Vratimo mlade nauci, tehnici i umetnosti!
Početkom jula ove godine u medijima su osvanule senzacionalne vesti o značajnoj promeni interesovanja za akademska zanimanja kod nas. Ova promena je uočljiva i u odnosu na period pre početka pandemije, ali je još drastičnija u odnosu na period od pre desetak godina. Ne čudi što su medicina i psihologija posebno dobile na značaju nakon izazovnog perioda kroz koji smo prošli i kroz koji još uvek prolazimo, kao ni veliko interesovanje za IT zanimanja u vreme ubrzane tehnologizacije svih segmenata života. Dobra organizacija poslovanja sve je značajnija, te su studije menadžmenta i organizacije (FON) veoma tražene. Za razliku od njih, interesovanje za prirodne nauke je veoma malo. Ako pogledamo upisne kvote, saznaćemo da je Fizički fakultet popunio jedva polovinu odobrenog broja studenata na budžetu, Fakultet za fizičku hemiju jedva 30%, za Rudarsko-geološki fakultet je bilo zainteresovano toliko studenata da se popuni samo 40%, a za Poljoprivredni 60% odobrenog broja. Zanimljivo je da su ove godine sa brojem upisanih studenata značajno podbacili i Pravni i Ekonomski fakultet Univerziteta u Beogradu. Od svih prirodnih i tehničkih nauka jedino je u vrhu interesovanja studenata za informacione tehnologije, najviše zahvaljujući dobrim mogućnostima zaposlenja u zanimanjima vezanim za IT oblasti.
”Postoji bojazan da za desetak godina više nećemo imati ljude koji se bave naukom i tehničkim disciplinama, jer opada interesovanje mladih za te discipline. U želji da doprinese promeni ove tendencije, Institut za moderno obrazovanje uključio se u mrežu Science on Stage Europe, koju su osnovali CERN (Evropska organizacija za nuklearna istraživanja) i ESA (Evropska svemirska agencija), i organizovao prvi nacionalni festival Science on Stage, koji će se održati 18. Septembra.”
Ovakvo interesovanje među mladima nije aktuelno samo u našoj zemlji. U celoj Evropi uočeno je ozbiljno smanjenje interesovanja za prirodne i tehničke nauke, pa i umetničke discipline. Temeljna istraživanja širom našeg kontinenta su ukazala na mogućnost da ostanemo bez stručnjaka koji bi dalje razvijali naučna dostignuća, osvajali nove horizonte, osmišljavali razne nove načine pomoću kojih ćemo se suočavati sa životnim izazovima. Sagledavši ovo, donosioci odluka u celoj Evropi stavili su visok prioritet na popularizaciju nauke među mladim naraštajima. Analize su pokazale da su deca uverena da je nauka teška, dosadna, nezanimljiva, a takođe i da se od nje ne može živeti. A da li je zaista tako? Nekako je postalo jasno da gradivo u školama ne ukazuje na upotrebu nauke u realnim životnim situacijama i jasna je reakcija savremene omladine, koja se pita: „Za šta će meni to?”. Ipak, razmislimo da li bismo bez biologije mogli da se lečimo, da unapređujemo uslove i kvalitet života, da li bismo bez fizike imali svetlost u tamnim noćima, da li bismo čuli muziku, videli najsitnije čestice (protiv kojih se u ovom periodu svi zajedno borimo!), komunicirali na daljinu? Takođe, da li bismo bez hemije mogli da imamo prečišćenu vodu, gorivo za razna vozila, da uživamo u božanstvenim ukusima vina i drugih napitaka? Kako bismo prelazili reke i mora, savladavali razne prirodne pojave, putovali sa jednog na drugi kraj sveta i u čemu bismo uopšte živeli da nije dostignuća tehničkih disciplina? I, konačno, da li bismo bez prelepih umetničkih dela mogli da odmaramo i obogaćujemo svoj unutrašnji svet? Ne, sigurna sam da to ne bi bilo moguće. I uverena sam da ćemo se svi složiti da su veoma važne prirodne nauke, umetnost, tehnika. A, opet, tako malo radimo na negovanju ljubavi prema ovim oblastima kod najmlađih.
Jedan od mogućih načina da ne ostanemo bez naučnika, inženjera i umetnika je popularizacija ovih disciplina kod mladih. Upravo na to se koncentrisala mreža Science on Stage (Nauka na sceni), koja okuplja najveći broj nastavnika naučnih, tehničkih i umetničkih disciplina (poznatih kao STEAM) u Evropi. Ne treba mnogo podupirati tezu da su dobri i motivisani nastavnici ključ za opstanak ovih disciplina.
