Zašto vam je neophodno neformalno obrazovanje?
Verovatno ste kao student sanjali o tome da ćete nakon završenih studija, blistavog proseka i stečenog (uglavnom) teorijskog znanja, dobiti posao kao od šale. Izlazite iz fakultetske zgrade, a pred vama crveni tepih… Stvarnost, nažalost, ne funkcioniše na taj način. Fakultet je samo osnova i uvod u celoživotni proces obrazovanja koji je u današnjem svetu neophodan.
Prosečnom studentu u Srbiji je bitno koliko ispitnih rokova ima ili koliki je minimum bodova za upis u narednu godinu, ali ne i to da li stiče praktična znanja neophodna za život. Studenti znaju da verglaju definicije, ali zato nemaju ni osnovna znanja o timskom radu, asertivnosti, rešavanju konfliktnih situacija… Jednom rečju, nemaju pojma o životu.
Formalno obrazovanje koje se stiče na studijama je svakako potrebno, ali nedovoljno za kvalitetno i efikasno uklapanje u radnu sredinu koja vas očekuje nakon studija. Uporedo sa studijama stoga treba unapređivati svoje poslovne veštine, uspostavljati što veći broj poslovnih kontakata, uočavati svoje slabosti i vrline i neprekidno se usavršavati.
Primer sprovođenja neformalnog obrazovanja u Evropi
Sistem buduće edukacije moraće da uključi ono najbolje iz klasične i onlajn edukacije. Evropska iskustva nam mogu poslužiti kao paradigma ovakvih nastojanja.
Evropa se suočava sa krupnim izazovima modernog doba, koji se sastoje u promeni ekonomskog koncepta. Kao nužna posledica ovih promena, dolazi do promene koncepta obrazovanja, koji postaje moderni obrazovni koncept celoživotnog učenja.
Celoživotno učenje deo je tradicije norveške obrazovne politike. Obrazovanje odraslih u Norveškoj trenutno je fokusirano na usvajanje temeljnih kompetencija za celoživotno učenje, te razvijanje sistema vrednovanja iskustava učenja koja uključuju i neformalno i informalno učenje.
Cilj obrazovanja odraslih je dostupnost obrazovanja svima pod istim uslovima, uz mogućnost povećanja sposobnosti i sticanja veština tokom života. Tako će se poboljšati kvalitet života svakog pojedinca, te ujedno omogućiti fleksibilnost u radu.
Norveško udruženje za obrazovanje na daljinu (NADE) predstavlja krovnu instituciju svih institucija koje se bave fleksibilnijim oblicima neformalnog učenja, od tradicionalnog dopisno-konsultativnog tipa do e-learninga, odnosno korišćenja web platformi i digitalnih medija. Ovakav tip učenja u Norveškoj ima dugogodišnju tradiciju i važan je i danas zbog velike površine Kraljevine Norveške i klimatskih prilika, a malog broja stanovništva. U razvoju principa e-learninga NADE u velikoj meri sarađuje s američkim institucijama.
Koncept celoživotnog učenja
Učenje tokom celog života ima smisla. Istraživanja pokazuju da je dobro za vaše zdravlje, vaš angažman u zajednici i buduće izglede vaše porodice. Uopšte, poboljšava kvalitet vašeg života.
Za kompanije, investiranje u radne veštine takođe ima smisla – promoviše fleksibilnost i kreativnost, rešavanje problema, timski rad i saradnju među zaposlenima, čineći ih srećnijim i produktivnijim.
Za vlade, podrška učenju u kasnijem životu igra važnu ulogu u prevazilaženju nejednakosti i isključenosti; podržava međugeneracijsko učenje, stvarajući više elastičnih porodica i zajednica. U širem smislu, učenje podstiče poboljšanje blagostanja.
Lični razvoj kao temelj usavršavanja
I kod nas je sve cenjeniji stav da je usavršavanje kroz ceo život postalo neophodno i da je neformalno obrazovanje to u potpunosti omogućilo. Prilikom stručnog usavršavanja, jedna od najvažnijih oblasti je lični razvoj. Sami birate ono što vam je potrebno i unapređujete se u svakom smislu. Najčešće su to profesionalna usavršavanja, kao što su seminari, webinari i konferencije, sa ciljem da budete uspešniji u poslu kojim se bavite. Međutim, pored toga, važno je usavršavati se i kako biste sebi olakšali i ulepšali život.
Formalno i neformalno obrazovanje se ne isključuju, već međusobno dopunjuju. Fakulteti omogućavaju sticanje radnih navika i veština učenja bez kojih bi bilo koji proces neformalnog učenja bio neuspešan.
Alvin Toffler je predvideo da: Nepismeni u XXI veku neće biti oni koji ne znaju čitati i pisati, nego oni koji ne znaju učiti, zaboraviti neprimenjivo i naučiti novo!
Upravo zvog toga, kreirana je grupa programa koja će vam pomoći da se razvijete kao ličnost i unapredite opšte veštine koje su vam potrebne i na poslu i u svakodnevnom životu. Na taj način, ne samo da ćete unaprediti svoju karijeru već ćete razviti interpersonalne veštine, kreativnost, veštine komunikacije i na taj način spremnije odgovoriti izazovima savremenog doba.
Sloboda danas predstavlja šansu da budemo bolji, a dostupnost znanja nikad nije bila veća. Prepreke učenju su uklonjene, pa putem onlajn seminara i najsiromašniji učenik može dobiti najkvalitetnije obrazovanje.
Ostaje pitanje – želite li iskoristiti šansu koju zaslužujete i zaista postati bolji.
Autor bloga: dr Biljana Ćirić
Biljana Ćirić je doktorirala na Filozofskom fakultetu u Nišu, gde je držala vežbe iz Književnosti od renesanse do racionalizma. Radila je i na Velikotrnovskom univerzitetu u Bugarskoj, gde je predavala srpski jezik. Uže oblasti njenog istraživanja su raguzeologija, teorija kulture i komunikologija. Učestvovala je na velikom broju naučnih skupova međunarodnog karaktera i autor je brojnih naučnih radova. Trenutno radi u Institutu za moderno obrazovanje u Beogradu.