VAŽAN KORAK ZA OBRAZOVANJE: IMO i Erasmus+ donose u
Srbiju međunarodni obrazovni projekat „dBias”
Počinje rad na kreiranju prvih IT alata za otklanjanje kognitivnih pristrasnosti u nastavi
U saradnji sa partnerima iz Velike Britanije, Bugarske, Belgije, Holandije, Portugala i Turske, Institut za moderno obrazovanje (IMO) dobio je priliku da realizuje trogodišnji Erasmus+ projekat, koji kao rezultat donosi prve i jedine praktične IT alate, strategije i funkcionalnu metodologiju za identifikovanje i upravljanje kognitivnim pristrasnostima.
Tokom projekta „The Art of De-biasing” („dBias”) stručni timovi vrhunskih eksperata za obrazovanje, psihologa i pedagoga iz partnerskih zemalja kreiraće inovativan, jedinstven nastavni program i funkcionalnu didaktičko-metodičku tehnologiju za stručno usavršavanje nastavnika.
Artevelde University of Applied Sciences, Belgija i IMO glavni su nosioci dela projekta koji se odnosi na kreiranje obuka za nastavnike.
Član ekspertskog tima ispred IMO je dr Svetlana Belić Malinić, akademska direktorka Instituta i stručnjak iz oblasti internacionalnog obrazovanja.
Šta su kognitivne pristrasnosti i zašto svaki nastavnik mora imati svest o njima?
Krajem sedamdesetih godina 20. veka obrazovni stručnjaci i analitičari došli su do zaključka da učenici imaju svoja lična tumačenja socijalnih situacija koje nastaju kao nesklad između intenzivnog narastanja obima naučnih i stručnih informacija iz razreda u razred i razvojnih mogućnosti učenika za poznavanje i razumevanje sadržaja nastave, naučnih znanja i pojmova.
Kako je učenje kumulativni proces, svaka nova informacija dodaje se onome što učenici već znaju (ili veruju da znaju) o određenoj temi. Ukoliko učenik poseduje solidnu osnovu za nadogradnju znanja, nove informacije se lakše uklapaju u pojmovni sistem i učenik dobija funkcionalno, trajno i praktično znanje. Međutim, ako je predznanje učenika slabo ili nepotpuno, proces usvajanja novih znanja sukobljava se sa ranijim pogrešnim modelima u razumevanju nastavnog gradiva, pa tako učenici mogu preoblikovati učene informacije i na pogrešan način ih uklopiti u okvir razumevanja, stvarajući pritom kognitivnu pristrasnost.
Svesni činjenice da se obrazovanje sve više suočava sa izazovima, da učenici dolaze na nastavu sa već formiranim predznanjima i izvesnim pretpojmovima koji su u formi zabluda, dolazimo do toga da čak i najbolji đaci prilikom ocenjivanja daju tačne odgovore, ali samo pomoću reči i obrazaca koje su naučili napamet.
Otuda, da bi učenici razvijali praktična znanja i razumeli ono što uče, a nastavnici postizali visoke ishode nastavnog procesa, Institut za moderno obrazovanje u saradnji sa partnerima na projektu „dBias” u naredne tri godine razvijaće praktična rešenja koja će u potpunosti promeniti način podučavanja i pokrenuti novu obrazovnu paradigmu.
IMO PRUŽA NASTAVNICIMA U SRBIJI EKSKLUZIVNU MOGUĆNOST – prvi na svetu dobijaju stručnu obuku za otklanjanje kognitivnih pristrasnosti
Tokom poslednje tri decenije obrazovnih istraživanja postoji mnoštvo konstruktivistički inspirisanih pokušaja da se zablude transformišu u naučno prihvatljivo znanje, ali ne postoje lako dostupne ni generičke ni specifične strategije koje su nastavnicima na raspolaganju za praktičnu primenu. Institut za moderno obrazovanje u saradnji sa partnerima, pored teorijskog razvoja, kreiraće prve i jedine praktične IT alate, strategije i funkcionalnu metodologiju koji će poslužiti za identifikovanje i upravljanje kognitivnim pristrasnostima. Ciljna grupa projekta biće nastavnici u osnovnim i srednjim školama, univerzitetski profesori, edukatori za odrasle, kao i učenici stariji od 16 godina.
Nastavnici u Srbiji kroz ovaj projekat dobijaju jedinstvenu priliku da pohađaju stručne programe obuka i prvi u svetu budu osposobljeni za prepoznavanje kognitivnih pristrasnostima učenika. Ovo je revolucionarni korak u domenu usavršavanja zaposlenih u prosveti i radikalni korak ka izmeni modela vaspitnoobrazovnog rada.
Kako će izgledati edukacija nastavnika u međunarodnom projektu „dBias”?
U konzorcijumu sa partnerima iz Velike Britanije, Bugarske, Belgije, Holandije, Portugala i Turske, IMO će razvijati interaktivan video-materijal sa scenarijima koji prikazuju modele najčešćih kognitivnih pristrasnosti, alate za procenu, identifikaciju i otklanjanje pristrasnosti, ali i drugi didaktički materijal i kognitivne razvojne nastavne resurse.
Pored toga, projektni tim će razviti mrežnu platformu sa algoritmom adaptivnog učenja, kroz koju će se sakupljati i osmišljavati obrasci odluka i ponašanja. Ovi obrasci će služiti za informacije koje će eksperti iz oblasti edukacije razmatrati u fokus grupama i koristiti za razvoj nastavnih strategija za ublažavanje pristrasnosti i upravljanje njima. Platforma će omogućiti nastavnicima da kreiraju izveštaje o odeljenju ili grupi učenika, na osnovu čega će moći da prilagode svoje nastavne metode i aktivnosti.
Imajući u vidu da strategije obrazovanja zasnovane na prepoznavanju i otklanjanju kognitivnih pristrasnosti trenutno ne postoje, a nastavnici nemaju ni formalnu obuku ni praktične alate, kreiranje mrežne platforme čini izuzetan iskorak za obrazovnovaspitni sistem i omogućava nastavnicima da budu svesni učeničkih zabluda i pristrasnosti, ali i njihovog uticaja na tok usvajanja gradiva.
Ključni ciljevi projekta „dBias” su:
- poboljšanje komunikacije nastavnika i učenika kroz povećanu svest i razumevanje prirode, broja i uticaja kognitivnih pristrasnosti;
- kreiranje alata za prikupljanje podataka o ponašanju povezanom sa pristrasnosti: o osetljivosti, otpornosti, uticaju i intenzitetu pristrasnosti kod nastavnika, učenika i studenata;
- analiziranje prikupljenih podataka i razvijanje nastavne strategije za uklanjanje pristrasnosti i poboljšanje komunikacije nastavnika i učenika;
- uvođenje inovativnih i transverzalnih paketa alata u kontekstu obrazovanja i obuke odraslih.
Partnerska podrška
- BASH ART CREATIVE LTD, Velika Britanija
- Национален учебен център, Bugarska
- Koç University, Turska
- Institut za moderno obrazovanje, Srbija
- Artevelde University of Applied Sciences, Belgija
- EduLin, Holandija
- DDL – Delft Digital Learning, Unipessoal LDA, Portugal
- Drawing to Health, Holandija
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adrese: office@institut.edu.rs ili pozivom na broj: 011/40-11-260.