Mitovi i istine o darovitosti učenika
Centar za stručno usavršavanje Instituta za moderno obrazovanje poziva vas na predavanje pod nazivom „Mitovi i istine o darovitosti učenika” 26. decembra, u prostorijama Instituta (Masarikova 5, IV sprat Beograđanke, ulaz iz Kralja Milana), od 18:00 do 19:30 časova.
Praćenjem ovog predavanja dobijate 3 boda stručnog usavršavanja unutar ustanove, koje Institut za moderno obrazovanje izdaje besplatno.
Šta je cilj ovog predavanja?
Istraživanja pokazuju da nastavnici i stručni saradnici u svom inicijalnom obrazovanju nemaju programe koji ih obučavaju i pripremaju da prepoznaju, tj. identifikuju darovitu decu i da rade sa njima. Takođe, nizak je i procenat akreditovanih programa stručnog usavršavanja koja se bave ovom temom. Otuda postoji dosta pretpostavki, očekivanja i nedovoljno stručnih zaključaka o tome šta je darovitost.
Cilj ovog predavanja jeste da vam ukaže na 19 ključnih mitova koje nastavnici imaju prilikom rada sa darovitima, ali i da ponudi rešenja kako prevazići predrasude koje postoje.
Koje mitove i predrasude ćete tokom ovog predavanja rešiti?
Mit 1: Daroviti i nadareni čine jednu jedinstvenu homogenu grupu i darovitost je način postojanja koji ostaje u osobi tokom vremena i iskustva (Reis & Renzulli 2009: 233).
Mit 2: Daroviti čine od 3% do 5% stanovništva. Štaviše, darovitost je jednaka visokom koeficijentu inteligencije, što je stabilna mera sposobnosti (Borland 2009: 236).
Mit 3: Moraju postojati „pobednici” i „gubitnici“ u prepoznavanju i programiranju darovitih.
Mit 4: Jedan rezultat testa ili indikator pokazuju nam sve što moramo da znamo o darovitosti (Warrell 2009: 242).
Mit 5: Preteško je izmeriti kreativnost (Treffinger 2009: 245).
Mit 6: Neophodna je upotreba višestrukih kriterijuma za nominovanje darovitih (različita testiranja i procene).
Mit 7: Diferencijacija u redovnoj učionici je ekvivalentna programima za nadarene i ona je dovoljna. (Nastavnici u učionici imaju dovoljno vremena, veština i volje za izvođenje adekvatne diferencijacije.)
Mit 8: „Pačvork” (zakrpa) pristup programiranju je efikasan.
Mit 9: Postoji jedinstven program za darovite.
Mit 10: Školska sredina je neadekvatna za rad sa darovitima.
Mit 11: Sveobuhvatan kontinuitet usluga obrazovanja darovitih i razvoja talenata (Otkrivanje, razvoj i unapređenje darova i talenata mladih, Gentry 2009: 262).
Mit 12: Programi za darovite treba da iskaču (kao bolni palac).
Mit 13: Učitelji to mogu sami.
Mit 14: Čekajući Deda Mraza (Treba da se pojavi neko sa strane ko bi radio sa darovitima.)
Mit 15: Učenici sa izuzetnim sposobnostima ne suočavaju se sa problemima i izazovima.
Mit 16: Testovi su sinonim za rigoroznost i teškoće.
Mit 17: Daroviti i talentovani pojedinci nemaju jedinstvene socijalne i emocionalne potrebe.
Mit 18: Pravično je podučavati svu decu na isti način.
Mit 19: Da li su napredni kursevi adekvatni za darovite učenike?
Ko će biti vaš predavač?
Ljiljana Lazarević
Ljiljana je nastavnik razredne nastave, član Instituta za moderno obrazovanje i Najbolji edukator Srbije 2019. godine. Neko je ko na posao dolazi sa radošću i entuzijazmom, pa taj odnos prema školi i učenju prenosi i na svoje učenike. Ona je ohrabrujići, topli autoritet koji kod svakog učenika prepozna ono u čemu je najbolji i podstiče ga da time doprinese zajednici. Smatra da decu ne treba da ograničavamo svojim znanjem, pa je zbog toga njena učionica dobila ime „Učionica bez zidova”.
U njenom radu dominira aktivizam. Pokreće učenike na sprovođenje projekata i aktivnosti koje podstiču kreativno i kritičko mišljenje, koje pozivaju na inicijativu i postizanje visokih rezultata ne samo u vidu ocena, koje su stvaralačke, zahtevaju razvoj veština i prihvatanje odgovornosti. Uči decu da misle kao preduzetnici. Njeni učenici važe za samostalne, pripremljene za realne životne situacije i sa izuzetno razvijenom empatijom.
Kao sedmogodišnje dete, želela je da postane „izmišljator”. To je i postigla. Osmišljava nove programe, školsko gradivo pretače u poznate dečje igre, ali i stvara nove. Retko održi istu nastavnu jedinicu na isti način. Prati senzibilitet svoje grupe i shodno tome oblikuje svoje časove i aktivnosti.
Bavi se darovitom decom i zalaže se za pružanje podrške nastavnicima za prepoznavanje, identifikaciju i rad sa ovom grupom dece. Autor je nacionalnog pilot- projekta „Osnaživanje nastavnika i stručnih saradnika za rad sa darovitom decom”. Koordinator je za osnovno obrazovanje „EPoK tima Srbije” (test potencijalne kreativnosti).
Vodi podmladak planinarskog kluba. Penje se sa decom na planinske vrhove i uči ih da žive i misle kao ekološki osvešćeni planinari. Na njenu inicijativu u pet škola je osnovana planinarska sekcija. Smatra da je planina odličan učitelj životnih vrednosti.
Njeni radovi su objavljivani u zbornicima međunarodnog značaja, u bazi „Kreativne škole”, u Zborniku „Digitalni čas”. Realizator je seminara, a učesnik je i izlagač radova na međunarodnim konferencijama. Dobitnik je nagrade na konkursu „Saznali na seminaru, primenili u praksi”.
Svoje aktivnosti objavljuje na stranici dnevnikljiljeuciteljice.com
Kako da se prijavite?
Fizičko prisustvo na predavanju je besplatno. Predavanje se može pratiti i onlajn. Za članove Instituta za moderno obrazovanje prenos preko interneta je besplatan, dok je ostalim kolegama omogućeno da prate predavanje po ceni od 500 dinara.
Za više informacija možete nam se obratiti na broj telefona: +381 (0)11/40-11-260 ili na imejl-adresu: office@institut.edu.rs