Kako da roditelji i nastavnici budu saradnici, a ne protivnici?
Uspeh učenika u velikoj meri zavisi od komunikacije između roditelja i nastavnika. Od samog početka školovanja, roditelji bi trebalo da grade pozitivan odnos prema školi i učiteljima kako bi učenici na vreme shvatili da je škola mesto gde se roditelji sreću sa nastavnicima i sa njima grade prijateljske odnose. Čini se jednostavnim kad se napiše, ali se u praksi ne pokazuje da je uvek tako. Otkud danas nepoverenje u nastavnike? I kako da nastavnike učinimo saveznicima, onima kojima verujemo?
Pred nama je nekoliko koraka koji mogu doprineti boljoj saradnji i pravljenju saveza između roditelja i nastavnika.
KOMUNIKACIJA
Prvi korak u nalaženju odgovora na ovo pitanje je komunikacija. Kvalitetna i konstantna, jednostavna i profesionalna, ona koja uliva poverenje i motiviše na saradnju i zajednički interes – uspeh u razvoju učenika, kako akademski, tako i sociopsihološki, ili pak emotivni.
U toj komunikaciji važno je svesno i pažljivo slušanje kao prvi pokazatelj posvećenosti i pažnje jer je to nasušna potreba društva u 21. veku. Ako nas drugi pažljivo slušaju, bićemo im zahvalni i bićemo spremni da im se poverimo i tako uspostavimo odnos poverenja. Tako se započinje razgovor između nastavnika i roditelja. Srdačno i toplo, sa razumevanjem i pažnjom, jer su svi u prednosti ukoliko učenik raste i razvija se u uspešnu individuu koja treba da se upusti u tokove savremenog društva sigurna u sebe i svoje potencijale. Ukoliko se oba učesnika u komunikaciji slože da je vreme da se taktike menjaju, da se problemi rešavaju, onda to znači da je savez napravljen, a time i mogućnosti za napredak učenika.
Ukoliko se u savezu naprave planovi za rešenje problema u radu i uspehu učenika, možemo postići uspeh, a čak i najmanji koraci su veliki kada se suočavamo sa problemima učenika adolescenata.
PRIPREMA SASTANAKA
Nastavnik bi trebalo da bude pripremljen za razgovore sa roditeljima, a najvažnije od svega je da pokaže da mu je veoma stalo do učenika. Na svakom sastanku nastavnik pokazuje da kod učenika prati akademsko postignuće i njegov odnos prema sebi i vršnjacima. Uvek sa dobrim raspoloženjem i iskrenim namerama, dobro pripremljen i informisan nastavnik ostvariće veoma dobre kontakte sa roditeljima, a rezultati će se vrlo brzo i videti kroz uspeh učenika.
LJUBAV I POVERENJE
Savez roditelj, učenik i nastavnik je veoma važan uzimajući uvek u obzir i količinu vremena koju učenici provedu u školi. Škola je njihova druga kuća, a ta druga kuća ima svog roditelja – odeljenskog starešinu, mentora, ili nastavnika. Ljubav i poverenje moraju da preovladavaju i kada se drže predavanja i kada se vode sastanci i svi drugi oblici rada. Ljubav otvara sva vrata, pa i vrata škole, i ukoliko se informacije razmenjuju kroz odnos ljubavi i poverenja, škola će biti kuća u koju se ulazi sa radošću.
NEOSUĐIVANJE
Osuda je dokaz slabosti i pokazuje da nastavnik ili roditelj nisu u stanju da sagledaju učenika/dete u celosti, sa svim njegovim manama i vrlinama. Vrlo često nastavnik je i medijator u procesu komunikacije, stoga se očekuje da razume, podrži, predloži rešenja, obaveštava o daljim koracima i promenama u ponašanju učenika. Nastavnik treba da poseduje svest o svojoj poziciji u svakom trenutku kako bi predupredio konfliktne situacije i pristupio im fokusirano i mirno.
