Učenje na daljinu – za i protiv
Učenje na daljinu ne podrazumeva fizičko prisustvo učenika i nastavnika.
Oni su prostorno i vremenski udaljeni jedni od drugih, ali je korišćenjem savremene tehnologije ova udaljenost savladana. Ovakvo učenje je omogućeno na svim nivoima obrazovanja – od osmogodišnjeg, srednjoškolskog i fakultetskog do obrazovanja odraslih. Razlozi učenja na daljinu su različiti – velika udaljenost od škole, fakulteta, bolest. Pre početka učenja na daljinu preporuka je da se učenik upozna s nastavnikom radi lakše komunikacije, a samim tim će se učeniku objasniti način rada. Da bi učenje na daljinu funkcionisalo, mora postojati i dobra opremljenost i jednih i drugih učesnika u procesu. To podrazumeva dobar računar, internet koji je u stalnoj funkciji i, naravno, puno strpljenja.
Prošle godine, kada sam dobila prvi razred, rekli su mi da ću imati i učenicu koja će učiti na daljinu. Prvi put sam se susrela sa ovim oblikom rada, iako sam sama završila dosta elektronskih seminara i imala iskustvo sa e-učenjem. Pre upoznavanja sa porodicom, tražila sam pravila učenja na daljinu. Ali nisam uspela da dođem do nekog papira sa definicijom učenja na daljinu od strane Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Naime, sva pravila rada, načini komunikacije i dopuštenja od strane ovog ministarstva bili su usmeni. Dovoljno je da škola i nastavnik prihvate da rade na ovaj način. Ne treba imati ništa napismeno, dozvole, odobrenja. Roditelji su u Ministarstvu razgovarali s nadležnima i dobili su isti odgovor.
Upoznavanje s porodicom i učenicom je proteklo bez problema. Devojčica je znala da piše, čita, računa i pritom lepo crta. U to vreme je već komunicirala na engleskom i učila novi jezik. Pitala sam roditelje zašto žele da dete uči na ovaj način. Majka je izrazila želju da njeno dete bude slobodno, bez vezivanja za ustanovu i nisu joj bile važne ocene. Smatrala je da je dete komunikativno i samostalno i da joj neće trebati društvo. Između ostalog, napomenula je da će one boraviti na Tari.
Dogovorili smo se da devojčica u septembru ide u školu, upozna drugare i nauči neka osnovna pravila ponašanja. Takođe, da u toku školske godine dolazi pred kraj prvog i trećeg tromesečja, prvog i drugog polugodišta, i tako do kraja godine. Ja sam se obavezala da ću putem mejla slati materijale za rad, obrađene strane u udžbenicima i sve što je potrebno za rad.
Tokom septembra je bila u školi sa ostalom decom. Lepo se družila, radila, nije se izdvajala od ostalih. Kada su otišli, počelo je učenje na daljinu. Više puta nisu imali internet, mobilne mreže su bile slabe. Radila je po planu i programu kao da je u školi.
Kada bi se vratila u školu, primećivala se razlika. Prvo u ponašanju. Bila je društvena, i dalje se družila, ali je tražila da sve bude po njenom. Tužakala je drugare za svaku sitnicu, a u primeni onog što je naučila falile su one male finese koje deca čuju na samom času.
Sve se to izbistrilo tokom prve godine školovanja. Majka je poslušala savet i radila je sa detetom na polju druženja i komunikacije. Uključivala sam je putem Skajpa u nastavu, gde je ona imala zadatak da pripremi neku temu za razgovor. Završila je prvi razred.
Za drugi razred sam se već drugačije pripremila. Završila sam seminare gde se govorilo o primeni e-testova, materijala, e-učionica. Postavila sam Google učionicu i uključila učenike. Tako je bolje funkcionisalo i bila je bolja komunikacija.
Učenje na daljinu jeste rešenje za nekog ko fizički stvarno ne može da dolazi na časove. Ipak, u ovakvim slučajevima treba dobro razmisliti. Devojčica jeste pametna, bistra, samostalna da sve uradi lako i bez problema, ali smatram da je druženje sa decom vrlo važno. Na taj način uče jedni od drugih ne samo gradivo već i način ponašanja, komunikaciju, igru. Pružaju jedni drugima podršku. Učenjem na daljinu se gubi čar tog školskog života, koji je veoma bitan.
Postavlja se pitanje šta će biti kada dete završi prva četiri razreda, da li će nastavnici viših razreda prihvatiti ovakav način rada.
Učenici je veoma važno koje ocene dobija. Trudi se da sve uradi kako treba i nekada na samom času želi da popravi nešto što nije dobro uradila. Vrlo je uporna u nastojanju da nauči ono što nije savladala sama. Upija sve što joj kažem i verujem da joj to puno znači.
Iako postoje prednosti učenja na daljinu, verujem da bi detetu tradicionalan način školovanja, pružio mnogo više.
Autor: Gordana Stanojević je učiteljica. Ona smatra da nastavnik nikada ne može da ostari, već da je uvek mlad, uz decu uz koju i on sam raste. Trudi se da uvek bude u toku savremenih novosti u profesionalnom usavršavanju. Njen cilj je da nauči decu kritičkom razmišljanju, da ih nauči da vole, neguju toleranciju i različitost. U slobodno vreme, Gordana čita i uređuje svoj blog.