Kako se boriti protiv vršnjačkog nasilja?
Nasilje ugrožava pravo na fizički, psihički i socijalni integritet pojedinca. Kao takvo, razorno je kako za svakog čoveka, tako i za društvo u celini. Svedoci smo više vrsta nasilja: od fizičkog, preko psihičkog, do digitalnog nasilja, koje je u sve većem porastu sa razvojem modernih tehnologija.
Nedavna istraživanja pokazuju da je u Srbiji čak 44,2% dece lično doživelo neki vid nasilja, dok petina dece svakodnevno trpi neki vid ismevanja. Stoga o nasilju ne smemo ćutati, već otvarati pitanja i probleme rešavati.
Škole ne smeju biti samo obrazovne ustnove, već im moramo vratiti i njihovu zaboravljenu vaspitnu ulogu. U vezi s tim, potrebno je u većoj meri angažovati roditelje kao saradnike u rešavanju problema. Preventiva bi bila u većoj saradnji između roditelja, psihologa, pedagoga i nastavnika.
Takmičarski duh i odmeravanje snaga među decom ne treba suzbijati, ali treba ponuditi zdraviju alternativu i pokazati im da se i fer-plejom dobijaju bitke. Umesto tuča, kao alternativu ponuditi sport i takmičenje.
Kada govorimo o dihotomiji žrtva-nasilnik, otvaramo složena pitanja. Da li decu nasilnike treba što strože kazniti, izopštiti ih, ili im ponuditi humaniji, topliji pristup, budući da su i sami nečije žrtve? S druge strane, žrtve treba osnažiti da iskorače iz te uloge.
Ovo su važna pitanja o kojima treba pokrenuti diskusiju, nudeći mladima kvalitetnije uzore, heroje, vrednosni sistem i etiku. Jer, nije dobar onaj koji je slab, pa stoga ne čini nasilje, već onaj koji je svoje snage svestan, ali bira da postupa ispravno. Jedino na taj način, čuvajući sebe od drugih, čuvamo i sebe od drugoga.
Autor bloga: dr Biljana Ćirić
Biljana Ćirić je doktorirala na Filozofskom fakultetu u Nišu, gde je držala vežbe iz Književnosti od renesanse do racionalizma. Radila je i na Velikotrnovskom univerzitetu, gde je predavala srpski jezik. Uže oblasti njenog istraživanja su teorija kulture i komunikologija. Učestvovala je na velikom broju naučnih skupova međunarodnog karaktera i autor je brojnih naučnih radova. Trenutno radi u Institutu za moderno obrazovanje u Beogradu.