Onlajn akreditovani stručni skup: „Rešavanje problema –
stimulacija intelektualnog razvoja (primeri dobre prakse)”
Institut za moderno obrazovanje, Mensa Srbije i Udruženje „Kreativni učitelji” pozivaju sve zaposlene u obrazovanju na završni događaj Dana inteligencije 2020 – onlajn akreditovani stručni skup pod nazivom „Rešavanje problema – stimulacija intelektualnog razvoja (primeri dobre prakse)” (u katalogu stručnih skupova Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja akreditovan pod brojem 512). Stručni skup će se održati u subotu, 7. novembra, od 10h, preko jedinstvene IMO Platforme za učenje na daljinu. Učešćem na ovom stručnom skupu imaćete priliku da vidite najbolje nastavničke primere koji podstiču intelektualni razvoj učenika i čujete renomirane stručnjake na temu učeničke i dečje inteligencije.
Na ovom akreditovanom događaju dajemo vam mogućnost da saznate nešto više o stimulisanju intelektualnog razvoja kod dece, kao i o važnosti prepoznavanja njenog razvoja, s ciljem da se ohrabri istraživanje njene prirode i uspostavi stimulativno okruženje za razvoj. Svi učesnici dobijaju i priliku da dobiju vredan sertifikat ZUOV-a sa bodom stručnog usavršavanja van ustanove.
Napomena: Sertifikat za akreditovani stručni skup dobijaju kolege koje tokom skupa popune evaluacioni formular. One kolege koje su profesori na fakultetu ili su iz zemalja u regionu mogu da dobiju uverenje o učešću na stručnom skupu sa bodovima stručnog usavršavanja unutar ustanove.
OČEKUJE VAS 5 specijalnih predavanja o intelektualnom razvoju učenika
Otvaranje stručnog skupa i uvodna reč – predsednik Mense Srbije
Aleksandra Borović, predsednik Mense Srbije, otvoriće stručni skup i predstaviti aktivnosti Mense Srbije u okviru podrške darovitima, a govoriće i o značaju promene koncepta obrazovanja u skladu sa potrebama društva 21. veka i razvojem darovitosti.
Više o Aleksandri saznajte OVDE
Aleksandra Borović, predsednik Mense Srbije, pokretač međunarodnih konferencija o darovitosti u Srbiji, član Odbora za darovitu omladinu (Gifted Youth Committee) Udruženja „Mensa International”, autor i rukovodilac Erasmus+ projekta „Teachers for Gifted”, diplomirani prostorni planer, sertifikovani projekt menadžer, PR menadžer i licencirani turistički vodič, nosilac titule „Kongresni ambasador Srbije” za 2016.
Aleksandra je i saradnik Centra za projekte Instituta za moderno obrazovanje.
Predavanje 1 – „Međusobna uslovljenost intelektualnog i emocionalnog razvoja”
Uobičajeno je da se spremnost deteta za školu procenjuje sagledavanjem intelektualnih sposobnosti, a naš predavač Momčilo Stepanović će vam na prvom predavanju reći nešto više o tome da li je i koliko u današnjem vremenu intelektualna spremnost deo opšte spremnosti deteta. Predavač ističe da ima mnogo dece čije su intelektualne sposobnosti razvijene, ali da ona ipak nisu spremna za školu. U čemu je problem? Intelektualne sposobnosti su samo polazna pretpostavka spremnosti za školu. Ono što toj spremnosti daje kvalitet jesu emocionalna i socijana spremnost. Bez kvalitetnog emocionalnog razvoja od intelektualne spremnosti nema mnogo koristi. Postalo je važnije da li dete hoće i želi da uči nego to da li može. Dobra vest glasi: na emocionalni razvoj se može uticati.
Emocionalne sposobnosti se lakše razvijaju od intelektualnih, a na ovom predavanju saznaćete koliko smo zaista svesni značaja rane stimulacije emocionalnog razvoja.
Više o Momčilu saznajte OVDE
Momčilo Stepanović je profesor razredne nastave u OŠ „Banović Strahinja” u Beogradu, ima 32 godine radnog staža sa decom školskog uzrasta. Samostalni je pedagoški savetnik i savetnik – spoljni saradnik Školske uprave Beograd. Objavio je nekoliko stručnih radova, udžbenik „Matematika 4 – Radni listovi za matematiku IV”, pedagoški roman „Maštači” i druge publikacije. Član je projektnog tima Erasmus+ projekta „Teachers for gifted” Mense Srbije. Osnivač je i predsednik Upravnog odbora Udruženja „Kreativni učitelji” od 2010. godine.
