5 načina građenja uspešnog odnosa učenik–nastavnik
Nastavnik nije Supermen. Kao i svako ljudsko biće, on ima emocije, pravi greške i nema uvek odgovor na svako pitanje. Diploma i zvanje mu neće obezbediti autoritet i poštovanje od strane učenika, već kompetencije, znanje i, najvažnije od svega, odnos sa učenicima koji je baziran na međusobnom uvažavanju, poštovanju i razumevanju.
1. Poštovanje učenikovih potreba
Prvo pravilo svakog javnog nastupa jeste poznavati svoju publiku. Koje su njene potrebe, očekivanja, strahovi, iskustva? Ukoliko nemate u potpunosti jasnu predstavu o tome ko su vaši učenici, kakav je karakter svakog od njih, nećete biti uspešan predavač. Ljudskost je nemoguće odglumiti. Stoga vaš autoritet u velikoj meri zavisi od stava koji imate i uvažavanja učenika.
2. Demokratija u učionici
Učenici će se više pridržavati pravila ako ih uspostave zajedno sa nastavnikom. Vaša moć ne potiče od uloge koju imate, već prvenstveno od vašeg karaktera. Ukoliko sami zračite samopouzdanjem, empatijom, tolerancijom, entuzijazmom i pokazujete pritom disciplinu u radu, svojim primerom ćete voditi učenike ka zajedničkom cilju bez upotrebe posebnih disciplinskih mera. Nastavnik autokrata nikada nije dobar nastavnik.
3. Imati konkretne i jasne ciljeve
Unapređenje razvoja učenika bazira se na jasnim smernicama i ciljevima. Ukoliko učenik ne zna šta se tačno od njega očekuje, neće moći ni da ispuni vaše zamisli. Samim tim, biće nezadovoljan i nemotivisan za rad. Pokažite učeniku da je njegov uspeh i napredak vaš zajednički cilj i budite mu uvek na raspolaganju kada mu je potrebna pomoć u radu.
4. Omogućiti učeniku da sam nađe sopstveno rešenje
Razvoj modernih tehnologija u velikoj je meri uticao na odnos između učenika i nastavnika. Internet sa svojim neograničenim mogućnostima istraživanja učeniku daje mogućnost da postane mladi naučnik već u školskoj klupi. Samim tim, uloga nastavnika se menja. On više nije centralna figura nastavnog procesa, već samo neko ko daje smernice za uspešan istraživački način dolaženja do rešenja.
5. Aktivno slušanje
Posebno značajna karakteristika dobrog nastavnika ogleda se u tome što je on na raspolaganju učeniku kad god je potrebno pomoći. On ume i želi da sluša. Time nastavnik gradi odnos poverenja sa svojim učenicima, a poverenje je najskuplja ljudska reč. Pokloniti nekome veru u obrazovnom procesu znači bez straha se upustiti u avanturu saznanja u kojoj će svako biti na dobitku, a radost takvog međusobnog davanja nije merljiva nijednom ocenom.
Autor bloga: dr Biljana Ćirić
Biljana Ćirić je doktorirala na Filozofskom fakultetu u Nišu, gde je držala vežbe iz Književnosti od renesanse do racionalizma. Radila je i na Velikotrnovskom univerzitetu, gde je predavala srpski jezik. Uže oblasti njenog istraživanja su teorija kulture i komunikologija. Učestvovala je na velikom broju naučnih skupova međunarodnog karaktera i autor je brojnih naučnih radova. Trenutno radi u Institutu za moderno obrazovanje u Beogradu.