Koronavirus, nastavnici i roditelji: Šta raditi (primeri, zadaci,
rešenja)
Situacija kojoj svedočimo donosi promene u svim životnim segmentima. Nalazimo se u veoma nezgodnom položaju između onoga „sve je u redu” i onoga „biće sve u redu”. Psiholozi apeluju da je izuzetno važno sa decom/učenicima otvoreno popričati o vanrednom stanju kom svedočimo i objasniti im bez skrivanja šta ova situacija znači za njih. Štaviše, poželjno je reći im da nema garancije da se i oni neće zaraziti, ali da se mogu zaštititi pridržavajući se preporuka Svetske zdravstvene organizacije i Ministarstva zdravlja.
Evo kako ih kroz nekoliko pitanja možete naučiti da se pridržavaju preporuka.
Šta za decu/učenike znače COVID-19 i pojam pandemije?
Kroz situaciju kojoj svedočimo najbolje možete objasniti deci/učenicima da svi imamo jednaka prava, te da su svi ljudi isti, nezavisno od toga koliko godina imaju, gde žive, kako se hrane, u koju školu idu, kao i to da su svi sada u mogućnosti da se zaraze. Deca/učenici moraju se naučiti da postoji i nama nevidljivi živi svet koji nekad pomaže (spomenite im dobre bakterije u crevima!), ali nekad može ozbiljno i da ugrozi zdravlje velikog broja ljudi.
Roditelji – ovo je prilika da deci objasnite zašto je važno da se hrane zdravo, da jedu puno voća i povrća i tako ojačaju svoj imuni sistem i zaštite se od virusa. Istražite zajedno šta od namirnica ima najbolji efekat na imuni sistem i napravite vaš plan ishrane. I ono najvažnije, podstaknite kod svoje dece osećaj solidarnosti i humanostim i zahvalnosti.
Nastavnici – organizujte projektnu nastavu, i to onlajn. Dajte učenicima zadatak da istraže neke interesantne informacije o pandemiji (na primer: kako je taj pojam nastao, sa koliko pandemija se svet suočio do sada, kad je zabeležena prva pandemija). Pomoću *digitalnih platformi za učenje, možete tačno da ograničite do kada učenici moraju da vam predaju rezultate svojih projekata i na koji način (u vidu teksta, slike, prezentacije, video-snimka). Podstaknite ih da koriste digitalnu tehnologiju u obrazovne svrhe.
Napomena: Prijava za besplatne onlajn-obuke na platformi Insituta za moderno obrazovanje su u toku. Prijavite se i vi OVDE.
Kakav je sada dečji/učenički dan?
Nikako ne smete dozvoliti deci/učenicima da izgube rutinu koju su imali pre početka vanrednog stanja. Ne smete im dozvoliti ni da vreme koje provode kod kuće potroše na gledanje filmova, serija ili igranje igrica koje nemaju edukativni karakter. Potrudite se da u ovoj situaciji oni što više nauče.
Prelazak sa tradicionalnog učenja na učenje od kuće deci/učenicima doneo je nove promene. To je izazov koji podrazumeva drugačiju organizaciju života, menjanje navika i otvaranje brojnih pitanja i nedoumica.
Strpljenje i prilagođavanje su potrebni svima, jer se menjaju rutina i način života na kakav su navikli. Ali i ovaj način rada može da pokaže dobre strane ukoliko mu se ispravno pristupi i iskoriste sve prednosti koje on podrazumeva.
Roditelji, navodimo vam nekoliko ideja koje mogu pomoći da učenje kod kuće bude uspešno i da da najbolje rezultate:
- Razgovarajte sa detetom i objasnite mu na koji način se menjaju njegove obaveze kad je reč o školi.
- Pomozite mu da napravi svoj plan učenja i drugih aktivnosti. Ovo je dobar trenutak da naučite dete da postavi prioritete i da upravlja svojim vremenom. Recite mu da imate poverenja u njega.
- Odredite vreme kada ćete prekontrolisati pređeno gradivo. Možete da se postavite u ulogu učenika, a da vam dete iz uloge nastavnika ispriča gradivo.
