Institut za moderno obrazovanje među najuticajnijim
edukatorima na Forumu obrazovnih inovacija 2021
Evropska mreža škola (EUN), koju čine ministarstva obrazovanja iz 32 države, organizovala je Forum obrazovnih inovacija od 26. do 28. maja. Ovaj događaj je odražan pod pokroviteljstvom Evropskog parlamenta i imao je za cilj da okupi najuticajnije obrazovne lidere iz svih delova sveta i pokrene u otvorenu diskusiju o novim tehnologijama u obrazovanju i formiranju ekološkog pogleda na veštačku inteligenciju (AI).
Institut za moderno obrazovanje imao je tu čast i privilegiju da dobije poziv Evropske mreže škola da ove godine bude učesnik radionica u okviru Foruma namenjenim isključivo ekspertima i obrazovnim akterima (stejkholderima).
Na forumu utvrđeno: Veštačka inteligencija postaje nova obrazovna tehnologija
Učesnici Foruma imali su priliku da čuju stavove predstavnika obrazovnih ministarstva i sa njima razmene ideje o tome kako se veštakačka inteligencija, kao nova tehnologija može primeniti u obrazovanju, bilo za kreiranje politika, bilo u nastavnoj praksi. Date su važne smernice i primeri rada, ali je fokus stavljen i na izazove i mogućnosti koje veštačka inteligencija donosi na polju obrazovnih inovacija, učenja i nastave.
Značajno je napomenuti da su na svetskoj obrazovnoj sceni napravljeni značajni koraci koji pokreću mnoga pitanja o konstruktivnoj primeni veštačke inteligencije u obrazovanju, kao i o njenoj integraciji u procese učenja, nastave i ocenjivanja. Nacionalne vlade uveliko tragaju za efikasnim načinima da se detaljno ispita uticaj veštačke inteligencije. Takođe, Evropska komisija, Unesko i Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) ulažu značajne resurse u istraživanje i inovacije na polju veštačke inteligencije, dok istovremeno pružaju smernice o implementaciji obrazovnih politika koje se odnose na primenu veštačke inteligencije u obrazovanju.
Veštačka inteligencija i ekološki uticaj u fokusu prvog dana Foruma
Osim istraživanja efikasne primene veštačke inteligencije u obrazovno-vaspitnom sistemu, Evropska mreža škola pokrenula je dijalog i o uticaju koju nova tehnologija ima na ekologiju, ali i obrazovanje u širem kontekstu. Tema je podstakla veliki broj nastavnika i obrazovnih reformatora da se pridruže i čuju stavove kreatora politika kao što je Davida Marije Sasolija, predsednik Evropskog parlamenta, Sabine Verhejen, predsedavajući Komiteta za kulturu i obrazovanje u Evropskom parlamentu, kao i državni zvaničnici zaduženi za obrazovna pitanja.
Posmatrajući primenu veštačke inteligencije u obrazovanju na kritički način, dr Vejn Holms, konsultant Uneska za veštačku inteligenciju i obrazovna pitanja, istakao je da je krajnji cilj novih politika da osiguraju da se obrazovne tehnologije zasnovane na veštačkoj inteligenciji primenjuju za osnaživanje nastavnika, a ne njihovo potiskivanje, kao i za osmišljavanje odgovarajućih programa za razvoj kapaciteta namenjenih donosiocima odluka, direktorima škola i nastavnicima kako bi mogli da u svom radu primenjuju sisteme veštačke inteligencije.
Nakon panel diskusije i predavanja istaknutih govornika, utvrđeno je da postoji velika šansa da radikalne obrazovne intervencije obore neutemeljene pretpostavke o veštačkoj inteligenciji i da se usredsrede na njene mogućnosti, i još važnije, reše mnoge izazove, etička pitanja i rizike primene u obrazovanju.
