Projekti u nastavi
Obrazovanje je društveni proces. Obrazovanje je rast. Obrazovanje nije priprema za život. Obrazovanje je sam život.
Ovo su reči Džona Djuija (1859–1952), američkog filozofa, začetnika nastave utemeljene na projektima. Obrazovanje kroz projekte je, rekli bismo, obrazovanje za život. Istraživački rad i istraživačka metoda u projektima pokazaće se vodećim u ovakvoj vrsti nastave, a rešavanje problema je karakterističan način učenja u projektima. Istraživačka metoda u rešavanju problema, u socijalnom kontekstu, sama po sebi predstavlja dovoljan izazov.
Posebnu vrednost ovakvog načina učenja čini to što je svaki projekat jedinstven i nudi ogromnu saznajnu širinu. Saznavanje se izmešta iz okvira učionice. Istražuju se načini učenja, pretražuju nastavna sredstva, razmenjuju ideje, praktičan rad se podrazumeva, razmenjuju se mišljenja, otkrivaju novi putevi i na svakom koraku dolazi se do važnog cilja; korak po korak do ostvarenja konačnog cilja projekta. To je svakako učenje kroz sopstvena iskustva, a u saradnji sa drugima, u ambijentalnoj nastavi, preko poznatog ka nepoznatom, kroz primere, uvek izvan fizičkog prostora škole i uvek i sa osobama izvan škole. Projekat uključuje i pokreće svakog učenika koji tako integriše svoja znanja i iskustva u zajedničko učenje. Da se podsetimo, obrazovanje je rast.
Kakav značaj projekat ima za učenike? Projekat u nastavi je za učenike uvek izazov koji podrazumeva otvorenost za saradnju, učenje kog često i nisu svesni i otvaranje raznovrsnih novih saznajnih mogućnosti. Zbog interdisciplinarnosti i dinamike tokom izrade zadataka animira se razvijanje brojnih veština i kompetencija, podstiče se intelektualna radoznalost, istraživački rad i inovativnost. U toku realizacije zadataka učenici razvijaju sposobnost rešavanja problema, pa divergentno mišljenje postaje dragocen „alat”. To podrazumeva da se različitim idejama dolazi do rešenja, da se uživa u istraživanju, a to je pravo bogatstvo ovakvog učenja. Izgrađuju se i veštine koje su prepoznate kao veštine za 21. vek (4K): kritičko mišljenje, kolaboracija, komunikacija i kreativnost.
Projekat u nastavi je specifična aktivnost i za nastavnika. On se susreće sa drugačijim izazovima u odnosu na one koji ga čekaju u svakodnevnoj redovnoj nastavi. Nastavnik mora da uskladi ostvarivanje redovne nastave sa realizacijom projektnih aktivnosti, pronalazi najbolja rešenja, imajući u vidu specifičnosti svog odeljenja i uslova u kojima radi. Ima zadatak da dodatno informiše i motiviše učenike, podstiče ih i pomaže im u radu u svakom trenutku. Nastavnik sarađuje sa roditeljima i drugim partnerima u realizaciji projekta; on je upućen na saradnju sa kolegama-učesnicima u projektu i sa autorom projekta. Spreman je i otvoren za saradnju i sa širom društvenom zajednicom – prevazilazi jezičke, kulturološke i sve ostale barijere. Rešava u hodu planirane i neplanirane poteškoće i pronalazi najbolja rešenja za ograničenja u radu. Kroz projekte u nastavi nastavnik mnogo uči. Da bi kvalitetno odgovorio zadatku, on uči da koristi različite veb-alate, kroz saradnju sa ostalim kolegama u projektu razmenjuje metode i nastavna sredstava i znanje, primenjuje novine i radi na svom samoobrazovanju. U tom smislu, od posebne važnosti je učešće na „eTwinningu”, internet portalu, na kom nastavnici širom Evrope „zajednički osmišljavaju i sprovode projekte, razmenjuju ideje i primere dobre prakse, povezuju učenike i obogaćuju nastavu.”
Sve navedeno iziskuje visok stepen profesionalne odgovornosti, izuzetne organizatorske sposobnosti, podrazumeva aktivnu saradnju sa svim projektnim partnerima, roditeljima učenika, zaposlenih u školi, kao i lokalnom zajednicom. Spremnost na promene i spremnost na rast uvek su usmereni ka cilju. Nastavnik permanentno uči.
Ishodi projekata su dugoročni: učenici primenjuju u školi i van nje veštine i znanja koje su stekli tokom realizacije projekata, povezuju i razmenjuju prethodna znanja i iskustva, podstaknuti su na istraživanja i samostalno učenje, rešavanje problema i saradnju, koriste nove resurse stečene u projektu. Kroz projekte učenici bolje upoznaju jedni druge, upoznaju vršnjake i iz drugih država, razmenjuju ideje, razmišljanja, bolje upoznaju kulturu drugih naroda, ali i svoje nasleđe. Takođe, ovo je i način da kulturu svog naroda i osobenosti svoje države predstave drugima.
Pored veština i znanja, brojni materijalni produkti nastali kroz projekte predstavljaju moćno nastavno sredstvo. Produkt projekta nikada nije završen, nije konačan. On ima stalnu mogućnost rasta i transformacije, kao i samo obrazovanje. Rast i transformacija se zapravo i očekuju. To i jeste cilj projekata u nastavi. Obrazovanje je sam život.
Zbog čega je projekat u nastavi toliko vredan i izazovan i za nastavnika i za njegovog učenika? Odgovor je jednostavan. Projekat oživljava nastavu. Obrazovanje je sam život (Džon Djui). Projekti u nastavi povezuju teoriju i praksu. Inspirišu i pokreću na stvaralaštvo. Rezultat je uvek veći od očekivanog.
Izvori:
Gavrić, B. Zoran ( 2018). Projektna nastava, pripručnik za učitelje. Beograd: IO ,,Klett“, IO ,,Novi Logos“ d.o.o. , IO ,,Freska“
Krnjaja, Ž.; Breneselović Pavlović, D. (2017). Kaleidoskop. Projektni pristup učenju. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu
Ljiljana Sokolović je učiteljica u OŠ ,,Nikodije Stojanović Tatko“ u Prokuplju. Koautor je nekoliko projekata međunarodnog karaktera i literarnih konkursa. Predavač je na radionicama i obukama. Njeni časovi se nalaze u raznim zbornicima radova, a njeni učenici su dobitnici brojnih nagrada na literarnim i likovnim konkursima i na takmičenjima. Bavi se humanitarnim radom i brojnim aktivnostima koje imaju za cilj društveno odgovorno ponašanje. Dobitnik je Plakete Učiteljskog društva Niš za (2021) i Svetosavke zahvalnice Topličkog upravnog okruga (2022). Spoljni je saradnik ZUOV-a . Član je Instituta za moderno obrazovanje i asocijacije Najbolji nastavnici bivše Jugoslavije. Bavi se slikarstvom, piše pesme i priče.