Momčilo je saradnik i član Instituta za moderno obrazovanje.
Predavanje 2 – „Mislim da mislim da misli”
U ovom predavanju doktor Lada Marinković govoriće o značaju razumevanja razvoja uma i teorije uma, koja je veoma važna pri radu sa decom predškolskog uzrasta. Teorija uma govori o sposobnosti da razumemo perspektivu druge osobe i povezana je kako sa kognitivnim, tako i sa emocionalnim razvojem, razvojem empatije i rešavanjem problemskih situacija. Značajno je to što je ova sposobnost preduslov za razumevanje socijalnih situacija i odnosa, te deca koja pokazuju ovu sposobnost ranije ili izraženije mogu biti prepoznata i kao potencijalno darovita deca. U praktičnom radu sa decom ova sposobnost često je zastupljena u problemskim situacijama, aktivnostima i zadacima, a uključivanje znanja o teoriji uma pri radu sa malom decom može pomoći u podsticanju razvoja njihovih sposobnosti i potencijala.
Više o Ladi saznajte OVDE
Doktor Lada Marinković je po formalnom obrazovanju doktor psihologije, psihoterapeut i profesor strukovnih studija iz oblasti razvojne psihologije na Visokoj školi strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Novom Sadu. Autor je i urednik više članaka i publikacija iz oblasti darovitosti, njenog prepoznavanja i podsticanja, posebno u ranom predškolskom uzrastu. Inicijator je edukacije o EPoC testu i koordinator EPoK tima Srbije (Evaluacija potencijalne kreativnosti).
Autor je i voditelj akreditovanih programa za rad sa darovitima i unapređivanje kompetencija vaspitača prilikom prepoznavanja i podsticanja darovitih i kreativnih potencijala. Rukovodilac je projekta čiji su rezultat dve skale za prepoznavanje potencijalno darovite i potencijalno kreativne dece predškolskog uzrasta. Predavač je na predmetu Psihologija ranog razvoja i darovitosti na masteru Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Novom Sadu. Svoj rad je posvetila razumevanju načina na koji ljudi kroz komunikaciju razvijaju i ostvaruju svoje kreativne potencijale.
Predavanje 3 – „Kreativno saradničko rešavanje problema”
Doktor Ivan Anić će kroz treće predavanje na stručnom skupu skrenuti pažnju na problem solving – kompetenciju broj jedan na tržištu rada. Tradicionalno obrazovanje ne razvija u potrebnoj meri ovu kompetenciju i potrebne su intervencije u nastavnom procesu kako bi se to promenilo. Kroz Institut za moderno obrazovanje i projekat „Brainfinity”, Ivan zajedno sa timom saradnika pruža mogućnost školama i nastavnicima da unaprede svoju praksu u ovom smeru. Na ovom predavanju ćete saznati šta svetski moćnici čine kako bi škola postala funkcionalnija, koji su primeri dobre prakse u svetu i kako „Brainfinity” u Srbiji i regionu menja sliku obrazovanja.
Više o Ivanu saznajte OVDE
Doktor Ivan Anić je rođen 1971. godine u Aranđelovcu. Završio je Matematički fakultet u Beogradu, gde je magistrirao iz oblasti kompleksne analize. Doktorirao je na Univerzitetu u Novom Sadu iz oblasti metodike nastave matematike. Objavio je veliki broj naučnih radova, od čega deset na SCI listi, a pet u najvišoj kategoriji. Ivan Anić je radio na Matematičkom fakultetu u Beogradu do 2014. godine, kada prelazi na ITS (Visoku školu strukovnih studija za IT), gde predaje predmete Matematika, Analiza podataka, Modelovanje i predikcija u poslovanju i Rešavanje problema u poslovanju. Autor je i organizator velikog broja seminara za nastavnike. Učestvovao je u velikom broju projekata Ministarstva prosvete, ZUOV-a, ZVKOV-a, UNICEF-a, UNDP-a, a radio je i obuke iz oblasti predikcije i modelovanja za zaposlene u kompanijama.
Saradnik je Instituta za moderno obrazovanje, gde kao autor i realizator seminara, predavanja i radionica podstiče razvoj kompetencija nastavnika. Godine 2018. pokrenuo je takmičenje „Brainfinity”, a sada je programski organizator projekta „Brainfinity”. Ovaj projekat okuplja veliki broj mladih ljudi iz osnovnih i srednjih škola, kao i veliki broj nastavnika.
