19 digitalnih ideja za novu onlajn ili hibridnu školsku godinu
Izmenjene okolnosti u realizaciji nastave zahtevaju od nastavnika da rad prilagode drugačijim nastavnim zahtevima i onlajn-okruženju. Da bi se zadržao visok kvalitet nastavnog procesa, primena obrazovne tehnologije postala je obaveza. Kako bismo vam pomogli da na što interesantniji način započnete novu školsku godinu i implementirate već proverene metode rada tokom onlajn ili hibridne nastave, u saradnji sa članovima Instituta za moderno obrazovanje i Science on Stage Srbija ambasadorima pripremili smo vam čak 19 praktičnih IT alata za novu onlajn ili hibridnu školsku godinu.
Evo šta su preporuke naših IMO članova i SonS ambasadora.
Naučite učenike da programiraju
Nastavnik informatike Biljana Ivanović preporučuje primenu alata „Flowgorithm”, koji nudi mogućnost da učenike naučite programiranju u čak 18 programskih jezika. Primenom ovog alata razvijate mlade programere i učite ih osnovama programiranja grafičkim dijagramima, razvijajući im pritom i programsku logiku.
Primenjujte video-materijale u nastavi
Marina Grujičić, profesor matematike, izdvaja alat „Biteable”, koji omogućava izradu video-materijala, lekcija i klipova u nekoliko koraka. Pomoću ovog alata rad u onlajn-okruženju nije monoton, jer podstiče učeničko interesovanje, motivaciju, aktivno uključenje u nastavne aktivnosti, ali im i intrigira maštu.
Kreirajte virtuelne izložbe i muzeje sa učenicima
Profesor srpskog jezika i književnosti Snežana Klepić daje savet kako da koristite alat „Artsteps”, i to naročito ukoliko ste navikli da sa svojim učenicima posećujete muzeje i galerije. Ovaj alat sigurno će vas oduševiti ako želite sami da napravite virtuelne ture ili zajedno sa svojim učenicima posetite neki inostrani muzej ili galeriju. Iz prakse navodi da su njeni učenici uživali koristeći ovaj alat, ali su i lakše i brže savladali književnost.
Oživite nastavni sadržaj
Gordana Stanojević, profesor razredne nastave, isprobala je sa učenicima alat „Genially”, pomoću kog su pravili zadivljujuće prezentacije, kvizove, infografike i elektronski portfolio, i to na jednostavan, lak i brz način. Ovaj alat je primenljiv za sve uzraste i nastavne predmete. Možete koristiti već postojeće predloge za izradu i pripremiti interaktivni nastavni materijal u nekoliko minuta.
Aktivirajte učenike pomoću diferenciranih zadataka
U onlajn ili hibridnom radnom okruženju potrebno je primeniti kreativan pristup koji bi uneo zajedničko angažovanje i druženje učenika. Uspešan primer iz prakse donosi učiteljica Ljiljana Sokolović, koja ističe da alat „StoryJumper” može povezati čitavo odeljenje u projekat izrade knjige ili priručnika. Na lak i jednostavan način ovaj alat pruža mogućnost nastavnicima da osmisle temu i puste učenike sami da se dogovaraju, rade, ispravljaju i da pomažu tokom rada na daljinu.
Napravite interaktivne aktivnosti za izborne predmete i IOP
Priprema interaktivnih nastavnih materijala oduzima dosta vremena nastavnicima tokom onlajn-nastave. Učiteljica i SonS ambasador Irena Lazarević preporučuje kolegama alat „Live Worksheets”, koji omogućava korišćenje već pripremljenih nastavnih resursa – testova, provera znanja i radioničarskih materijala. Alat ima veliku primenu za interdisciplinarno povezivanje učitelja i nastavnika engleskog jezika.
Kreirajte vizuelne resurse u realnom vremenu
Kako bi nastavu u onlajn ili hibridnom okruženju maksimalno približili učioničkoj, svakom nastavniku su neophodne veštine rada sa alatom koji u isto vreme može da pravi slike, kratke video-zapise, portfolio, pozivnice, diplome, ilustracije, sheme, mape uma ili bilo koji drugi dvodimenzionalni ili trodimenzionalni nastavni resurs. Odsad „Canva” nudi i opciju da pozovete čitavo odeljenje da zajednički radi na istom projektu, a preporuku za ovaj alat daje vam SonS ambasador i učiteljica Jelena Babić.
