Metodičke mogućnosti različitih predmeta i uključivanje svih aktera nastavnog procesa na primeru integrativnog projekta ,,Božić u Loznici”
Savremeni nastavni proces podrazumeva stalno ispitivanje metodičkih mogućnosti i racionalizaciju nastavnog procesa kako bi učenik što uspešnije savladao beskonačno more informacija koje je pred njim. Smatram da ne samo da je tematsko planiranje poželjno već ćemo u jednom momentu biti prinuđeni da sve planiramo i radimo tematski, jer tehnološki i digitalni napredak, prenos i obim informacija pred nas dovode učenike koji vrlo često u određenim segmentima pariraju našim kompetencijama ili ih čak prevazilaze, dok u drugim segmentima, na nekom osnovnom nivou, zakažu. Digitalni napredak doveo je do toga da nam je svima smanjena pažnja, a naročito deci, koja često ,,lutaju” po gradivu bez adekvatnih smernica prosvetnih radnika. Individualizovan pristup je neophodan, a integrativna nastava je idealna jer omogućava svim učenicima da razumeju gradivo koristeći se mogućnošću da kroz omiljene predmete koje dobro poznaju nauče nešto i iz predmeta kod kojih im je potrebna podrška. Načelno, dobro isplanirana integrativna nastava obezbeđuje trajna znanja.
Integrativni projekat ,,Božić”, realizovan u Loznici, predstavlja još nešto bolje i sveobuhvatnije, nešto što ima elemente savršene nastave – reč je o saradničkoj integrativnoj nastavi više osnovnih i srednjih škola, a dodatna i izuzetno poželjna dimenzija ovog metodičkog savršenstva je saradnja sa lozničkim hramovima i sponzorima.
Aktivnosti koje smo zajednički odradili u okviru projekta ,,Božić u Loznici” fantastičnim prilozima smo objedinili u jednu elektronsku knjižicu kako bismo podelili naš primer dobre prakse i divnog iskustva: http://online.anyflip.com/scxpd/fzth/mobile/.
U OŠ ,,Vuk Karadžić” u Loznici tematsko planiranje i integrativna nastava redovno se primenjuju, a na raznim konkursima u kojima je ova škola učestvovala učenički radovi uvek bi bili zapaženi. Kada je reč o ovom projektu, predstavljamo vam primere gde komplikovano gradivo kroz neku temu koja je poznata deci, kao što je Božić, može biti pojednostavljeno tako da ga deca zavole.
Profesorka srpskog jezika Žeška Marković je sa svojim učenicima uradila badnjak gramatike srpskog jezika na temu Božića. Lišće badnjaka urađeno je od papira u boji, a na svakom listu se nalazilo neko korisno gramatičko uputstvo ili primer sa vokabularom na temu Božića iz oblasti kao što su fonetika, morfologija, sintaksa, glasovne promene i mnoge druge koje zahtevaju dodatnu podršku u radu sa pojedinim učenicima. Ovoga puta deca su uživala kiteći drvo listovima badnjaka nakon što su obradila i utvrdila gradivo. https://www.youtube.com/watch?v=ImUKAXbAl_Q&t=29s
Profesorka italijanskog Mirjana Marković, profesorka matematike Aleksandra Despotović, profesorka hemije Kristina Rondović i profesorka likovnog Katarina Pavlica su na svojim časovima izrađivale ukrase za jelku na kojima su se nalazili ključni sadržaji predmeta koje one predaju kako bi ih učenici na zanimljiv način lakše zapamtili, a potom su deca te ukrase postavljala na jelku u dvorištu škole.
https://www.youtube.com/shorts/t-aCS1LBSJQ
Profesor matematike Dragan Jovanović i profesor likovne kulture Anđelko Tešmanović su u saradnji sa profesorkom engleskog Sanjom Simić de Graf i pomoćnim radnikom Slavkom Tešmanovićem napravili i postavili jelku „sveznalicu”, na koju su lepljeni ključni pojmovi iz svih školskih predmeta.
https://www.youtube.com/watch?v=HoepCPnwzT4&t=53s
Radionice na engleskom jeziku koje je realizovala profesorka Sanja Simić de Graf sa svojim učenicima bile su bogate i raznovrsne:
- Hristovo rođenje kroz korelaciju sa likovnom kulturom i gramatička analiza tropara: https://www.youtube.com/watch?v=DkabargWlvU;
- ukrasi gramatike engleskog jezika: https://www.youtube.com/watch?v=1U5wmTnfNqs;
- učenički radovi na času engleskog: https://www.youtube.com/watch?v=chffMUjIzK4&t=43s;
- produkti radioničarske nastave u holu škole: https://www.youtube.com/watch?v=1U5wmTnfNqs.