Predavanje 4 – „Matematika i logičko mišljenje u oku azijskih tigrova”
Na četvrtom predavanju naš predavač Đorđe Baralić predstaviće vam svoja lična zapažanja i impresije koje je stekao prilikom boravka u tri azijske države: u Singapuru (2015), Vijetnamu (2017) i Japanu (2019), ali i saznanja o drugim zemljama Dalekog istoka i svoje utiske o njima. Ono što ih izdvaja jeste snažan ekonomski rast u proteklih 30 godina, zbog čega su nazvane azijskim (ekonomskim) tigrovima. Dobićete odgovore na pitanja zašto su tako uspešni, na čemu se temelji obrazovanje kod njih, na koji način se posvećuju razvoju inteligencije i zašto su tako uspešni na međunarodnim testiranjima, kako prepoznaju ulogu matematike u razvoju, šta je dobro, a šta manje dobro što treba da sagledamo u njihovim primerima.
Više o Đorđu saznajte OVDE
Đorđe Baralić je viši naučni saradnik Matematičkog instituta SANU. Oblasti njegovog naučnog interesovanja su algebarska topologija, kombinatorika i geometrija. U proteklih 10 godina učestovao je u brojnim naučnim skupovima u preko 40 zemalja sveta. Veoma je angažovan u popularizaciji matematike i nauke. Predavač je na doktorskim studijama na Univerzitetu Crne Gore i Univerzitetu u Novom Sadu, ali i u Matematičkoj gimnaziji u Beogradu.
Predavanje 5 – „Kako razviti elemente algoritamskog načina razmišljanja kod učenika nižih razreda osnovne škole?”
Na petom predavanju naš predavač Milena Marić će vas upoznati sa načinom razmišljanja kod učenika nižih razreda osnovne škole. Svedoci smo radikalne promene tehnološke stvarnosti i koraci kojima se promene odvijaju izuzetno su brzi. Zato se opravdano postavlja pitanje da li je dovoljno biti (samo) korisnik tehnologije ili je nužno postati i njen kreator. Današnji učenici će se penzionisati oko 2070. godine i sigurno se neće baviti samo jednim zanimanjem tokom svog radnog veka. Kako možemo da ih pripremimo za zanimanja koja će tek nastati? Šta nam nudi algoritamski način razmišljanja i zašto je bitan za svakog pojedinca bez obzira na izbor zanimanja? Ovo su glavne teme koje će Milena predstaviti tokom svog izlaganja.
Više o Mileni saznajte OVDE
Milena Marić je po formalnom obrazovanju diplomirani matematičar, profesor matematike u Devetoj gimnaziji „Mihailo Petrović Alas” na Novom Beogradu i programski koordinator u Fondaciji „Petlja”. Autor je knjige „Pajton za osnovce” izdavačke kuće „CET”, jedan je od autora digitalnih kurseva za programiranje na portalu za otvorene edukativne resurse petlja.org, koautor je metodičkog priručnika za nastavnike matematike za 2. razred gimnazije, autor je preko 20 časova informatike za osnovnu školu koji su deo projekta „Moja škola” i predavač na njima, spoljni je saradnik ZUOV-a za predmet Matematika i informatika. Udata je i majka je dve devojčice.
Autorski prikaz projekta „Dan inteligencije 2020” – predstavljanje nagrađenih, evaluacija i zatvaranje stručnog skupa
Moderator ovog stručnog skupa biće autor spomenutog projekta Tanja Olear Gojić, koja će prisutne detaljnije upoznati sa važnošću projekta i njegovom pozicijom u obrazovnovaspitnom sistemu Srbije, ali i regiona. Posle izlaganja, Tanja će predstaviti pobednike ovogodišnjeg konkursa za projekat „Dan inteligencije 2020”, zatim će sumirati rezultate i istaći ishode stručnog skupa.
Više o Tanji saznajte OVDE
Tanja Olear Gojić je autor projekta „Dan inteligencije”, profesor razredne nastave, pedagoški savetnik, koordinator i osnivač grupacije „SIG UčenIQ“, koordinator Odseka za rad sa decom u Mensi Srbije, Scientix ambasador, Microsoft inovativni edukator ekspert, autor programa „Od crtanja do programiranja” i „Učimo brzo i lako, jer znamo kako”.
