Kakav nastavnik je potreban novom dobu?
Ljubav za čoveka i dobro poznavanje pedagogije oduvek su krasili dobre nastavnike. Nastavnik novog doba treba da bude veoma odgovoran, visoko obučen i spreman na celoživotno učenje i usavršavanje. Međutim, uz sve pobrojano, savremeni nastavnik mora biti veoma verziran u IT veštinama, spreman da izdrži pritisak ogromne administracije, a potrebno je i da dobro poznaje makar engleski jezik (kako bi pratio neprevedenu stručnu literaturu i onlajn-seminare o novim tendencijama u obrazovanju).
Gde da započnete svoje usavršavanje?
Budući da svi nastavnici ne dobijaju podjednako adekvatna pedagoška znanja, postoji potreba za školovanjem nastavnika na specijalizovanim institutima pre nego što započnu rad u školi, ili paralelno sa pripravničkim stažom.
Takvi moderni instituti trebalo bi da, u jednogodišnjem trajanju i u terminima koji su prilagođeni obavezama zaposlenih, obuhvate osnovne treninge za sticanje potrebnih znanja i umenja za obavljanje posla nastavnika u osnovnom i srednjem obrazovanju.
Bilo bi idealno kada bi tu specijalizaciju finansijski podržalo Ministarstvo prosvete (budžet Republike), jer bi se na taj način osigurao kvalitetan kadar za naše škole.
Stručno usavršavanje nastavnika kakvo sada postoji u Srbiji osiguralo bi kontinuitet održavanja stečenih kompetencija nastavnika, a praksa vrednovanja rada škola koja je pre nekoliko godina započela morala bi se nastaviti intenzivnije. Pored toga, provera psihološkog profila nastavnika trebalo bi da se uvede kao obaveza jednom u pet godina, a ne samo prilikom zasnivanja radnog odnosa.
Rad škola i nastavnika mora biti vrednovan u svakom smislu, dobri rezultati nagrađivani u svakom pogledu, a za loše rezultate moraju postojati mere koje bi značile pozitivnu selekciju.
Stručnost jednog nastavnika najbolje se ogleda u napredovanju učenika sa nižim stepenom motivacije i sposobnosti, i takve uspehe treba posebno vrednovati, jer ambiciozni, vešti, disciplinovani i talentovani učenici mogu i samostalnim radom da postignu izuzetne rezultate.
Autor bloga: Jasmina Franolić
Menadžer projekta Jasmina Franolić diplomirala je na smeru Jugoslovenska književnost sa teorijom književnosti na Filološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu. Više od dvadeset godina radila je u prosveti kao nastavnik i direktor osnovne i srednje škole. U Savremenoj gimnaziji koordinira promotivne aktivnosti, posebno u oblasti saradnje sa osnovnim školama i gimnazijama. Njen posao je da na najbolji način predstavi Savremenu gimnaziju budućim učenicima i njihovim nastavnicima.