Koliko je to značajno pitanje govori i činjenica da su u evropskim zemljama najznačajnije državne i akademske institucije preuzele brigu o Science on Stage mreži. U Švajcarskoj to je Švajcarska akademija nauka. U toj zemlji ova mreža je i započela svoje širenje, koje su inicirali CERN (Evropska organizacija za nuklearna istraživanja) i ESA (Evropska svemirska agencija). U Italiji nosilac aktivnosti SonS je Nacionalni institut za nuklearnu fiziku, u Danskoj Nacionalni centar za učenje nauke, tehnologije i zdravlja, koji je vrhunsko, zakonom ustanovljeno telo. U Finskoj SonS predstavlja Naučni centar Asocijacije univerziteta u Finskoj, a u Velikoj Britaniji The Association for Science Education – njihovo najveće naučno udruženje. U Srbiji ulogu predstavnika Science on Stage sa ponosom igra Institut za moderno obrazovanje (IMO).
Budući da smo u tome ravnopravni partneri sa ovako značajnim institucijama u Evropi, u IMO smo veoma ozbiljno shvatili preuzeti zadatak u popularizaciji nauke među mladima i ohrabrenju inventivnih, motivisanih nastavnika koji uključuju svu svoju maštu i znanje u nameri da približe učenicima prirodne i tehničke nauke i umetnost.
Brojni vebinari, jedini način na koji smo mogli da komuniciramo tokom prošle školske godine, predstavili su sedamdesetak baš takvih nastavnika iz cele Srbije, naših SonS ambasadora. Te vebinare je pratilo oko 9.000 prosvetnih radnika iz celog regiona. Reakcije su bile odlične, kolege su razmenile znanje i iskustvo, ali sada želimo da odemo i dalje.
Za 18. septembar zakazali smo nacionalni festival Science on Stage nadajući se da će nam zdravstvena situacija dozvoliti da ga održimo. Cilj nam je da se okupimo u prijatnom dvorištu i prostoru Savremene osnovne škole i da uživo predstavimo razne zanimljive eksperimente, aktivnosti, edukativne radionice i metode, koje naši nastavnici koriste kako bi probudili ljubav prema nauci i umetnosti kod svojih učenika. Pozvali smo, naravno, i učenike da uživaju u čarobnom svetu nauke i tehnike. Tog dana imaćemo i zadatak da izaberemo reprezentaciju Srbije, koja će nas predstaviti u martu 2022. na međunarodnom SonS festivalu u Pragu. Nakon što smo se uverili u maštovitost i entuzijazam nastavnika iz Srbije, uopšte nemamo dilemu da ćemo svi zajedno doprineti da naša zemlja bude dostojno predstavljena na ovom međunarodnom festivalu. Institut će dati logističku podršku za putovanje, a naši izabrani nastavnici će uložiti svoje znanje, ideje i rad kako bismo doprineli opštoj borbi za dalji razvoj i napredak nauke, tehnike i umetnosti.
Izvori:
Autor: Aleksandra Borović, projektni koordinator Centra za projekte Instituta za moderno obrazovanje i glavni organizator Science on Stage Srbija festivala
Od 2013. godine Aleksandra je Predsednik Mense Srbije. Član multinacionalnog žirija za dodelu stipendija Mensa Education and Research Foundation i član Komiteta za darovitu omladinu Mense International. Pokretač i organizator međunarodnih konferencija o darovitosti u Srbiji. Autor i menadžer Erasmus + projekta „Teachers for Gifted“. Kongresni ambasador Srbije.
Diplomirala je na odseku za Prostorno planiranje Geografskog fakultetu Univerziteta u Beogradu. Kroz neformalno obrazovanje stekla je dodatne kvalifikacije: licencirani turistički vodič, sertifikovani menadžer projekata i PR menadžer. Nakon dugogodišnjeg iskustva u radu u diplomatskim predstavništvima i međunarodnim organizacijama i značajnog iskustva u rukovođenju i razvoju Mense Srbije, svoja iskustva je ujedinila i usmerila na unapređenje obrazovanja kroz pisanje i sprovođenje evropskih projekata. Radila je na nekoliko projekata koji su kofinansirani sredstvima Evropske Unije i Saveta Evrope, a koje sprovodi Savet Evrope. Posebno je motivisana za pokretanje aktivnosti za unapređenje položaja darovite dece i učenika u Srbiji i regionu, ali i za promociju Srbije i njenih prirodnih u kulturnih bogatstava.
PRIDRUŽITE NAM SE NA PRVOM NACIONALNOM SCIENCE ON STAGE SRBIJA FESTIVALU: Pošaljite svoje projekte do 15. 8. i budite deo STE(A)M obrazovanja za (n)ovo doba! Klikom na ovaj link saznajte više informacija o festivalu.
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adrese: sonsserbia@institut.edu.rs ili pozivom na broj: 011/40-11-260.