Zašto sam u učionicu uneo pilates loptu?
U redovnim uslovima deca u školi provode četiri do pet časova u mlađim razredima, dok je broj časova u starijim razredima veći. Za to vreme sede na neudobnim stolicama od 180 do 240 minuta sa manjim pauzama, koje nisu uračunate u ovaj vremenski period. Ako uzmemo u obzir da su deca danas manje fizički aktivna od generacija koje su rasle pre samo deset ili dvadeset godina, da su sve učestaliji gojaznost, deformiteti kičmenog stuba, ravna stopala i sl., moramo se zamisliti i brzo pronaći rešenja kako bismo te negativne trendove umanjili.
Da bih učenicima olakšao boravak u školi, ali i da bih povećao njihovu fizičku aktivnost u učionici, uneo sam pilates lopte. Na ovaj korak sam se odlučio jer sedenje na pilates lopti poboljšava mišićnu stabilnost trupa i zglobova, utiče na fleksibilnost tela, jača trbušnu i leđnu muskulaturu. Sedenje na pilates lopti je na neki način zahtevnije od sedenja na stolici, ali je ujedno i prijatnije. Takođe, ono pozitivno deluje na raspoloženje učenika, a time se postiže i veća motivacija za učenje, kao i koncentracija tokom nastave.
Najpre sam konsultovao Pravilnik o normativima školskog prostora, opreme i nastavnih sredstava za osnovnu školu. U delu Nameštaj i oprema prostorija navedeno je:
- Školski nameštaj, a naročito nameštaj za učenike, obavezno treba da ispunjava higijenske, pedagoške i tehničke zahteve. Takođe treba da je ekonomski opravdan, da omogućava pravilan razvoj mladih i da odgovara potrebama nastave i ostalih vaspitno-obrazovnih aktivnosti u osnovnoj školi.
Potrebno je da školski nameštaj bude jednostavan po konstrukciji i stabilan, da omogućava učenicima udobno sedenje i koncentraciju, da je lako pokretljiv radi primene aktivnih metoda u radu i održavanju higijenskih uslova i da pri pokretanju ne stvara buku i ne oštećuje pod.
Prilikom utvrđivanja potrebnog nameštaja za osnovnu školu vodilo se računa o nameni prostorija i broju korisnika po prostorijama, a za nastavne prostorije i o specifičnim potrebama pojedinih nastavnih predmeta. Broj korisnika u nastavnim prostorijama utvrđen je u uvodnom delu. Svaka prostorija u školi treba da je snabdevena odgovarajućim nameštajem.
Pilates lopta uistinu nije nameštaj, ali ako je posmatramo kao sredstvo za sedenje, ona ispunjava sve navedene uslove: jednostavna je po konstrukciji, omogućava pravilan razvoj učenika i udobno sedenje, a pri pomeranju ne pravi buku.
Zbog svega navedenog, na početku školske 2018/2019. godine, u dogovoru sa roditeljima, ali i Upravom škole, u našu učionicu uneli smo 15 pilates lopti. Odeljenje je tada brojalo 25 učenika, od toga 12 devojčica i 13 dečaka. Par u svakoj klupi činili su dečak i devojčica, a svaka klupa je imala jednu loptu i jednu stolicu. Dok sede, učenici balansiraju na lopti tražeći idealnu poziciju i neprestano su fizički aktivni. Ta aktivnost je niskog intenziteta, ali je svakako višestruko veća u odnosu na aktivnost tokom sedenja na školskim stolicama. Već smo napomenuli da sedenje na loptama aktivira mišiće abdomena i leđa, a tokom dužeg sedenja dolazi i do umora, što moramo uzeti u obzir.
Slika iz učionice učitelja Nenada Pantića.
Zbog zamora koji nastaje tokom dugotrajnog sedenja na pilates lopti, učenici su se naizmenično smenjivali nakon svakog školskog časa. Ustanovili smo pravila kojih se pridržavamo kako bi svi bili bezbedni u novom radnom okruženju. Učenici na loptama sede isključivo tako da su oba stopala na podu, jer na taj način smanjujemo mogućnost pada i potencijalnog povređivanja. Ljuljanje i balansiranje na lopti dozvoljeni su sve dok su oba stopala na podu.
Zadatak učenika je da nakon časova prebrišu svoje lopte. Zbog lopti higijena u učionici je na znatno većem nivou nego pre. U suprotnom, lopte se prljaju (znatno brže nego što je slučaj sa stolicama i drugim nameštajem). Benefiti od korišćenja lopti u učionici su višestruki:
- sedenje na pilates lopti aktivira mišiće trupa;
- podstiče pravilno držanje tela;
- stvara podsticajnu sredinu za učenje.
Uz to, pojedina istraživanja su pokazala da sedenje na pilates lopti pozitivno utiče na raspoloženje, jer stalno migoljenje, balansiranje i skakutanje podsećaju decu na igru i zabavu, a to ih oslobađa od nakupljenog stresa i pritiska.
Sa ovom praksom sam nastavio i sa novom generacijom učenika. Reakcije dece i roditelja su pozitivne, a učionica je (p)ostala podsticajno mesto za učenje. Nezgode sa padovima su ređe nego što je to slučaj tokom sedenja na stolicama. Nadam se da će vam naš primer poslužiti kao inspiracija da i vi u svoje učionice unesete pilates lopte.
Autor: Nenad Pantić, profesor razredne nastave i nacionalni ambasador Science on Stage Srbija mreže
Nenad je učitelj u OŠ „Sava Šumanović” u Zemunu, gde je počeo da radi 2012. godine nakon završenih osnovnih studija na Učiteljskom fakultetu u Beogradu kao profesor razredne nastave u produženom boravku, a kasnije kao nastavnik razredne nastave. Uporedo sa početkom učiteljske prakse nastavio je školovanje na master studijama, na kojim je odbranio rad na temu „Rukomet kao sportska igra i aktivnost”. Tokom svog učiteljskog staža Nenad je osvojio različite nagrade na lokalnom i republičkom nivou, kao i nagrade na različitim konkursima, a primeri dobre prakse su prezentovani na tribinama.
Saznajte više o Nenadu OVDE.
Ukoliko želite uvek da budete u toku sa aktuelnim događajima Instituta za moderno obrazovanje pridružite se našoj Viber zajednici.
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adresa: office@institut.edu.rs, sonsserbia@institut.edu.rs ili pozivom na broj: 011/40-11-260.