Tokom drugog i trećeg dana Forma realizovane radionice o primeni veštačke inteligencije u nastavi, učenju, ocenjivanju i profesionalnom razvoju nastavnika
Radionice organizovane tokom drugog i trećeg dana Foruma bile su zatvorene za javnost i mogli su im prisustvovati samo predstavnici Evropske mreže škola. Dotaknuvši se različitih tema, učesnici radionica raspravljali su o primeni veštačke inteligencije u nastavi, učenju, ocenjivanju i profesionalnom razvoju. Ispred Instituta za moderno obrazovanje, učešće je uzela akademska direktorka, dr Svetlana Belić Malinić, međunarodno priznata ekspertkinja za obrazovanje, koje je dala svoj doprinos generisanju znanja i podržala razmenu ideja u okviru dve radionice.
Svetlana je imala priliku da se pridruži grupi koja je razgovarala o ocenjivanju učenika u eri veštačke inteligencije. Tom prilikom istaknuti su primeri vlada Holandije, Danske i Estonije, koje su integrisale veštačku inteligenciju u svoje državne ispite, izvršile adaptivno testiranje putem veb-tehnologija i obezbedile personalizaciju učenja. Trećeg dana Foruma predstavnica Instituta za moderno obrazovanje je sa drugim učesnicima podelila uvide u nove obrazovne tehnologije i koncept škola budućnosti. Takođe, ambasadori Laboratorije za učionice budućnosti (Future Classroom Lab (FCL)) predstavili su koncept koji je učesnike pozvao da preispitaju ulogu pedagogije, tehnologije i dizajna u svojim učionicama.
Veoma smo ponosni što je na Formumu predstavljen nastavni koncept koji je Institut za moderno obrazovanje zajedno sa školama u okviru LINKgroup alijanse razvio još 2015. godine. Reč je o iClass konceptu, koji povezuje i trenutno aktuelna čuda tehnologije poput uređaja za virtuelnu realnost, 3D skenera i štampača, robota i još mnogo toga i kod učenika razvija motivaciju za učenjem, trajnije znanje i konkretnije digitalne veštine.
Digitalizacija obrazovanja otvara nove perspektive učenja
Forum obrazovnih inovacija u organizaciji Evropske mreže škola postavio je velika očekivanja, vođen misijom da podrži obrazovne aktere u Evropi u procesu transformacije obrazovnih procesa kako bi odgovarali potrebama digitalizovanih društava XXI veka. Saznavši više o prepoznavanju i testiranju inovativnih praksi koje imaju potencijala, razmenivši dokaze o njihovom uticaju i pruživši podršku integraciji nastavnih praksi i praksi učenja, obrazovni akteri su stvorili nove perspektive za novo doba u kome primena veštačke inteligencije tek treba da evoluira i da se preispita.
IMO aktivnosti usklađene sa obrazovnim trendovima 21. veka
U zaključnom delu Foruma obrazovnih inovacija, akademska direktorka Instituta za moderno obrazovanje, istakla je buduće pravce delovanja Instituta za moderno obrazovanje:
Naš institut je već spreman za budućnost i otvoren za istraživanje inovativnih obrazovnih rešenja koja će neosporno promeniti tok učenja i nastave u godinama koje dolaze. Mi prepoznajemo i uvažavamo potencijal novih tehnologija da unaprede nastavu, olakšaju personalizaciju učenja i podstaknu digitalnu pismenost na svim nivoima.
Kao deo jednog od najnaprednijih udruženja obrazovnih institucija, LINKgroup obrazovne alijanse, Institut nastoji da osnaži nastavnike i obrazovne lidere da primenjuju nove tehnologije u svojoj nastavnoj praksi, da iskoriste potencijal veštačke inteligencije u ocenjivanju i da neguju kulturu u kojoj učenje predstavlja istinsku vrednost.
Ukoliko želite uvek da budete u toku sa aktuelnim događajima Instituta za moderno obrazovanje, pridružite se našoj Viber zajednici.
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adresa: office@institut.edu.rs, sonsserbia@institut.edu.rs ili pozivom na broj: 011/40-11-260.