Koje su prednosti projektne nastave?
Devej i Kilpatrik 30-ih godina prošlog veka uvode u literaturu i obrazovnu praksu izraz projektna nastava. Njihova želja je bila da se u tradicionalnu nastavu uvedu istraživačke metode i da se poveća aktivnost učenika.
Ova vrsta nastave podrazumeva da učenici imaju mogućnost da izaberu temu koju će proučavati i da naprave dizajn projekta, pri čemu samostalno prikupljaju relevantne informacije, organizuju materijal, analiziraju podatke i prezentuju rezultat svoga rada.
Projektna nastava je zahtevniji oblik rada, i to, pre svega, u pogledu vremena potrebnog za realizaciju. Zato je važna dobra organizacija i funkcionalno uklapanje aktivnosti koje se odvijaju na časovima u školi i samostalnih aktivnosti pojedinih učenika van škole.
Rad na projektima je oblik učenja primereniji starijim uzrastima učenika. Međutim, projektna nastava ima svoje mesto i u nastavi nižih razreda osnovne škole. Važno je prilagoditi projektne aktivnosti učeničkom predznanju i sposobnostima.
Iako je ovo oblik nastave u kojoj je aktivnost učenika veća nego u tradicionalnoj nastavi, ona zahteva i od nastavnika dodatni angažman. Za uspeh projektne nastave važan je partnerski odnos učenika i nastavnika, odnosno funkcionalno komuniciranje između svih učesnika projekta.
Zašto projektna nastava?
Projektnu nastavu izdvajamo kao efikasnu jer podstiče radoznalost učenika i učenje s razumevanjem, nasuprot tradicionalnom obliku nastave koji se temelji na akumuliranju činjenica i podataka.
Potom, ona zahteva od učenika misaonu aktivnost, jer se očekuje da on postavi istraživanje, sprovede ga u delo, reši određeni problem i javno prezentuje rezultate svog rada.
Takođe, ova nastava privikava učenike na interdisciplinarni rad i usvajanje metoda naučnoistraživačkog rada; i podstiče razvoj istraživačkih, komunikacijskih, organizacijskih i kritičkih sposobnosti učenika.
Etape projektne nastave
- Nastavnik, u saradnji sa učenicima, bira aktuelan problem.
- Taj problem se pretače u zadatak koji može zadirati u različite nastavne oblasti. Veoma je bitno da sami učenici budu zainteresovani za odabrani problem i da u vezi sa njim imaju bar izvesna iskustva.
- Na osnovu prikupljenih i analiziranih podataka, koji se dovode u međusobnu logičku vezu, izvode se i proveravaju zaključci.
- Potom se pristupa i korekciji ukoliko je ona potrebna.
- Rezultati se prikazuju na različite načine: kao pisani izveštaji, nacrti, skice, slajdovi, tabele sa neophodnim podacima.
Glavni ciljevi projektne nastave
• Osamostaljivanje učenika u radu;
• Razvijanje lične odgovornosti za realizaciju projekta;
• Razvoj socijalnih i komunikacijskih veština koje jačaju samopouzdanje učenika;
• Sticanje dugotrajnog znanja, veština i navika primenljivih u svakodnevnom životu.
Razvoj samostalnosti učenika je podsticajni faktor u inoviranju nastavnog procesa. Visok stepen učeničke motivisanosti postiže se uspešnim implementiranjem projektne nastave, kojom se usmeravaju i podstiču kreativne sposobnosti učenika.
Autor bloga: dr Biljana Ćirić
Biljana Ćirić je doktorirala na Filozofskom fakultetu u Nišu, gde je držala vežbe iz Književnosti od renesanse do racionalizma. Radila je i na Velikotrnovskom univerzitetu, gde je predavala srpski jezik. Uže oblasti njenog istraživanja su teorija kulture i komunikologija. Učestvovala je na velikom broju naučnih skupova međunarodnog karaktera i autor je brojnih naučnih radova. Trenutno radi u Institutu za moderno obrazovanje u Beogradu.