Tanja je saradnik i član Instituta za moderno obrazovanje, ali i zvanični nacionalni ambasador mreže „Science on Stage Srbija”.
ČESTITAMO – odabrani su nacionalni pobednici „Dana inteligencije 2020”
Učešćem na stručnom skupu imaćete priliku da vidite ko su pobednici „Dana inteligenicije 2020” i otkrijete zbog čega je njihov rad stručna komisija označila kao najinteresantniji i najbolji. Upoznajte dobre primere nastavničke prakse i iskoristite ih kao inspiraciju za inovativne nastavne časove i aktivnosti.
Institut za moderno obrazovanje, Mensa Srbije i Udruženje „Kreativni učitelji” čestitaju svim nagrađenim nastavnicima, njihovim učenicima, kao i školama iz kojih dolaze. Pobednicima ovogodišnjeg takmičenja organizatori su pripremili paket vrednih nagrada, koje će im biti poslate poštom.
Pogledajte ko su nacionalni pobednici „Dana inteligencije 2020”
Ove godine na mapi obeležavanja „Dana inteligencije” našlo se 308 događaja, a pristiglo je 297 izveštaja o realizovanim aktivnostima. Od pristiglih 280 izveštaja o realizovanim aktivnostima stručni žiri je odabrao 30 učitelja i nastavnika kao pobednike koji će biti nagrađeni u okviru ovog međunarodnog projekta.
Ovo su nagrađeni nastavnici za 2020. godinu rangirani prema abecednom redu:
- Aleksandra Đorđević, OŠ „Desanka Maksimović”, Beograd, događaj: „Mysterious family”;
- Aleksandra Filipović, OŠ „Crnjanski”, Jagodina, događaj: „Tajna misija imeničkih enigmatičara”;
- Đurđica Stojković, OŠ „Jovan Popović Susek”, izdvojeno odeljenje u Banoštoru, događaj: „Mentalne rotacije”;
- Edina Đorović i Aniko Farkaš, PU „Naša radost”, Subotica, događaj: „Brain Gym u vrtiću”;
- Gordana Petrovic, Mašinska tehnička škola „14. oktobar”, Kraljevo, događaj: „Rešavanje problema sortiranja”;
- Jasmina Ilijević, OŠ „Bora Lazić”, Vlaška, događaj: „Mozgalice u kombinovanom odeljenju”;
- Jasmina Micić, Prva kragujevačka gimnazija, Kragujevac, događaj: „Rekreativne pitalice”;
- Jelena Milošević, OŠ „Savremena”, Beograd, događaj: „Potraga za drevnom tvrđavom”;
- Marija Đokovska, OŠ „Mihailo Petrović Alas”, Beograd, događaj: „Stanice za razmišljanje”;
- Marina Nikolić, Prva tehnička škola, Kragujevac, događaj: „Dani inteligencije u Prvoj tehničkoj školi”;
- Miloš Arsić, Matematička gimnazija u Beogradu, događaj: „Nizovi koji život znače”;
- Mitrovic Milica, OŠ „Branislav Nušić”, Donja Trnava (Niš), događaj: „Imam ideju”;
- Nataša Banko, OŠ „Vojvoda Stepa”, Beograd, događaj: „Tri praseta”;
- Radmila Šorgić, OŠ „Branko Radičević”, izdvojeno odeljenje u Busijama, događaj: „Matematička pustolovina”;
- Radmila Vučić, Šabačka gimnazija, Šabac, događaj: „Gimnazijalci genijalci – IQ + 6C 1s22s2 2p2 = 2s1 2px12py1 2pz1 + EQ”;
- Slavica Pokornić, OŠ „Matija Gubec”, Tavankut – izdvojeno odeljenje u Ljutovu, događaj: „Čitam, mislim, rešavam”;
- Suzana Zecevic, OŠ „Leposavić”, Leposavić, događaj: „IO-Dren”, „Kada igra mozak razigra”;
- Tanja Vrečko, OŠ „Mladost”, Beograd, događaj: „Naše priče, naša sreća jer je pamet veća”;
- Tatjana Reljić, OŠ „Sestre Ilić”, Valjevo, događaj: „U gusarskoj pećini”.
