Šta je coaching?
Ljude je lakše voditi nego terati. – David Fink
Coaching je naziv za posebnu vrstu mentorskog rada koja može doneti mnogo pojedincima i organizacijama. Koristi se za poboljšanje motivisanosti, rezultata i osećaja zadovoljstva, na poslovnom i na privatnom planu. Kako bismo unapredili rad škole, možemo da razmotrimo kako bi coaching izgledao u školama.
Coaching omogućava direktoru/nastavniku da ciljano upotrebi svoja znanja i sposobnosti, da napreduje i efikasno postigne sopstvene profesionalne i obrazovne ciljeve, kao i ciljeve škole.
To je proces u kome on, razvijajući komunikacijske sposobnosti i liderske veštine, prevazilazi lične granice i nalazi najbolji mogući način da ispuni ciljeve i namere.Uvođenje coaching tehnike u škole bi pružilo dragocenu podršku i stručnu pratnju nastavnicima i direktorima u ostvarivanju školskih ciljeva, savladavanju teških situacija ili prilagođavanju stalnim promenama u obrazovanju.
Postoji više oblika coachinga, ali zajedničko im je da se koncentrišu na ono što je pozitivno, što već „radi“ i da su orijentisani ka rešenjima.
Ovakav pristup omogućava povratak i oslobađanje kreativnosti, jer fokusiranje na probleme dovodi do osećaja beznadežnosti i želje za povlačenjem.
Naravno, teško je usredsrediti se na ono pozitivno, jer smo naučeni da analiziramo, budemo kritični, da se žalimo i da brinemo. Dobar coach stimuliše razvoj novih načina razmišljanja i rada i okrenut je budućnosti, dok se rešavanjem problema i konflikata bave psihoterapeuti, tako da to ne spada u coaching.
Kada vam treba coaching?
- Ako ste u nekoj situaciji za koju osećate da je prekretnica na ličnom ili profesionalnom planu.
- Ako ste upali u kolotečinu i želite da iz svih uglova sagledate stanje u kom ste, i utvrdite šta želite da postignete i kako da se izborite sa onim što vas koči.
- Ako vam je potrebno da pronađete nove mogućnosti i ideje.
- Ako vam je potrebna podrška.
- Ako često grešite, propuštate rokove i niste motivisani za rad.
- Ako želite da bolje razumete sebe i svoje strategije, stil.
- Ako treba da poboljšate međuljudsku i profesionalnu komunikaciju.
- Ako želite da i vi i vaša škola budete efikasniji.
- Ako donosite neku odluku.
- Ako želite da kreirate i programirate svoje profesionalne ciljeve.
- Ako želite da razvijate liderske sposobnosti.
- Ako želite da poboljšate svoje upravljanje vremenom i stresom.
- Ako želite balans između privatnog i poslovnog života.
- Ako se prepoznajete u ovoj priči.
Zašto je direktorima potreban coaching?
Zadatak lidera je da odvede ljude od mesta na kom su do mesta gde nikada nisu bili. – Henri Kisindžer
Iako škole ne doživljavamo kao firme, postoje neke stvari koje možemo da naučimo od poslovnog sektora. Mnogi direktori u firmama angažuju coacheve za sebe – da razviju svoje kapacitete i da sagledaju situaciju iz objektivne perspektive, kroz coacha koji nije njihov zaposleni i može da ih izazove i pomogne im da otkrije pravo stanje stvari.
Postoje direktori koji nakon ovog iskustva žele da ponude coaching i nastavnicima, kako bi im pomogli. Naime, kada neki problem iskrsne i nastavnici požele da nasamo razgovaraju sa direktorom, to je uglavnom gubljenje vremena pošto se najčešće žale na neku situaciju bez preuzimanja bilo kakve odgovornosti za nju ili pronalaze opravdanje za sebe osuđujući postupke drugih.
U ovakvim situacijama je najbolje da budete neutralni i pomognete zaposlenima da razmišljaju o stvarima koje mogu da kontrolišu. Možete primeniti coaching tehnike iz svog treninga, angažovati coacha za nastavnike ako imate novca za stručno usavršavanje ili se obučiti da i sami budete coach. Tako omogućavate zaposlenima da kontinuirano imaju sa kim da razgovaraju o ciljevima, izazovima i preprekama na poslu.
Problem postaje projekat
A ako je projekat, znači da ima plan, cilj i tim koji radi na njemu.
Vremena koja zahtevaju brze promene znače da će se problemi češće pojavljivati, jer niko ne poseduje sve veštine neophodne za uspeh, pošto smo svi obrazovani za sistem koji više ne postoji.
Coaching vam može pomoći da razvijete talente nastavnika za koje oni nisu znali da ih imaju. U coaching sesijama se govori i o dosadašnjem napretku, što podseća na davanje izveštaja i dobijanje povratne informacije kod rada na projektima.
Kada se coaching sesija završi, nastavnik bi trebalo da zna šta dobro radi, kako može da se poboljša i šta bi trebalo da budu njegovi ciljevi, postaje prilagodljiviji i nezavisniji, i počinje da promišlja o svom radu. Tako coaching postaje šansa za ceo kolektiv, jer poboljšava učinak zaposlenih i uspešnost organizacije.
Izvori:
http://gomilanovic.com/content/article/page/spremni-za-coaching
http://coachfederation.org/need/?navItemNumber=501