Praznična fizika realizovana je u saradnji profesora fizike Vladana Mitrovića i profesorke engleskog Sanje Simić de Graf kroz vannastavnu aktivnost – tekstualne zadatke za šesti razred na temu Božića učenici su uradili na panou.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_qduJABDnQ
Veliki doprinos našoj saradničkoj nastavi pruža profesorka poslastičarstva Ekonomske škole Dejana Lazarević, koja je stalni član našeg tima i koja nam je sa svojim učenicima pomogla u izradi medenjaka sa božićnim motivima, dok su medenjake za praznike koji prethode Božiću izrađivali veroučitelj Predrag Mitrović i profesorka italijanskog Mirjana Marković. Oni su sa Sanjom Simić de Graf i učenicima učestvovali u liturgiji na Materice i Oce, gde su deca posle bogosluženja delila majkama i očevima napravljene medenjake. Veroučitelj Predrag Mitrović je, iako predaje izborni predmet, veoma posvećen i zaslužan je za povezivanje OŠ ,,Jovan Cvijić” sa našom školom, tako da je ta škola naš stalni saradnik u projektima.
U parohijskom domu Crkve Pokrova Presvete Bogorodice održana je velika radionica posvećena Božiću, na kojoj je učestvovao veliki broj osnovaca. Pitanja za kviz osmislila je Sanja Simić de Graf uz veliku podršku sveštenika Miloša Petrovića, a sama radionica, čiji je voditelj bio đakon Jovan Jančić je, osim kviza, uključila i zanimljive zadatke kroz pesmu i zabavu.
Kad se pogledaju sve ove aktivnosti i prilozi, može se zaključiti samo jedno: deca su uživala i to je najbitnije. U tom momentu svi oni su zaboravili na komplikovane nastavne sadržaje jer su te iste sadržaje učila kroz igru i zabavu, što su nam i posvedočili prilikom evaluacije. Upravo zahvaljujući učenicima, broj tematskih radionica u našoj školi je znatno veći. Najvažnije od svega je da je svaki učenik bio uključen u skladu sa svojim mogućnostima i motivisan da kroz saradnju sa drugim učenicima nauči što više. Zaključak koji proističe iz svega ovoga je da treba stalno preispitivati metodičke mogućnosti, usredsrediti se na aktivno učenje i uključivati svu decu i što više aktera nastavnog procesa u nastavu kako bismo postigli da učenici budu zadovoljni nastavom i da ishod bude realizovan u korist dece, tako da steknu trajna znanja i volju za učenjem.
Sanja Simić de Graf je nastavnica engleskog jezika u OŠ „Vuk Karadžić“ u Loznici, kao i pedagoški savetnik. Ima radno iskustvo od 19 godina radnog staža, radeći u različitim školama, osnovnim i srednjim i u različitim odeljenjima, uključujući i kombinovana odeljenja. Njeni časovi su odlično medijski propraćeni, kao na televiziji tako i u stručnim časopisima-samo u „Prosvetnom pregledu“ objavila je dvocifren broj primera dobre prakse. Ti primeri dobre prakse objavljivani su u zbornicima Saveza učitelja Srbije, „Digitalni čas“, „Eduka“. Jedan je od autora edukativnog sajta „Zelena učionica“ za koji piše autorske članke koji su objavljivani i na regionalnim sajtovima poput „Mreže za izgradnju mira“. Primeri dobre prakse nalaze se i na sajtu Društva za strane jezike i književnosti čiji je i član. Saradnik je rubrike „Veronauka“ Informativne službe Patrijaršije SPC i njihov prevodilac-saradnik. Takođe je prevodilac Sajta za Pravoslavnu vjeronauku u Banjoj Luci. Bavi se metodikom verske nastave, a učestvovala je i kao predavač na seminarima koji su objavljivani na uglednim stranim sajtovima.
Veoma je ponosna na saradnju sa Kućom spasa za maloletne migrante i uključivanjem te dece u nastavni proces. Veruje da pojedinac može promeniti svet. Učenike prvenstvno uči da je polazište svega biti dobar čovek i da je svako dete talentovano za nešto, motivišući ih da pronađu svoj talenat i podstičući da se svako dete svoje specifične mogućnosti iskoristi u
nastavnom procesu.