- Ukoliko i vi radite od kuće, organizujte se tako da dete uči dok vi radite. Ličnim primerom ćete najbolje pokazati detetu kako da se postavi prema svojim obavezama.
- Roditelji koji imaju više od jednog deteta stariju decu mogu uključiti u rad sa mlađom.
- Iskoristite vreme kod kuće da više razgovarate, napravite zajedničke planove.
- Zajedno se možete posvetiti stvaranju novih navika, kao što su vežbanje, šetnja, učenje nekog stranog jezika, čitanje. Sada imate više vremena za sve ono što u nedostatku njega odgađate.
- Svoje vreme prilagodite novoj situaciji i nađite vreme za sebe.
Važno je da sve što se radi ide ka tome da po povratku u klupe deca budu bogatija za nova znanja i iskustva. Dobrim pristupom novonastaloj situaciji, dete će se naučiti prilagođavanju i savladavanju prepreka, dobiće nove odgovornosti, ali i zrelost.
Bez obzira na situaciju, učenje ne bi trebalo staviti u drugi plan.
Nastavnici, evo nekoliko ideja za interesantno i interaktivno oblikovanje onlajn-časova:
- Go Noodle – platforma stvorena za pohađanje fizičkog vaspitanja onlajn – da, dobro ste čuli! Ova aplikacija sadrži stotine unapred snimljenih, prilagođenih video-zapisa dizajniranih da se deca fizički pokrenu. Postoji i pregršt video-snimaka posebno napravljenih da upoznaju decu sa pravilnim vežbama i disanjem;
- Pixton – platforma za pravljenje stripa;
- Classcraft – dajte učenicima domaće zadatke kroz priču;
- ClassKick – postavite im pitanja i proverite da li su naučili potrebno;
- Mysimpleshow – napravite im interesantne prezentacije koristeći slike i tekst, a ujedno proverite i njihovo znanje stranog jezika.
Koja je pouka vanrednog stanja za decu/učenike?
Zdravlje je najvažnije! Izuzetno je bitno uveriti se da deca/učenici razumeju da prevencija može da ih sačuva od raznih bolesti, kao i od koronavirusa.
Roditelji – najbolje ćete ih naučiti ako im to pokažete svojim ponašanjem. Možete se dogovoriti da pranje ruku traje koliko i pesmica „Danas nam je divan dan, divan dan…”. Budite dosledni u tome. Zaista pevušite tu pesmicu dok perete ruke i vaša deca će to isto raditi, i mlađa i starija.
Nastavnici – podstaknite ih kroz aktivnosti na važnost preventivnih mera. Osmislite neku vrstu nagrade za njih, čak i sada kad se nastava obavlja onlajn. Na taj način nećete izgubiti komunikaciju sa njima. Uključite i roditelje, koji će vam fotografisati njihove aktivnosti, a onda pomoću besplatnog alata Book creator napravite odeljenjski higijenski priručnik. Malo starijim učenicima dajte zadatak da napišu priču ili naprave strip o pravilnoj zaštiti od koronavirusa. Neka svaki učenik uradi drugačiji oblik zaštite (kijanje u lakat, dezinfekcija površina, samoizolacija), pa pomoću istog IT alata napravite resurs koji možete poslati na razna nacionalna i međunarodna takmičenja.
Nastavnici i roditelji – udružite se
Nastavnici, podstičite kreativnost i logičko razmišljanje svojih učenika zanimljivim zadacima. Roditelji, pridružite se deci u rešavanju, napravite porodično takmičenje. Neka vreme provedeno u kući bude kvalitetno ispunjeno.
Evo nekih interesantnih zadataka za sve
Zadatak 1. Za 30 minuta ispunite ovih devet crteža na što kreativniji način.
Zadatak 2. Šta nedostaje?
Zadatak 3. Koliko krugova ima na slici?
Zadatak 4. Koji broj može da zameni upitnik?
Ako su vam se svideli ovi zadaci, pošaljite nam zahtev OVDE i poslaćemo vam knjigu sa 500 različitih igrica koje razvijaju intelekt kod dece i odraslih.