Pripremajte sa učenicima i za učenike visokokvalitetne video i grafičke nastavne materijale
Kreativna učiteljica i Montesori vaspitač Maja Milosavljević preporučuje alat „Adobe Spark”, pomoću kog sigurno nećete imati problema sa kvalitetom slike, grafike ili video-materijala. Reč je o alatu koji vam pruža šansu da kreirate nastavni materijal visokih kvalitativnih performansi i tako pripremite „profi” video-prezentaciju koja zaslužuje da bude deo školskog sajta, bloga ili bogate baze nastavnih dobrih primena upotrebe IKT-a u nastavi.
Napravite interaktivne radne listove
Master profesor fizike Branislava Blajvaz tokom onlajn-nastave želela je da kod svojih učenika zadrži način rada iz učionice i zato je osmislila sjajne aktivnosti koje imaju primenu i u hibridnom modelu, a podrazumevaju da učenici u onlajn-okruženju provere svoje znanje putem različitih zadataka kao što su: „Spoj”, „Nasumičan točak”, kviz, „Kikni karticu”, „Vrsta grupe”, „Vešala”, „Pronađi podudarnost”, anagram, „Otvori kutiju”, „Pronađi reč”, „Ukrštenica”, „Bušenje balona”, „Popravi raspored”, „Tačno ili netačno”, dijagram sa oznakama, „Reči koje nedostaju”, gameshow kviz i „Nasumične karte”. Primenom ovog alata ne samo što imate mogućnost da tačno utvrdite koji učenik je kako odgovorio na pitanja već ga možete upotrebiti i kao alat za ponavljanje gradiva jer, nakon što učenik da svoj odgovor, omogućeno mu je i da pogleda tačan, kao i da pogleda šta je odgovorio.
Stavite učenike u središte nastavnog procesa i pomoću obrazovne tehnologije pratite ishode učenja
Profesor matematike i računarstva Milijana Petrović ističe da je rad u onlajn ili hibridnom okruženju izazovan sa aspekta provere ispunjenja nastavnih ishoda. Da biste na precizan način stekli uvid u nivo ispunjenja nastavnih ishoda učenja, naš SonS ambasador koristi „Learning Designer” – alat koji pomaže nastavnicima da dizajniraju nastavne i naučne aktivnosti i učenicima u ispunjavanju njihovih ishoda učenja. Alat je usklađen sa domenima kognitivnog učenja po Blumovoj taksonomiji i sadrži detaljan prikaz, trajanje i opis aktivnosti koje se odnose na: čitanje, slušanje, diskusiju, saradnju, istraživanje, vežbanje i prezentovanje. Takođe, alat daje povratne informacije o dizajnu učenja, pokazuje procenat zastupljenosti tipova učenja u obliku kružnog grafikona, a može se sačuvati u ličnom prostoru nastavnika, podeliti ili izvesti u obliku Word dokumenta.
Koristite video-editor u nastavi
Ako u svom radu praktikujete pripremu video-materijala za svoje učenike, verovatno ste primetili da je potrebno napraviti značajne promene, uneti dodatnu sliku i zvuk za detaljnije objašnjenje. Rešenje možete naći kroz alat „Windows Movie Maker”. Učiteljica i pedagoški savetnik Slađana Pavlović ističe kako pomoću ovog alata možete u snimljeni video-materijal ubaciti dodatne multimedijalne elemente uz interesantne tranzicije, efekte i filtere. Značajno je napomenuti da istraživanja svetskih obrazovnih stručnjaka sugerišu masovno povećanje primene video-materijala u nastavnom procesu.
Kreirajte interaktivne crtane filmove
Učiteljica, magistar u obrazovanju, pedagoški savetnik i SonS ambasador Marija Bastić savetuje primenu alata „FlashBack Express”, koji omogućava snimanje ekrana i izradu interaktivnih crtanih filmova u onlajn-nastavi. Ovakav nastavni pristup ima i ogroman pedagoški značaj, jer se kroz crtani film lakše i brže uči. Osim što se pokreću učeničko interesovanje i motivacija za učenjem, primenom ovog alata razvijaju se i učeničke veštine interpretacije, kritičkog mišljenja i zaključivanja, ali i korelacijsko-integracijski pristup.
