Festival „Nauka na sceni 2022”
Svake dve godine „Science on Stage Europe” organizuje najveći evropski obrazovni festival za STEAM nastavnike. Svaki put domaćin događaja je druga zemlja. Ove godine, 12. po redu festival je održan od 24. do 27. marta u Pragu, Republika Češka. Festival je okupio oko 350 STEM nastavnika iz cele Evrope da podele i razmene svoje ideje i koncepte za uspešno naučno obrazovanje od osnovne do srednje škole.
Internacionalnom festivalu prethodio je Prvi nacionalni festival „Science on Stage”, održan 18. septembra 2021. godine u Beogradu, u Osnovnoj školi „Savremena”, a sproveo ga je Institut za moderno obrazovanje, zahvaljujući pokroviteljstvu LINKgroup obrazovnog klastera.
Na ovoj nastavničkoj „Pesmi Evrovizije” srpsku reprezentaciju su predstavljala četiri STEM nastavnika iz Srbije koja su pobedila na nacionalnom festivalu, a to su:
- Tanja Olear Gojić, Osnovna škola „Dragan Lukić”, sa projektom „Čarobni svet magneta”;
- Lana Nikolić, Osnovna škola „Slobodan Penezić Krcun”, Gimnazija „Lazarevac”, sa projektom „Tehnologije i patenti ‘pozajmljeni’ od živih bića”;
- Milica Aleksić, Savremena gimnazija, sa projektom „DRIVE SAFELY – interdisciplinarni projekat o bezbednoj vožnji”;
- Biljana Uskoković Brković, Osnovna škola „Milica Pavlović”, sa projektom „Vizuelna percepcija”.
Vođa delegacije je bio Dalibor Todorović, Gimnazija „9. maj” iz Niša, član Upravnog odbora „SonS Srbija”.
Više informacija o izboru možete pogledati ovde.
Učešćem na najvećem STEM festivalu nastavnici iz Srbije su dobili priliku da se upoznaju i povežu sa najboljim STEM nastavnicima iz drugih zemalja, da predstave svoju izvrsnost u nastavi i dobiju inspiraciju kada je reč o inovativnim obrazovnim pristupima iz ostalih zemalja učesnica.
Ovogodišnji festival otvorili su evropska komesarka za inovacije, istraživanje, kulturu, obrazovanje i mlade i ministar obrazovanja Češke Republike.
Nakon festivala, nastavnici će nastaviti razmenu ideja, deleći novostečena znanja sa kolegama putem vebinara, radionica i drugih aktivnosti koje sprovodi „SonS Srbija”.
Više informacija o festivalu možete pronaći na: www.science-on-stage.eu
Flajer festivala: https://www.sons2022.eu/en/home/flyer.pdf
Fotografije sa festivala možete pogledati ovde.
FB ovde
LinkedIn ovde
Twitter ovde
Aktivnosti SonS-a
Festival nauka na sceni
Svake dve godine „Science on Stage Europe” organizuje najveći evropski festival naučnog obrazovanja. Nastavnici iz cele Evrope razmjenjuju svoje ideje, projekte i metode na štandovima, u radionicama i na bini. Cilj je širenje ideja kroz prateće aktivnosti.
Internacionalnom festivalu prethodi nacionalni festival, koji u Srbiji organizuje Institut za moderno obrazovanje, zahvaljujući pokroviteljstvu LINKgroup obrazovnog klastera.
Trening nastavnika
Za širenje ovih nastavnih koncepata najbolje prakse širom Evrope „Science on Stage” organizuje događaje za obuku nastavnika. Tokom prethodne dve godine, „SonS Srbija” je organizovala više od 30 vebinara, koje je posetilo preko 9.000 nastavnika: https://sons.institut.edu.rs/vesti/.
Putne stipendije i međunarodni projekti
Nastavnici iz različitih zemalja koji su učestvovali na festivalu mogu se ponovo sastati kako bi nastavili svoj rad i zajednički razvili nove projekte.
Nastavni materijali
Radne grupe međunarodnih nastavnika pripremaju materijale za svoje kolege. „Science on Stage” objavljuje i širi ove koncepte kao nastavne materijale na različitim jezicima, koji se mogu naručiti ili preuzeti besplatno ovde.
Zašto je važan STEAM
Ekonomiju pokreće znanje. STEAM predmeti (nauka, tehnologija, inženjerstvo, umetnost i matematika) postaju sve važniji za zanimanja budućnosti koja su zasnovana na visokoj tehnologiji.
Usled IV industrijske revolucije, takozvane „digitalne revolucije”, koja zahvata sve sfere našeg života, očekuje se da će potražnja za STEAM zanimanjima do 2025. porasti za 8% u odnosu na druga zanimanja za koja je prosečna prognoza rasta potražnje 3%.
Međutim, i Srbija i zemlje EU se suočavaju sa malim brojem dece i mladih zainteresovanih za učenje, a kasnije i rad na polju naučnih disciplina. Prema istraživanju OECD-a, učenici smatraju predmete STEAM disciplina nezanimljivim, ne povezuju naučne discipline sa realnim životom i imaju teškoće u savladavanju nastavnog gradiva iz ovih oblasti. Smanjeno interesovanje dece i mladih za STEM može imati za posledicu manjak naučnika u budućnosti i teže ostvarivanje inovacija na svim naučnim poljima.
S druge strane, obrazovni sistem i način predavanja je tradicionalan u većini zemalja EU, pa se postavlja pitanje kako uopšte pripremiti đake za „četvrtu revoluciju”.
Prema istraživanjima koje je sprovela EU platforma „School Education Gateway”, u većini ispitanih škola STEAM nije prioritet u viziji i pristupu škole. Međutim, 94% veruje da će STEAM u potpunosti, u velikoj ili većoj meri, biti integrisan u narednih pet godina. Glavne prepreke integraciji STEAM-a u školama su: nedostatak fizičkih resursa kao što su tehnološki materijal i oprema, kao i nedostatak profesionalnog razvoja nastavnika.
Gotovo polovina (46%) ispitanika smatra da je STEAM u njihovim školama malo prisutan, ali nije prioritet, dok 9% škola ga uopšte ne prepoznaje.
U Srbiji, ni STEM ni STEAM nisu prepoznati u obrazovanju formalno. Svaki predmet se predaje zasebno, sa vrlo malo korelacije. Osim pojedinačnih projekata koje finansira EU, ne postoji kontinualna praksa usavršavanja nastavnika.
Glavne prepreke za širenje STEAM-a u školama: 59% nastavnika navelo je nedostatak resursa (uključujući digitalne resurse), materijala i opreme, a 49% nedostatak profesionalnog razvoja nastavnika.
Primenom STEAM koncepta, povezivanjem naučnih predmeta, matematike i umetnosti, budi se prirodna dečja radoznalost, učenici se podstiču da uče sadržaje na nov, savremen i prirodan način, gde se akcenat stavlja na usvajanje trajnog znanja i njegovu funkcionalnu primenu.
Leonardo da Vinči i Mikelanđelo nisu bili samo vajari i slikari nego i pronalazači, inženjeri i naučnici; za njih nije postojala granica između nauke i umetnosti. Dodavanjem A (Arts, umetnost) u STEM (nauka, tehnologija, inženjering i matematika) obezbeđen je interdisciplinarni pristup.
Kod učenika se podstiče sistematičnost i eksperimentalnost, maštovitost i stvaranje novih veza između ideja, poigravanjem sa pojmovima estetskog, senzornog i emocionalnog angažmana, kao i kritičko razmišljanje o logičkoj istrazi ili kreativnoj produkciji sveta oko sebe.