživeli u nastavnoj praksi. Ono što je najvažnije je da se pomogne učenicima, ali i nastavnicima, da nađu smisao u onome što rade, pošto potraga za smislom vodi do motivacije, a ona do željenih dobrih postignuća.
Nakon uvodnih obraćanja, nastavnici su učestvovali u nekoj od paralelnih sesija koje su vodili iskusni nastavnici i stručnjaci: Engleski jezik (osnovno obrazovanje i srednje obrazovanje su bili odvojeni), Francuski jezik, Nemački jezik, Ruski jezik, i Motivacija učenika, a na kraju konferencije, svi učesnici su čuli šta su zaključci pojedinačnih grupa. Želeli bismo da se zahvalimo organizatorima Fondacija Tempus – Eurydice mreža na sjajnom događaju i prilici da nastavnici stranih jezika uče jedni od drugih.