„Nauka nije bauk.”
Potrebno je samo bolje je upoznati da bismo mogli da uživamo u svim blagodetima koje ona nudi. Sagledajmo šta su obrazovno-naučna polja i oblasti i koje obrazovno-naučne i obrazovno-umetničke oblasti postoje u Republici Srbiji.
Šta su to obrazovno-naučna i obrazovno-umetnička polja? Koja polja postoje?
Prema članu 37 Zakona o visokom obrazovanju Republike Srbije, studijski programi se ostvaruju u okviru naučnih, odnosno jednog ili više sledećih obrazovno-naučnih, odnosno obrazovno-umetničkih polja:
1. prirodno-matematičke nauke;
2. društveno-humanističke nauke;
3. medicinske nauke;
4. tehničko-tehnološke nauke;
5. umetnost.
U Pravilniku o naučnim, umetničkim, odnosno stručnim oblastima u okviru obrazovno-naučnih, odnosno obrazovno-umetničkih polja navedene su, na kraju, i interdisciplinarne, multidisciplinarne, transdisciplinarne (IMT) i dvopredmetne studije, koje bi se mogle smatrati šestim poljem.
Koje sve obrazovno-naučne oblasti postoje?
Šta su to obrazovno-naučne i obrazovno-umetničke oblasti?
Obrazovno-naučna polja, odnosno obrazovno-umetnička polja dele se na naučne, umetničke i stručne oblasti. U skladu sa članom 37 Zakona o visokom obrazovanju Republike Srbije, odgovarajuće naučne, umetničke i stručne oblasti u okviru obrazovno-naučnih, odnosno obrazovno-umetničkih polja utvrđuje Nacionalni savet za visoko obrazovanje Republike Srbije, na predlog Konferencije univerziteta Srbije i Konferencije akademija i visokih škola Srbije.
Prema Pravilniku o naučnim, umetničkim, odnosno stručnim oblastima:
- u okviru polja prirodno-matematičkih nauka definisano je osam oblasti:
- u okviru polja tehničko-tehnoloških nauka 14 oblasti,
- u okviru polja društveno-humanističkih nauka 19 oblasti,
- u okviru polja medicinskih nauka četiri oblasti,
- dok je u okviru polja umetnosti definisano pet umetničko-stručnih oblasti.
U susednim državama nešto su drugačiji i nazivi, ali i broj polja i oblasti u okviru polja.
U okviru obrazovno-naučnog polja prirodno-matematičkih nauka nalazi se osam naučnih, odnosno stručnih oblasti: biološke nauke; geonauke; matematičke nauke; nauke o zaštiti životne sredine; računarske nauke; fizičke nauke; fizičko-hemijske nauke; hemijske nauke.
Za polje tehničko-tehnoloških nauka definisano je sledećih 14 naučnih, odnosno stručnih oblasti: arhitektura; biotehničke nauke; građevinsko inženjerstvo; geodetsko inženjerstvo; elektrotehničko i računarsko inženjerstvo; industrijsko inženjerstvo i inženjerski menadžment; inženjerstvo zaštite životne sredine i zaštite na radu; mašinsko inženjerstvo; organizacione nauke; rudarsko inženjerstvo; geološko inženjerstvo; saobraćajno inženjerstvo; tehnološko inženjerstvo; metalurško inženjerstvo.
U okviru obrazovno-naučnog polјa društveno-humanističkih nauka određuje se 19 naučnih, odnosno stručnih oblasti: bibliotekarstvo, arhivarstvo i muzeologija; ekonomske nauke; istorijske, arheološke i klasične nauke; kulturološke nauke i komunikologija; menadžment i biznis; pedagoške i andragoške nauke; političke nauke; pravne nauke; psihološke nauke; sociološke nauke; specijalna edukacija i rehabilitacija; teologija; fizičko vaspitanje i sport; filozofija; filološke nauke; nauke o umetnostima; kriminalističke nauke; vojne nauke; nauke bezbednosti.
U okviru obrazovno-naučnog polјa medicinskih nauka određuju se četiri naučne, odnosno stručne oblasti: veterinarske nauke; medicinske nauke; stomatološke nauke; farmaceutske nauke.
U okviru obrazovno-umetničkog polјa umetnosti određeno je pet umetničkih, odnosno stručnih oblasti: dramske i audiovizuelne umetnosti; likovne umetnosti; muzička umetnost; primenjene umetnosti i dizajn; arhitektura.
CNIR vam može pomoći u razumevanju nauke
CNIR vam može pomoći u upoznavanju nauke u Srbiji. Kontaktirajte sa Centrom putem imejl-adrese cnir@institut.edu.rs i saznajte šta tačno možemo da uradimo za vas! Mi smo deo vašeg akademskog života!