Na daljem putu ka razumevanju nauke bavimo se pojmom istraživanja i klasifikacijom istraživanja na bazi različitih osnova za podelu istraživanja.
Šta je to istraživanje?
Istraživanje je proces sticanja novih znanja koji je organizovan na sistematičan, kritički, kontrolisan i ponovljiv način. Ta znanja su dovoljna ili neophodna da bi se identifikovali, odredili i rešili neki naučni problemi.
Koje vrste istraživanja postoje i da li je svako istraživanje naučno?
Prema dokumentima Uneska (UNESCO, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation), postoje tri vrste istraživačkog rada (Popović, 2014):
● osnovna (fundamentalna) istraživanja povećavaju opšti fond naučnih činjenica i znanja, definišu nove oblasti ljudskih interesovanja i saznanja, ali nemaju ili ne moraju imati neposrednih praktičnih, odmah primenljivih rezultata;
● primenjena istraživanja imaju različite sadržaje, ali je zajednički cilj da se uveća količina znanja koja će biti ili koja lako mogu biti praktično i brzo primenjena;
● razvojno istraživanje je ono koje se na bazi prethodna dva, kao i na bazi iskustva, bavi stvaranjem i praktičnom primenom, iskorišćavanjem novih metoda i tehnika, novih materijala, radne tehnologije itd.
Moglo bi se reći da je prethodna klasifikacija istraživanja sprovedena u odnosu na rezultate istraživanja ili u odnosu na cilj istraživanja. Engleski naziv za fundamentalno istraživanje je basic, fundamental ili pure research, a za primenjeno istraživanje je applied research (Pokorni, 2020).
Postoje i drugi različiti kriterijumi za kategorizaciju vrste naučnog istraživanja, odnosno klasifikaciju istraživanja (Pokorni, 2020):
● prema cilju istraživanja: fundamentalna i primenjena;
● prema prirodi istraživanja: teorijska i empirijska;
● prema funkciji: eksplorativna i usmerena ka proveravanju hipoteza.
Istraživanja mogu biti i jednokratna (rešavanje konkretnog problema) ili razvojna.
Prilikom istraživanja poseban akcenat se stavlja na proces istraživanja, jer je strogost koja je karakteristična za proces istraživanja (naučni metod) ono što razlikuje naučno istraživanje od drugih oblika istraživanja, a naučno znanje od drugih vrsta znanja. Dakle, da bi se neko istraživanje smatralo naučnim, mora biti zasnovano na naučnom metodu.
CNIR vam može pomoći u razumevanju nauke
CNIR vam može pomoći u upoznavanju nauke. Kontaktirajte sa Centrom putem imejl-adrese cnir@institut.edu.rs i saznajte šta tačno možemo da uradimo za vas! Mi smo deo vašeg akademskog života!