Specijalne nagrade osvojili su:
- Danijela Markovic, OŠ „Majur”, Majur, događaj: „Gen-ijalci”, „Mali forenzičari” i „Od ideje do projekta”;
- Bojana Nikolić, OŠ „Braća Baruh”, Beograd, događaj: „Ko se odmara na paukovoj ležaljci”;
- Zvonimirka Jovičić, OŠ „Moša Pijade”, Žagubica, događaj: „IO Suvi Do”, „Nahrani svoj mozak” i „Faraoni”;
- Nenad Pantić, OŠ „Sava Šumanović”, Zemun, događaj: „Gde je nestao Ami?”;
- Olivera Arizanović, Ekonomska škola u Nišu, Niš, događaj: „Susret sa srpskom Sfingom”, „Radionice srpske Sfinge”, „Srpska Sfinga Sofija”;
- Zorica Subotić, Poljoprivredna škola u Baču, Bač, događaj: „Escape room”;
- Biljana Drobnjak, Šabačka gimnazija, Šabac, događaj: „Gimnazijalci genijalci – najaktivniji organizator aktivnosti povodom ’Dana inteligencije’”.
Stručna komisija je donela odluku da i ove godine među najboljim kolegama odabere i nagradi i kolege iz zemalja u okruženju:
- Hrvatska: Katarina Šeravić Lovrak, DV „Ciciban”, Velika Gorica, događaj: „Razvoj inteligencije kroz aktivnosti u dječjem vrtiću”;
- Bosna i Hercegovina: Amna Dervišagić, Gimnazija Bosanska Krupa, događaj: „Einstein u mojoj kuhinji”;
- Crna Gora: Dragana Aprcović, JU OŠ „Kekec”, Sutomore, događaj: „Čudno putovanje”.
Najaktivnije škole i vrtići koje ćemo ove godine nagraditi su:
- Šabačka gimnazija;
- OŠ „Majur”, Majur;
- PU „Bambi”;
- Vrtić „Lane”, Loznica.
Članovi stručnog žirija su:
- Lada Marinković, doktor psihologije, profesor strukovnih studija, Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača, Novi Sad;
- Ivan Anić, profesor strukovnih studija, Visoka škola strukovnih studija za informacione tehnologije – ITS;
- Tanja Olear Gojić, pedagoški savetnik, profesor razredne nastave u OŠ „Dragan Lukić” u Beogradu, koordinator grupacije „SIG UčenIQ” i Odseka za rad sa decom u Mensi Srbije;
- Ivana Pavković, profesor razredne nastave u OŠ „Jovan Dučić” u Beogradu;
- Mirjana Tišma, pedagoški savetnik, profesor razredne nastave u OŠ „Dragan Lukić” u Beogradu, koordinator grupacije „SIG Roditelj” i član predsedništva Mense Srbije;
- Dijana Jovanović, pedagoški savetnik, profesor razredne nastave u OŠ „Kralj Petar I” u Nišu;
- Ljiljana Lazarević, najbolji edukator Srbije, profesor razredne nastave u OŠ „Mihailo Petrović Alas” u Beogradu;
- Dejan Jović, profesor hemije u Šabačkoj gimnaziji, koordinator lokalne Mense Srbije za posavsko-podrinjski region;
- Mladen Šljivović, najbolji edukator Srbije, nastavnik fizike u Gimnaziji u Zaječaru, ambasador Scientixa i član Upravnog odbora Science on Stage Srbija;
- Snežana Tošović, nastavnica matematike u OŠ „Tanasko Rajić” u Čačku, spoljni savetnik Ministarstva obrazovanja, nauke i tehnološkog razvoja, ambasador Scientixa i Global Math Projecta, član Upravnog odbora Science on Stage Srbija.
PRIJAVA JE SADA OTVORENA – pridružite se besplatnom akreditovanom stručnom skupu i upoznajte nastavničke primere koji pokazuju kako se rešavanjem problema stimuliše intelektualni razvoj
Da biste nam se pridružili na ovom događaju, potrebno je da se što pre prijavite, jer je broj mesta ograničen. Članovi Instituta za moderno obrazovanje, Science on Stage Srbija ambasadori, kao i ostale kolege iz prosvete, stručni skup mogu pratiti putem linkova koje će dobiti posle prijave. Agenda događaja dostupna je OVDE.
Važna informacija: Kolege iz Beograda uverenja mogu preuzeti u prostorijama Instituta za moderno obrazovanje svakog radnog dana od 8h do 16h (Masarikova 5, ulaz iz Kralja Milana), dok će ostalim kolegama van Beograda uverenja biti poslata poštom. Organizatori stručnog skupa posebno napominju da će troškove slanja uverenja snositi učesnici događaja.
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adrese office@institut.edu.rs ili pozivom na broj 011/40-11-260.