Bavljenje naukom podrazumeva deljenje rezultata rada, svojih veština i svog postojanja sa celokupnim društvom. Potencijalne individualne uloge i doprinosi se mogu razlikovati. Deo tog deljenja podrazumeva i pomoć naučnim časopisima, konferencijama, urednicima, autorima i uopšte celokupnoj naučnoj populaciji u vidu recenziranja naučnih i stručnih radova. Često su nastavnici skloni tome da iz naučne zajednice uzimaju ono što im je potrebno kako bi ostvarili minimum neophodan za napredovanje u svojim naučnim zvanjima, zaboravljajući postulate na kojima se zasniva naučni rad i nauka uopšte.
Zašto je važno biti recenzent? Kako da postanem recenzent?
Često među izdavačima i urednicima možete čuti tvrdnju da je rigorozna recenzija kamen temeljac visokokvalitetnog akademskog izdavaštva. Recenzija je suštinski deo procesa objavljivanja, koji osigurava da izdavači održavaju visoke standarde kvaliteta svojih objavljenih radova.
Ako ste zainteresovani da postanete recenzent naučnih radova u časopisima ili konferencijama, potrebno je da se obratite odabranom časopisu, odnosno konferenciji tako što ćete poslati mejl uredniku, organizatoru ili kako je to već predviđeno procedurom tog časopisa, izdavača odnosno organizatora konferencije. Kad određeni istraživači steknu uticaj, odnosno postanu vidljivi u naučnim krugovima, često im se dešava da im se obraćaju direktno urednici sa molbom za recenziju. Zato je dobro naučno umrežavanje, o kom je bilo reči u prethodnoj CNIR objavi. Dok se to ne desi kod vas, odaberite časopis iz svoje oblasti i iskažite svoju zainteresovanost, dostavite svoje identifikacione podatke i CV sa bibliografijom.
Koje sve vrste recenzija postoje?
Rukopise dostavljene u naučne časopise recenziraju najmanje dva stručnjaka, a često i više. Od recenzenata se traži da procene kvalitet rukopisa i da daju preporuku uredniku da li se rukopis može prihvatiti, da li zahteva reviziju ili treba da se odbije. Takođe, potrebno je da recenzenti obaveste urednika časopisa ako postoji sukob interesa koji može uticati na izveštaj o recenziji, bilo na pozitivan ili negativan način, te da li je recenzent adekvatnog znanja da izvrši profesionalnu recenziju.
Često su recenzije anonimne, jednostrane ili dvostrane, takozvane „single-blind” ili „double-blind”, u kom slučaju je identitet recenzenta i autora vidljiv samo uredništvu, a ne autorima i drugim recenzentima. Na ovaj način se izbegavaju pristrasnost recenzenata i konfliktne situacije sa autorima. Evaluacije i recenzije koje su „transparentne i inkluzivne” nazivaju se „otvorenim” evaluacijama ili pregledima. Istraživači i recenzenti treba da budu u stanju da otvoreno komuniciraju i sarađuju u procesu pregleda. Ovo podstiče potpisivanje recenzija, za razliku od tradicionalne prakse anonimnosti.
Kako vam CNIR može pomoći da postanete dobar recenzent?
CNIR vam može pomoći u izboru optimalnog časopisa ili konferencije za koje možete biti recenzenti i da kroz dodatne lekcije i mentorski rad na najbolji način odgovorite na poziv za recenzenta i date svoj doprinos naučnoj zajednici. Kontaktirajte sa Centrom putem imejl-adrese cnir@institut.edu.rs i saznajte šta tačno možemo da uradimo za vas! Mi smo deo vašeg akademskog života!