U toku aprila naši nastavnici, saradnici i podmladak su imali brojne naučne, stručne i umetničke aktivnosti i promocije svojih istraživanja. I u ovom mesecu su nacionalni i međunarodni istraživački timovi sprovodili istaživanja i pisali naučne radove. Posebno smo ponosni na naše nastavnike koji su u aprilu objavili dva rada u časopisu indeksiranom u WOS-u.
APRILSKA EDUKACIJA NASTAVNIKA I SARADNIKA
U aprilu je CNIR objavljivao kratke edukacije na različite teme važne za bolje razumevanje nauke. Na daljem putu ka razumevanju nauke savladali smo pojam istraživanja i klasifikaciju istraživanja na bazi različitih osnova za njenu podelu, kao i naučnu metodu. Nakon toga bavili smo se načinom definisanja istraživačkog problema i naučili kako da formulišemo cilj istraživanja. Ukoliko ste propustili da pročitate neku aprilsku CNIR objavu, možete je pronaći na linku: CNIR objave.
TIMOVI LEA NASTAVNIKA, SARADNIKA I PODMLADAK OKUPLJENI OKO NAUČNIH ISTRAŽIVANJA
U aprilu su timovi LINK edu Alliance pripremali radove za naučne konferencije koje će se održati u narednim mesecima i bili su uspešni u tome jer su za većinu upućenih radova već dobijene odluke organizatora. Naučni podmladak je pisao i radove za časopis EdTech Journal sa jednakim uspehom.
U okviru naučno-stručnog projekta koji je pokrenuo LINKgroup sprovodila su se i istraživanja na temu potencijala veštačke inteligencije za primenu u našoj osnovnoj školi, kao i našim srednjim školama. CNIR istraživači su učestvovali u projektu „LINK edu Alliance K-12 teacher working hours activity composition and AI-based improvement possibilities”, u sedištu kog se nalazilo anketno istraživanje.
U aprilu, po završetku analize rezultata, stečeni su dragoceni uvidi u dalje korake koje je neophodno preduzeti kada je reč o primeni veštačke inteligencije u našim obrazovnim ustanovama, kao i o dodatnoj softverskoj automatizaciji određenih procesa. Članak u kom su prezentovani rezultati istraživanja možete pročitati na blogu Valentina Kuleta, a publikacije nastale kao rezultat rada na projektu u fazi su pisanja ili se već razmatraju za publikaciju u tematskim časopisima i konferencijama.
NOVE PUBLIKACIJE NAUČNIH RADOVA NAŠIH NASTAVNIKA I SARADNIKA U REFERENTNIM NAUČNIM ČASOPISIMA
Od zapaženijih promocija istraživanja naših nastavnika izdvajamo originalni naučni članak An Empirical Study on Website Interactivity Impact among a Student Group, Beneficent for Companies, and Other Users , nastao kao rezultat naučnog istraživanja međunarodnog tima. Ovaj rad prvo predstavlja sintetički pregled prethodnih studija na temu interaktivnosti veb-sajtova i donosi nov razvoj istraživanja, sa naglaskom na strukturiranju eksperimenata, konfiguraciji varijabli modeliranja, postizanju rezultata i analizi i interpretaciji podataka. Utvrđeno je da model zasnovan na četiri varijable stvara širi okvir istraživanja, omogućavajući efikasnu analizu njihovih ukupnih korelacija, kao i korelacija između svake od njegovih komponenti.
Aplikativni deo istraživanja odvijao se uz efektivno učešće grupe od 350 studenata, koji su bili homogeni po profilima i aktivnostima. Istraživanje je otkrilo veći pozitivan uticaj interaktivnih veb-lokacija u odnosu na neinteraktivne veb-stranice i poredi korišćenje računara sa mobilnim uređajima. Takođe, otkriva kako se na percepciju i ponašanje korisnika može pozitivno uticati olakšavanjem pretraživanja veb-lokacija i omogućavanjem korisnicima da komentarišu reklame, dele sadržaj na društvenim medijima, koriste marketing putem e-pošte itd.
Drugi originalni naučni članak nastao uz pomoć CNIR angažmana je rad Blockchain Technologies and Digitalization in Function of Student Work Evaluation. U radu se predlaže model Collaborative Learning and Student Work Evaluation (CLSVE), zasnovan na blockchain tehnologijama (BCT), koji obuhvata odabrane koncepte iz procesa recenzije naučnih istraživanja. BCT se koristi za razvoj bezbedne platforme za čuvanje i razmenu podataka o projektima i evaluacijama učenika. CLSVE model nudi mogućnost unapređenja saradnje između visokoškolskih ustanova i kompanija koje traže „zapošljive veštine” proaktivnih studenata.
Pre implementacije CLSVE modela sproveden je upitnik za anketiranje predavača o njihovim stavovima u vezi sa potencijalnom primenom BCT-a. Rezultati anketa su ohrabrujući i otkrivaju želju i volju za uvođenje BCT-a u obrazovanje. Dizajnirana je šema projekta sa osnovnim funkcionalnostima modela i opisom uloga istaknutih učesnika. Izgrađena je platforma sa bazom podataka kreiranom u MiSKL jeziku za model testiranja. Ovo istraživanje takođe doprinosi visokoškolskoj literaturi u pogledu održivosti obrazovnog procesa i zajedničkog učenja sa BCT-om.
Oba rada su objavljena u časopisu indeksiranom u WOS-u, Sustainability, koji ima visok impakt faktor i naučnu kategoriju M22, što je potvrda kvaliteta ovih radova. Čestitamo autorima.
NAŠI UMETNICI
Umetnici na Fakultetu savremenih umetnosti takođe su imali mnogo razloga da se pohvale svojim rezultatima. Izdvajamo neke od njih, dok o ostalima možete pročitati u okviru segmenta vesti na sajtu FSU.
Profesorka slikarstva na Fakultetu savremenih umetnosti Biljana Velinović autorka je izložbe „Crveno slovo”, koja je otvorena 20. 4. u Galeriji Studentskog kulturnog centra (Kralja Milana 48). Opus „Crveno slovо” predstavlja radove multimedijalnog karaktera koji su nastali u poslednje dve godine. Ono što prožima sve radove jeste da su inspirisani nekim običajima, a koji su opet u vezi sa verskim praznicima, crvenim slovom u kalendaru.
Takođe, Petar Stanojlović, šef Departmana kreativnih komunikacija i vanredni profesor, održao je u UK „Parobrod” drugo predavanje u ciklusu tribina „Televizija, ekran koji se menja”, koje nosi naziv „Šou sa ekrana”.
IZDAVAČKA DELATNOST
U okviru edicije „Biblioteka: CNIR” izdanja napisana u prethodnim mesecima lektorišu se i pripremaju za publikaciju, dok se nova izdanja pišu.
CNIR poziva zainteresovane nastavnike i saradnike da svojim matičnim fakultetima i CNIR-u upute svoje predloge za pripremu skripata, hrestomatija, udžbenika i drugog nastavnog materijala.
CNIR misao za kraj aprila:
„Valjana kritika ti čini uslugu”.
Carl Sagan, astronom