Komunicirajte sa učenicima kao njihove omiljene internet ličnosti
„Discord” je onlajn-platforma namenjena brzoj i organizovanoj komunikaciji kreiranjem posvećenih servera i njihovom podelom u odvojene kanale za ćaskanje, video-pozive ili razmenu podataka. Pored brojnih tehničkih prednosti, kojima prevazilazi konkurenciju kao što su „Zoom”, „Skype” ili „Meet”, ono što „Discord” pre svega donosi jeste popularnost među najbrojnijom populacijom tinejdžera – gejmerima. Doktor fizike, nastavnik matematike i SonS ambasador Andrej Bunjac preporučuje ovaj alat, navodeći da pomoću ove besplatne platforme svoju onlajn-učionicu možete pretvoriti u fantastično druženje, koje će biti kombinacija dobre zabave i kvalitetnog učenja, a sa učenicima možete izgraditi dobar odnos, poverenje i poštovanje onako kako vam alati nijedne druge platforme ne dozvoljavaju.
Primenite interesantni avatar za komunikaciju u onlajn-okruženju
Akademska direktorka Instituta za moderno obrazovanje i finalista prestižnog takmičenja za najboljeg nastavnika 21. veka, dr Svetlana Belić Malinić, tokom svog rada koristi alat „Bitmoji” i predlaže kolegama da odabirom svog avatara pripreme zanimljive ilustracije koje mogu nasmejati učenike i podstaći njihove emocionalne kompetencije.
Kolaborativni rad u onlajn-okruženju
Da biste postigli saradnički rad u onlajn-okruženju, učiteljica Daliborka Putić Berarov preporučuje integraciju tri alata, a to su: „Nearpod”, „Wakelet” i „Padlet”. Njihovo povezivanjem obezbeđuje se aktiviranje učenika tokom onlajn nastavnog procesa, što je nastavnicima važno da bi efikasnije pratili napredak i angažovanje učenika, ali je značajno i učenicima, koji dobijaju „live” odgovor od nastavnika.
Proveravajte znanje učenika pomoću video-resursa
Alat „PlayPosit” pruža mogućnost nastavnicima da ocene učeničko znanje kroz interaktivni video-materijal u kom se mogu dodati pitanja i čuvati odgovori učenika pa i dobiti jasni pokazatelji o tome koliko su učenici usvojili gradivo. Alat se integriše sa mnoštvom aplikacija za kolaborativni rad, a sjajne preporuke u vezi sa efikasnošću alata, reakcijama učenika i lakoćom primene daje nastavnik matematike i SonS ambasador Slađana Trajković.
Sarađujte sa učenicima putem digitalne table u onlajn-okruženju
Nastavnik matematike Jasmina Mićić daje preporuku za alat „Stormboard”, koji u kombinaciji sa platformom „Zoom” čini onlajn-čas najpribližnijim stanju u učionici. Pomoću ovog alata angažuju se svi učenici, koji su na ovaj način motivisani da se uključe u saradničke aktivnosti. Jasmina je na veoma kreativan način realizovala i revijalni kontrolni test, a na obrazovnom samitu „IMO samit dobrih ideja 2020” predstavlja i kako.
Unesite animacije kroz alat „PowerPoint”
Master učitelj Nenad Pantić već dugo godina svojim učenicima priprema različite multimedijalne prezentacije, a kolegama preporučuje da koriste „PowerPoint” na drugačiji način, praveći animirane video-lekcije, povezujući ih sa drugim digitalnim alatima, sa ciljem da u potpunosti pridobiju učeničku pažnju tokom onlajn ili hibridne nastave.
Digitalna provera znanja za najmlađe: predškolce i učenike mlađih razreda osnovne škole
Da biste kod učenika probudili radoznalost i motivisali ih za rad, potrebno je da ih inspirišete, zato učiteljica Bojana Nikolić ima predlog kako da na kreativan način tokom nastave na daljinu primenite alat „Educandy” i proverite različita učenička znanja, brzinu, domišljatost i digitalnu sposobnost.
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adrese: office@institut.edu.rs ili pozivom na broj: 011/40-11-260.