Empatija je neophodna. Ona može mnogo da pomogne jer roditelji veruju onim nastavnicima koji su rekli da su dobro razumeli adolescente i njihove krize, ali da su razumeli i roditelje koji strahuju za svoju decu, priželjkuju bolju budućnost za njih. Kada razgovaraju, nastavnici i roditelji bi trebalo da govore mirno i staloženo, strpljivo i posvećeno, svesno, da budu fokusirani na problem, ali bez osude i negativnog pristupa problemu.
INTEGRITET I DOSTOJANSTVO
Bez obzira na to koliko komunikacija može biti složena uvek treba imati na umu lični integritet i dostojanstvo u komunikaciji, bez prelaženja granica pristojnosti. Nastavnik i roditelj u komunikaciji treba da imaju jasne i dosledne stavove, profesionalan pristup, ne snishodljiv, niti omalovažavajući, već jasan i posvećen, pristup koji daje prostor za dalju komunikaciju ali i postavlja razgovor u granice pristojnosti i konstruktivnosti.
RAD NA SEBI I CELOŽIVOTNO UČENJE
Nastavnici su izabrali profesiju koja ih vezuje za celoživotno učenje i usavršavanje, stoga učenje i lične promene moraju da stoje na agendi svakog nastavnika. Uticaj nastavnika je i dalje veoma važan u životu učenika, u razvoju njihove ličnosti, razvoju intelekta, emocija i socijalnih veština, a to u velikoj meri utiče na sveobuhvatni život učenika. Dragi nastavnici budite saveznici sa roditeljima, a ne protivnici. Dragi roditelji, budite saveznici sa nastavnicima, a ne protivnici jer su pred nama bitke koje moramo dobiti. Ne menjamo svet, ali menjamo sebe, time i naše učenike, našu decu, menjamo i jedni druge. Mi odrasli više utičemo na te promene, pa je time naša odgovornost veća.
ENTUZIJAZAM
Uprkos velikim iskušenjima u profesionalnom životu nastavnika današnjice, nastavnik ne bi trebalo da izgubi entuzijazam. Bilo bi veoma poželjno znati da on u velikoj meri pomaže da se sačuvaju dobra energija i raspoloženje u svim aspektima školskog života. Zbog toga je izuzetno važna podrška nastavnicima od strane roditelja i saradnički odnos.
Probajmo zajedno da uvek budemo inspirisani mladošću i dobrom energijom mladih jer nam oni omogućavaju da i mi takvi ostanemo, a za međusobnu komunikaciju nađimo rešenja i podršku u skladu sa ličnim iskustvom i kompetencijama.
Autor: Tatjana Koluvija – Master srpskog jezika i književnosti i profesor Globalnih perspektiva u International School Savremena. Radu sa učenicima pristupa sa entuzijazmom s ciljem što uspešnije komunikacije, posebno zbog prirode predmeta koji predaje. Rad na veštinama komunikacije, javni nastup, pisanje kritičkih eseja i razvoj kritičkog mišljenja samo su neki od važnih i inspirativnih zadataka u nastavi globalnih perspektiva. Ljubav prema književnosti i srpskom jeziku ostavlja za slobodno vreme.
Izvori:
- Projects.tempus.ac.rs. (2018). [online] Available at: http://projects.tempus.ac.rs/attachments/project_resource/1513/3569_Collaboration_with_parents_UKG_pdf.pdf [Accessed 27 Sep. 2018].
- Pride Surveys. (2018). Tips for Strong Parent-Teacher Cooperation and Communication | International Survey Associate. [online] Available at: https://www.pridesurveys.com/index.php/blog/parent-teacher-cooperation-communication/ [Accessed 27 Sep. 2018]
- Szybinski.cieszyn.pl. (2018). [online] Available at: http://www.szybinski.cieszyn.pl/szybinski_new/sites/default/files/wsp%C3%B3%C5%82praca%20z%20rodzicami%20-%20regio%20handout_ENGLISH_0.pdf [Accessed 27 Sep. 2018].